اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازار نانوپوشش هاي ضدخزه

بسپار / ایران پلیمر  پوشش هاي ضدخزه و خود تميز شونده توجهات بسياري را به ويژه در كاربردهاي دريايي و ساختماني به خود جلب كرده‌اند. اين پوشش ها ظاهر ماشين آلات و تجهيزات را بهبود داده و مقاومت در برابر خوردگي در محيط هاي مختلف را بالا مي‌برند. كاربردهاي اين نوع از پوشش ها شامل:

–           ماشين آلات و تجهيزات توليدي در محيط هاي آلوده

–           توربين هاي بادي، حسگر و سلول خورشیدی

–           بسته بندي

–           كاربردهاي خانگي

اهداف كاربردي عموما بر روي تمامي سطوحي مي باشد كه در معرض آلودگي قرار دارند.

 

خلاصه بازار پوشش های ضدخزه و خودتمیزشونده

بازار اصلی: دریایی، شیشه، ضدعفونی، بهداشتی

ارزش بازار در سال 2012        5/2 میلیارد دلار

سهم نانوپوشش           %4

نرخ رشد تا 2020      3/7 %

ارزش بازار 2020       4/4 میلیارد دلار

سهم نانوپوشش           %13

 

نانومواد

پوشش هايي كه شامل نانومواد و لايه هايي در مقياس نانومتری مي باشند، با دوام تر هستند و به آساني پاك مي شوند. پوشش‌های حاوي نانوذرات می توانند سطح اعمال شده را همزمان آبگریز و روغن گريز كنند که روی سطوح نوشتارناپذیر دیواری كاربرد دارند.

بازارها

تعداد بسيار زيادي از شركت هاي بين المللي از قبيل ايوانيك و دوپونت، پوشش هاي ضد خزه و خود تميز شونده توليد مي كنند. نمونه های تجاری پوشش های خود تميز شونده شامل مصالح ساختمانی مانند فلزات رنگ شده برای افزایش دوام (طول عمر پیش بینی شده 5-7 سال)، مواد پلاستیکی (به عنوان مثال پلی کربنات)، با افزایش شفافیت و مقاومت در برابر آلودگي موجب تمیز شدن سطح و مانع از جمع شدن آلودگي توسط زیرلایه مي شوند كه در نتیجه باعث می شود که تمیز کردن آنها راحت‌تر باشد.

صنعت دريايي بازار اصلي نانو پوشش هاي ضدخزه مي باشد. رسوبات دريايي هزينه اي بالغ بر 200ميليون دلار را به صورت ساليانه به اين بخش تحميل مي كند.

نانوپوشش های خود تميز شونده در صنعت فرآوری مواد غذایی هم استفاده می شود. مبدل های حرارتی در صنایعی از قبیل نوشيدني، لبنیات و فرآوری مواد غذایی کاربرد گسترده ای دارند. ايراد مبدل های حرارتی، رسوب زدگی به دلیل چسبندگی مواد آلی و غیر معدنی بر روی دیواره های فولادی است كه منجر به کاهش بازده انتقال حرارتی و افزایش هزینه های انرژی می شود. جمع شدن رسوب در مبدل های حرارتی و لوله های مرتبط در بخش لبنیات باعث کاهش عملکرد و افزایش هزینه ها و همچنین ایجاد مشکلات احتمالی آلودگی می شود. با استفاده از نانوپوشش ها می توان هزینه های تمیزکاری را کاهش داد.

مترجم: مهندس بابک نظری، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله  را در شماره ۲۱۷ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا