اخبار

اختصاصی بسپار/ اهمیت تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  یک روش منطقی برای شروع بحث در مورد زنجیره ارزش، ارجاع به تعریف پورتر از تحلیل زنجیره ارزش و هدف آن است.
“تحلیل زنجیره ارزش بر تجزیه و تحلیل فعالیت های داخلی یک کسب و کار درحال تلاش برای درک هزینه ها، فرصت یابی فعالیت هایی که بیشترین ارزش را به همراه دارند و شما را از رقبا متمایز می کنند، تمرکز دارد.”
در چارچوب این تعریف، زنجیره ارزش ابزاری است برای شناسایی موقعیتی که می توان کارایی و سودآوری را در تمام سطوح سازمان بهبود بخشید. در راستای موفقیت یک زنجیره ارزش با هدایت داخلی ، مدیریت باید مطمئن شود که « شخص مصون از انتقاد» وجود ندارد. این فرآیند باید به گونه‌ای سازماندهی شود که بدون نگرانی از مجازات در میان همه شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی شود. هدف این است که یک تلاش تیمی با هدف تقویت موقعیت رقابتی شرکت در بازارهایی که مشارکت دارند و با مشتریانی که به آنها خدمت می کنند، انجام شود.
از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش برای شناسایی هزینه های فردی که از طریق زنجیره تامین وجود دارد استفاده می شود که بر قیمت و سودآوری محصولات یا خدمات شرکت تأثیر می گذارد. هدف از این مورد، شناسایی محدودیت‌ها و همچنین فرصت‌هایی است که ممکن است در یک فضای بازار معین برای به حداکثر رساندن سودآوری وجود داشته باشد.
در این مقاله ما بر روی ارزش‌های مرتبط با انجام تحلیل زنجیره ارزش که شامل هزینه‌های ناشی از عناصر زنجیره تامین می‌شود تمرکز خواهیم کرد (شکل: 1).

این مقاله بر مزایای مرتبط با استفاده از تحلیل زنجیره ارزش برای درک عناصر هزینه تمرکز دارد. شکل 2 عناصر مهم زنجیره تامین را که در تولید پوشش مشترک هستند و هنگام انجام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش باید به آنها توجه شود نشان میدهد.
اهمیت هر یک از این عناصر، بسته به بازار(ها)، فناوری و حتی جغرافیایی که در حال تجزیه و تحلیل هستند، به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در دسترس بودن مواد اولیه و همچنین نوسانات در قیمت مواد اولیه می تواند نقش عمده ای را در ارزیابی امتیاز قیمت ،سیاست های قیمت گذاری ، و انتظارات سودآوری ایفا کند.
هزینه های مواد اولیه اعم از افزودنی ها و رزین ها به همراه هزینه های واقعی تبدیل این مواد اولیه به محصول نهایی و سپس هزینه بسته بندی، همگی باید در نظر گرفته شوند. این موارد در تعیین قیمت نهایی با سود مطلوب و یا تعیین امتیاز قیمتی در فضای یک بازار معین کلیدی محسوب می شوند.
در جایگاه یک فرمول‌نویس، هزینه‌های مذکور قابلیت نظارت و پیگیری دارند؛ همچنین، می توانند تحت تأثیر انتخاب، کارایی عملیاتی و عملکرد مدیریتی قرار گیرند. در واقع یک زنجیره ارزش گذاری می تواند به شناسایی و کمیت آنها کمک کند.
از دیدگاه یک فرمول‌نویس، تحلیل زنجیره ارزش برای آشکار کردن فرصت‌ها و/یا محدودیت‌هایی که در فضای بازار معین برای قیمت‌گذاری ارزش افزوده وجود دارد، در نظر گرفته شده است.
پویایی بازار تأثیر قابل توجهی بر توانایی جذب ارزش تأمین کنندگان (محصولات یا خدمات) دارد. داشتن ارزش پیشنهادی قوی برای یک محصول (یا خدمات) مهم است. هنگامی که این محصولات تمایز واضحی نسبت به رقبا داشته باشند، فرصت حداکثر کردن سود از طریق تعیین ارزش قیمت مناسب در ابتدای معرفی به بازار فراهم می شود. بعلاوه، درک بازار از طریق تحلیل زنجیره ارزش می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.
شکل 3 اجزای مختلف هزینه را نشان می دهد که معمولاً در تحلیل زنجیره ارزش در نظر گرفته می شوند. بسته به بخشی از زنجیره ارزش مورد تجزیه و تحلیل، همه این اجزای هزینه ممکن است اعمال شوند و یا مرتبط نباشند.

دلایل و انتظارات مدیریت برای توسعه یک زنجیره ارزش متفاوت است. دامنه و حدودی که این فعالیت در آن تعریف می شود همیشه منحصر به شرکت، محصول یا خدمات و موقعیت تجاری آن است. هدف اساسی برای انجام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، درک تمام عناصر هزینه ای است که بر سودآوری تأثیر می گذارد.
در ابتدا باید روش‌های تجزیه و تحلیل به خوبی تعریف شوند تا از تمرکز این تحقیقات روی اهداف مدیریتی و امکان تصمیم‌گیری درست اطمینان حاصل شود.

 

مترجم: مهندس امیرحسین مصطفی تبار، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، دانشگاه گلستان

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 233 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا