اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ اهمیت دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز در پیشبرد اقتصاد چرخشی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمردانه‌‌سازی (granulation) با کیفیت خوب و کارا برای بازیافت موثر پلاستیک‌‌ها، ضروری است. این مقاله به‌‌دنبال اقداماتی است که سازندگان این دستگاه‌‌ها برای برآورده ‌‌کردن نیازهای صنعت انجام می‌‌دهند.

دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز صنعت بازیافت پلاستیک‌‌ها تقاضای زیادی دارند، زیرا حرکت به سوی اقتصاد چرخشی بر تولیدکنندگان پلاستیک‌‌ها اثر می‌‌گذارد. دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز جدید علاوه بر این‌‌که باید تولیدی با کیفیت خوب و همگن داشته باشند، باید از نظر انرژی نیز بسیار پربازده باشند. هم‌‌چنین سازندگان این دستگاه‌‌ها در حال افزایش درجه کنترل دیجیتالی (واپایش رقمی) برای فرایند دانه‌‌سازی برای مطابقت با استانداردهای نسل 4 صنعت برای کارخانه‌‌های هوشمند (Smart Factory) آینده هستند.
به‌‌گفته شرکت ایتالیایی CMG Granulators که سازنده این دستگاه‌‌ها می‌‌باشد، تقاضا برای دانه‌‌سازها برای کاربردهای بازیافت پلاستیک در حال‌‌حاضر بسیار مثبت است. مدیرعامل این شرکت می‌‌گوید هرگونه خوراک ورودی پلاستیکی بازیافت‌‌شده، چه پساصنعتی (post-industrial) و چه پسامصرفی (post-consumer) باشد، اکنون ارزش یافته است، زیرا به بسپارهای بازیافتی با کیفیت خوب تبدیل شده است و دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز نقش مهمی دارند. دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز قدیمی کارشان در عمل کاهش اندازه است ولی اکنون دیگر مسئله این نیست. تجهیزات کاهش اندازه فقط برای انجام بهینه‌‌سازی تدارکاتی-آمادی (logistics) در مدیریت پسماند استفاده می‌‌شود. درعوض، دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز دستگاه‌‌هایی هستند که نقش اساسی در فرایند بازیافت پلاستیک‌‌ها دارند و در فرایندهای با ارزش زیاد استفاده می‌‌شوند.
دستگاه‌‌های دانه‌‌سازی که اخیرا شرکت طراحی کرده است بیشترین سطح ممکن را برای یکنواختی ابعاد مواد آسیابی ارایه می‌‌دهد. این عنصر به‌‌تنهایی کلید افزایش کارایی هر خط و کارخانه بازیافت است. تفاوت بزرگ بین تبدیل یک شی پلاستیکی به قطعات کوچک‌‌تر با دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز قدیمی در مقایسه با آسیاب همگن با دستگاه‌‌های مدرن، برون‌‌داد بیشتری است که می‌‌توان به دست آورد. علاوه‌‌بر این یکنواختی دانه‌‌سازی مواد آسیابی، عامل اصلی کیفیت و ویژگی‌‌های مکانیکی هر بسپار بازیافتی است.
دستگاه‌‌های‌‌ دانه‌‌ساز جدید این شرکت مزایای دیگری را نیز ارایه می‌‌دهند که تاثیر آن در افزایش تمایل به بازیافت ضایعات و پسماندهای تولید در داخل کارخانه است. بازیافت‌‌کنندگان پلاستیک‌‌ها هنوز نگران هستند که افزودن یک دستگاه دانه‌‌ساز به تاسیسات، می‌‌تواند منبع گرد و غبار، افزایش تعمیر و نگهداری و تدارکات تولید بیشتر شود. با این حال، دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز جدید هیچ‌‌کدام از این عواقب را ندارند. آن‌‌ها علاوه بر این‌‌که بی‌‌صدا و عاری از آلودگی ریزگردها هستند، می‌‌توانند مواد آسیابی مانند دانه¬های نو تولید کنند که بلافاصله قابل فراورش است.
روند دیگر صنعت این است که با افزایش تقاضا برای بسپارهای بازیافتی، تعداد شرکت‌‌های جدیدی که وارد صنعت بازیافت پلاستیک می‌‌شوند نیز افزایش می‌‌یابد. این شرکت‌‌ها اغلب بزرگ نیستند، سازمان‌‌های ساختار یافته و کسب‌‌وکارهای (start-up) نوپا با ظرفیت سرمایه‌‌گذاری محدود هستند. به گفته شرکت، همه این شرکت‌‌ها به تجهیزات بازیافت با ظرفیت کم و متوسط نیاز دارند که تهیه آن‌‌ها مشکل است، زیرا تامین‌‌کنندگان تجهیزات بازیافت بر تاسیسات بزرگ تمرکز می‌‌کنند.
شرکت CMG Granulators می‌‌گوید که در سه سال گذشته با پیشرفت‌‌های جدیدی در زمینه بازیافت پلاستیک، بسیار فعال بوده است، این شرکت همیشه تامین‌‌کننده دستگاه‌‌های دانه‌‌ساز گونه بازیافت بادوام و با ظرفیت زیاد بوده است و اخیرا دو سِری دستگاه جدید عرضه کرده است. خط Evolution بیشترین نسبت ورودی به خروجی در این صنعت را ارایه می‌‌دهد که محصولاتی بسیار مقرون به‌‌صرفه از نظر مصرف انرژی می‌‌باشند. علاوه‌‌براین، این شرکت یک سِری دستگاه‌‌های جدید با ظرفیت متوسط دارد که تمام ویژگی‌‌هایی را که یک دستگاه بازیافت باید داشته باشد ارایه می‌‌کنند، اما برای کاربردهای با ظرفیت متوسط، یک وسیله راه‌‌انداز (starter-kit) برای شرکت‌‌های کوچک می‌‌باشند.
در سِری Evolution شرکت CMG مدل‌‌های EV916 و EV616 را عرضه کرده است که محصولاتی مناسب برای بحرانی‌‌ترین شرایط کار هستند (شکل 1). این شرایط شامل دانه‌‌سازی مرطوب یا خشک است که به ویژگی‌‌های عملکردی عالی مانند ظرفیت دانه‌‌سازی از 2000 کیلوگرم بر ساعت تا بیش از 5000 کیلوگرم بر ساعت، تطبیق‌‌پذیری، کارایی و زیست‌‌پایداری نیاز دارد. این شرکت می‌‌گوید که این سری دستگاه‌‌ها با استفاده از فولاد همساز (harmonic steel)، هاردوکس (Hardox) (فولاد ضدرفتگی) و سازه‌‌های پودمانی سرهم‌‌بندی شده، سازگاری عملیاتی و مقاومت در برابر رفتگی را تا حد زیادی فراهم می‌‌کند. محفظه برش جدید، به‌‌طور دقیق تا صدم میلی‌‌متر ساخته شده است که در مقایسه با مدل‌‌های معمول، عمر تیغه را بسیار بیشتر می‌‌کند. همه مدل‌‌ها مجهز به کنترل‌‌های پیشرفته، مطابق با نسل 4 صنعت هستند تا عملکرد دستگاه 100 درصد قابل نظارت و مدیریت باشد. کلیه عوامل عملکردی شامل دمای کارکرد، رفتگی تیغه، بهره‌‌وری، کارایی عملیاتی و مصرف انرژی روی دستگاه یا از راه دور با اتصال بر اساس قرارداد (protocol) OPC-UA (معماری یکپارچه OPC یک سند ارتباطی دستگاه با دستگاه دیگر در خودکارسازی صنعتی است که توسط بنیاد OPC تولید شده است، مترجم) مدیریت می‌‌شود.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا