اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ بازار پوشش‌های صنعتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر طبق گزارش تولیدکنندگان پوشش‌های صنعتی‌، علی رغم چالش‌های موجود در زمان همه‌گیری کووید-19، تقاضا برای این پوشش‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله بسته‌بندی، صنایع چوب، مبلمان و کلاف‌های فلزی استوار باقی مانده است.
برای شرکت AkzoNobel در دوران چالش برانگیز کووید-19 و تحت تاثیر قرار گرفتن تامین و قیمت‌گذاری مواد اولیه، رشد تقاضا خصوصاً در بخش بسته‌بندی صنایع غذایی و کلاف فلزی بسیار چشمگیر بود. بازار پوشش چوب نیز در نتیجه افزایش سفارش‌های آنلاین در آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا رشد خوبی را تجربه کرد. در آسیا و امریکای جنوبی افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش املاک موجب رشد صنعت ساختمان و به دنبال آن رشد بازار چسب مخصوص چوب گردید.
در Axalta با وجود تجربه افت در فصل دوم سال 2020، رشد سریع تقاضا در بخش‌های مختلف در فصل آخر سال مشاهده شد.
شرکت PPG نیز در سال گذشته شاهد اثرات منفی کووید- 19 بر بخش‌های مختلف فعالیت خود بوده‌است. در نیمه اول سال ۲۰۲۰ و روزهای آغازین همه‌گیری، وضعیت اقتصادی و تقاضا برای پوشش‌هایی با کاربرد در صنعت ساختمان و حمل و نقل دچار افت شده‌بود. در اواسط سال با آغاز به کار صنایع مختلف این وضعیت رو به بهبود رفت. در سال ۲۰۲۰ با توجه به شرایط قرنطینه و توصیه به ماندن در منزل، تقاضا برای پوشش‌های قطعات الکترونیکی، آشپزخانه و پخت‌وپز افزایش قابل توجهی داشت.

اول ایمنی
در دوران همه‌گیری کووید-19 بسیاری کسب‌وکارها مجبور به دورکاری و یا توقف موقت فعالیت خود شده‌بودند.
در شرکت AkzoNobel سلامتی کارکنان، خانواده‌هایشان و شرکا در اولویت بوده است و وضعیت جسمانی و روحی افراد به طور مداوم بررسی و محافظت می‌شود. همچنین گام‌هایی برای خدمت به مشتریان و حفظ پیوستگی فعالیت شرکت برداشته‌شده‌است. تیم فروش با همکاری نزدیک با تامین‌کنندگان و مشتریان از ایمنی محصولات اطمینان حاصل می‌کنند. تغییر میزان تقاضا در صنایع مختلف و اختلال در تامین، مشکلات حمل و نقل و چالش‌های شروع مجدد تولید اثر شدیدی بر دسترسی مواد اولیه و قیمت‌گذاری داشته‌است. قیمت مواد اولیه در فصل پایانی سال 2020 شروع به افزایش نمود. پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد قیمت مواد اولیه و همچنین در دسترس بودن آن‌ها بعد از سال ۲۰۲۱ به حالت عادی خود بازگردد. اتفاقات مربوط به کووید باعث شده‌است که مشتریان بیشتر به دنبال تامین‌کنندگان مطمئن باشند تا در زمان بهم ریختگی بازار وضعیت پایدارتری داشته‌باشند.
در شرکت Axalta نیز از ابتدای همه‌گیری کووید تا به امروز، همچون دیگر شرکت‌ها سلامت و ایمنی کارکنان در اولویت قرار داشته‌ و فعالیت‌ها تا حد امکان به صورت دورکاری و در داخل سازمان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی انجام شده‌است. در سال گذشته در دوران پر از ابهام همه‌گیری کووید با تغییر سریع همه چیز، نیاز مشتریان نیز دچار تغییر می‌شد. رصد شرایط بازار، روند صنعت و گفت‌وشنود مداوم با مشتریان به Axalta کمک می‌کرد تا در آن شرایط ناپایدار بتوانند از مشتریان بهتر حمایت کند. در چنین شرایطی وجود فناوری و ابزار جدید برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان ضروری است. فراهم کردن امکاناتی که بتوان به کمک آن در زمان محدودیت سفر و قرنطینه به صورت مجازی به مشتریان خدمت‌رسانی کرد، از جمله اهداف Axalta جهت حل مشکلات مشتریان می‌باشد.
در شرکت PPG علی‌رغم تمام چالش‌ها، تقاضا در بخش‌های مختلف به قوت خود باقی ماند. در سال گذشته برخی صنایع خیلی سریع از شرایط نابسامان ناشی از کووید-19 رهایی پیدا کردند، اما برخی دیگر همچون صنایع مبلمان و حمل و نقل کندتر عمل کردند. با گسترش واکسیناسیون در سراسر جهان و افزایش تقاضا، تمرکز اصلی PPG بر تامین به موقع تقاضای مشتریان است. از آنجا که در PPG نیز سلامتی و ایمنی دارای اولویت می‌باشد، این شرکت برای تحویل محصولات به مشتریان راهکارهایی با حفظ سلامت کارکنان خود و ایمنی محصولات در نظر گرفته‌است.
چالش تامین مواد اولیه که گریبان AkzoNobel و صنایع دیگر را گرفته‌است نیاز به توجه بیشتری دارد تا خللی به تعهد به مشتریان وارد نشود. پیش‌بینی می‌شود بازار کلاف‌های فلزی سالانه ۵٪ رشد کند که عامل محرک اصلی آن صنعت ساختمان (درب، سقف، لوازم خانگی و..)، کشاورزی (حصار، ابزار و…) و سازه‌های صنعتی می‌باشد. با توجه به افزایش مصرف مواد غذایی در منزل، تمایل به محصولات با طول عمر بالاتر، جایگزین موادغذایی تازه و تقاضا برای بسته‌بندی فلزی افزایش یافته‌است. این افزایش همچنین به دنبال کاهش مصرف پلاستیک در راستای حفظ محیط زیست نیز بوده‌است.
دورکاری و ماندن در خانه موجب افزایش فروش مربوط به بخش منازل در کل دنیا شده‌است. شرکت‌های ساخت مبلمان در آسیا اکنون فعالیت خود را با تمام ظرفیت انجام می‌دهند تا پاسخگوی نیاز جهانی باشند. فروش خانه نیز در امریکای شمالی با رشد فزاینده روبروست، تمام این تحولات بازار پوشش چوب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گوها را در شماره 231 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا