اخبار

اختصاصی بسپار/ بازار پوشش‌های چوب

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر همه‌گیری کرونا بازار پوشش‌ها و پوشرنگ‌های مخصوص صنایع چوبی را در جهات مختلفی تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به اینکه مردم جهان زمان بیشتری را در منزل گذرانده‌اند، پروژه‌های نماسازی توسعه یافت و درنتیجه نیاز به پوشرنگ‌های سطوح چوبی نیز افزایش یافته است.
به طور کلی، صنعت پوشش در دو سال گذشته به طور قابل توجهی تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19 قرار گرفته است. مارک فرایولو، مدیر بازاریابی محصولات بنجامبن مور می‌گوید: “علیرغم کمبود مواد خام و به وجود آمدن چالش‌های لجستیکی، بازار کماکان مجبور است با برنامه‌ریزی درست، به ارایه خدمات ادامه دهد. تامین‌کنندگان پوشش‌های چوب مجبور شده‌اند از محصولات جدیدی به عنوان جایگزین آنچه به طور معمول به کار می‌بردند استفاده کنند. طبیعتا در خلال این تغییرات بارها زمان خشک شدن و تنوع رنگ‌های در دسترس را قربانی کرده‌اند.” از آنجایی که همه‌گیری کووید-19 در سال 2021 ادامه داشته است، اغلب مردم جهان بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده‌اند. ایمی دوناتو، مدیر ارشد بازاریابی شرکت پی¬پی¬جی افزود: “از آن‌جایی که با بیشتر ماندن در خانه، زمان بیشتری جهت برنامه‌ریزی برای تعریف پروژه‌های تعمیرات خانه دراختیار خواهد بود، از این رو ما شاهد افزایش پروژه‌های رنگ‌آمیزی نمای داخلی و بیرونی منازل بوده‌ایم.”
وی اضافه کرد “این همه‌گیری همچنین استفاده از فناوری‌ها و ساختار‌های تجارت الکترونیک را رایج‌تر کرده است، به طوری که مصرف‌کنندگان می‌توانند همه چیز از مایحتاج اولیه گرفته تا اقلام بزرگ‌تر را بدون نیاز به ترک خانه، بخرند.” مواد موردنیاز برای پروژه‌های تعمیرات خانه نیز از این هنجار جدید مستثنی نبوده است، چرا که شاهد افزایش فزاینده خرید آنلاین لوازم مربوط به رنگ چوب توسط صاحب خانه‌ها هستیم. ما انتظار داریم که این روند ادامه یابد زیرا صاحبان خانه پروژه‌های رنگ‌آمیزی را در اولویت قرار می‌دهند تا محیطی باطراوت و پر از آرامش را در خانه خود در سال 2022 و به طور بالقوه پس از آن داشته باشند.
“محدودیت‌های ناشی از قرنطینه باعث افزایش تقاضا برای پوشش‌های ما و محصولات بر پایه این پوشش‌ها شده است و همچنین تقاضا در بخش ساخت و ساز خانه‌های مسکونی در آمریکای شمالی و اروپا منجر شده این سفارشات حتی بعد از برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه نیز حفظ گردد.” استیون اشترن¬برگر، مدیر بخش پوشش‌های چوب در آکزونوبل ادامه داد: “به طور کلی می‌توان گفت بیشتر بخش‌های مرتبط با صنعت پوشش شاهد کمبود شدید مواد خام و درنتیجه اختلال در عرضه محصولات خود بوده‌اند. با این‌حال ما توانسته‌ایم زنجیره تامین مواد خود را مدیریت کرده و از عرضه‌ی بدون وقفه محصولات به مشتریان خود اطمینان حاصل کنیم.”
طبق گزارش بنجامین مور، فروش پوشرنگ از سال 2020 تا 2021 افزایش یافته است زیرا صاحب خانه‌ها در این مدت زمان بیشتری را در خانه سپری کرده و پروژه‌های نوسازی را کلید زده‌اند.
“بازار فعال حوزه مسکن منجر به سرمایه‌گذاری‌ کلان در حوزه تامین تجهیزات چوبی از جمله کابینت، واحد‌های توکار و ساخت کمد شده است.” فرایولو افزود، “کسب و کار مرتبط با کف‌سازی چوبی نیز به دلیل رونق بازار مسکن شاهد رشد بوده است، زیرا صاحب خانه‌ها در حال سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های اساسی خانه خود برای شخصی‌سازی بیشتر فضاها هستند.”
طبق گفته دوناتو، “پوشرنگ‌های فضای بیرونی نیز تحت تاثیر عنصر نماسازی قرار گرفته است و ما شاهد افزایش این بخش در سال‌های اخیر بوده‌ایم که این روند رو به رشد را عمدتا به همه‌گیری کرونا نسبت می‌دهیم.”
اشترن¬برگر افزود: شکی وجود ندارد که در طول همه‌گیری کرونا، بسیاری از مصرف‌کنندگان در پروژه‌های تعمیرات خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. و ما شاهد ادامه این روند در سال 2022 هستیم. فضای داخلی خانه از روند معماری، طراحی خانه و سبک زندگی تاثیر می‌پذیرد. تقاضا برای ساخت و ساز‌های جدید و پروژه‌های نوسازی با نیاز به پوشش‌های چوبی برای کابینت، مبلمان، کف‌پوش و به ویژه محصولات ساختمانی مرتبط است. در آمریکای شمالی، آشپزخانه‌ها که با فضاهای پذیرایی بیرونی متصل هستند نیازمند پوشرنگ‌هایی می‌باشند که برای کابینت، مبلمان و کف‌پوش مکمل یکدیگر باشند.
کارایی و سهولت اجرا از اولویت‌های اصلی برای نماسازها می‌باشد. از جمله ملاحضات دیگر حرکت به سمت محصولات آب پایه می‌باشد.
امروزه مشتریان ما در درجه اول بر روی کارایی و ایمنی تمرکز دارند. کارایی به این معنی که زمان معادل پول است. به این معنی که هرچه محصول سریع‌تر خشک شود و مجددا قابلیت رنگ‌آمیزی داشته باشد، در نهایت مدت زمان کمتری استفاده از فضای خانه را توسط صاحب خانه مختل می‌کند. در یک کلام کار با راندمان بالاتری می‌تواند انجام گیرد. در زمینه ایمنی نیز، فناوری‌های برپایه آب همچنان در حال گسترش هستند که به تدریج جایگزین حلال‌های مرسوم می‌شوند. گسترش محصولات تمیز شونده با آب، بخصوص در جاهایی که نیاز به اسپری و اتمیزه شدن وجود دارد در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را به خود گرفته است.

مترجم: مهندس محمد رمضان زاده کراتی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره237 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا