اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ اندونزی سوار بر تولید هوشمند پلاستیک های زیست پایدار

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر صنعت پلاستیک بزرگ ترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا، اندونزی، به خاطر تقاضای بالا در بخش بسته بندی مواد خوراکی و نوشیدنی (F&B)، دارای رشد بسیار سریعی بوده و این بخش حدود 60% خروجی صنعت پلاستیک این کشور را تشکیل می دهد. این کشور با جمعیت بالای حدود 270 میلیون نفر، بازار جذابی برای بسته بندی F&B می باشد. اما این کشور همچنان با مشکل ضایعات پلاستیک مواجه است و به همکاری دولت و بخش خصوصی برای انجام پروژه ها و برنامه هایی برای اعمال سیستم های مدیریت ضایعات کارآمد و بازیافت برای اجرای اقتصاد چرخشی نیاز دارد.
بر اساس آمار NPAP، اندونزی سالانه حدود 8/6 میلیون تن ضایعات پلاستیک تولید می کند که حدود 80% آن در خود کشور تولید می شود، در حالی که 20% باقیمانده از اقیانوس ها و سواحل می آید. این کشور در اجلاس داووس 2021 اعلام کرده برنامه ای برای کاهش حدود 70% ضایعات پلاستیک ناشی از سواحل تا 5 سال آینده دارد و این کاهش را تا سال 2040 به 100% خواهد رساند. در این برنامه همچنین بازطراحی محصولات پلاستیکی برای تولید از مواد بازیافتی دیده شده است، هدف دو برابر کردن ظرفیت بازیافت به منظور فرایند بازیافت 975 هزار تن پلاستیک بیشتر در سال می باشد. این کشور همچنین در حال ساخت و توسعه تجهیزات دفع زباله برای مدیریت 3/3 میلیون تن ضایعات پلاستیک بیشتر در سال می باشد.
حرکت به سمت راه حل های بسته بندی هوشمند
اندونزی بازار بزرگ بالقوه ای برای فناوری های مربوط به تولید هوشمند و دیجیتالی شدن است. تحول فناورانه این کشور می تواند تا سال 2040 حدود 8/2 تریلیون دلار به اقتصاد ملی بیفزاید. به کارگیری فناوری دیجیتال و افزایش آگاهی بخش صنعتی اندونزی از مزایای دیجیتالی شدن و استفاده از فرایندهای تولید هوشمند، باعث ارتقای این فناوری ها در صنعت پلاستیک شده و پیش بینی می شود که الزامات فناوری برای ساخت کارخانه های دیجیتال را افزایش دهد.
بسته بندی هوشمند، علاوه بر انعطاف پذیری و افزایش سوددهی، قابل استفاده در بسیاری از محصولات  از جمله بسته بندی خوراکی و دارویی بوده تا بتواند اطلاعات ضروری درباره کیفیت محصول، عمر قفسه، ردیابی محصول در زنجیره تامین، ایمنی و محافظت را به مشتری بدهد. تولید کنندگان بسته بندی پلاستیکی اندونزیایی آگاهی بیشتری پیدا کرده اند که تنها راه، اعمال تولید هوشمند از طریق دیجیتالی شدن است؛ و این کار نه تنها باعث افزایش سوددهی آنها می شود بلکه باعث نزدیک شدن به ترند جهانی زیست پایداری نیز می شود.
– یک سیستم موثر برای مدیریت پسماند و بازیافت
از آن جایی که برخی از کمپانی های F&B در اندونزی ترند های Industry 4.0 را دنبال می کنند، اهمیت دیجیتالی شدن به منظور رسیدن به اهداف زیست پایداری با افزایش بازیافت به منظور کاهش ضایعات بسته بندی پلاستیک، به خصوص پلاستیک های یک بار مصرف را بهتر درک می کنند. اعضای انجمن بسته بندی و بازیافت اندونزی PRAISE  روش هایی برای جمع آوری و بازیافت پسماندها شناسایی کرده است. اعضای PRAISE شامل Coca Cola اندونزی، Danne-Aqua، PT Indofood Sukses Makmur، Nestle اندونزی، Tetra Pak اندونزی و Uniliver اندونزی می باشند. این کمپانی ها جدای از ارتقای بهره وری از طریق فرایند تولید هوشمند، از بازیافت کارا از طریق به کارگیری بسته بندی هوشمند و برچسب ردیابی نیز حمایت می کنند.
کمپانی Coca Cola اندونزی، پیام “مرا بازیافت کن” را بر روی بسته بندی تمام محصولات خود گذاشته و به دنبال ساختن دنیای بدون ضایعات است. این پیام مشتریان را به بازیافت بطری های PET و قوطی های آلومینیومی تشویق می کند، کمپانی تا سال 2030، متعهد به جمع آوری و بازیافت تمام بطری ها و قوطی هایی که می فروشد، شده است. این کمپانی همچنین تعهد دارد تا سال 2025 تمام بسته بندی های خود را بازیافت پذیر کرده و تا سال 2030 در تولید بسته بندی هایش از حداقل 50% مواد بازیافتی استفاده کند. همچنین شرکت Coca Cola با همکاری Dynapack Asia، در حال ساخت بزرگ ترین کارخانه بازیافت بطری به بطری (rPET) در اندونزی است که در سال 2022 عملیاتی خواهد شد.
شرکت بزرگ بسته بندی Uniliver نیز در اندونزی با شرکایش برای کمک به جمع آوری و فرایند بسته بندی پلاستیک همکاری می کند. این موضوع، سرمایه گذاری و شراکت در جمع آوری پسماند و فرایند آن، افزایش ظرفیت توسط خرید پلاستیک های بازیافتی و حمایت از طرح های توسعه مسئولیت-تولیدکننده (که در آن Uniliver هزینه جمع آوری بسته بندی های خودش را می پردازد) را پوشش می دهد. راه حل فناورانه Uniliver شامل حمایت از جوامع بومی برای توسعه سیستم جمع آوری و فروش ضایعات است. یک پلتفرم دیجیتالی با نام Google My Business مشتریان را قادر به یافتن نزدیک ترین بانک ضایعات از طریق Google Map می کند.
کمپانی Nestle و Project STOP شراکتی برای یک کارخانه بازیابی مواد در جاوای شرقی شروع کرده اند. انتظار می رود این کارخانه ضایعات پلاستیک اقیانوسی در نواحی ساحلی را کاهش دهد. Project STOP، که هدف آن کاهش آلودگی پلاستیک دریایی در آسیای جنوب شرقی است، یک ابتکار عمل از Borealis و SYSTEMIQ بوده و برای به کارگیری راه حل های اقتصاد چرخشی درناحیه از طریق سیستم مدیریت پسماند کارامد، طراحی شده است.
حتی کمپانی های خارجی نیز در حوزه بسته بندی هوشمند، به بازار بزرگ اندونزی چشم دوخته اند. کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی، موقعیت های خوبی برای کمپانی هایی هستند که در زمینه تولید بسته بندی، راه حل های high-tech ارائه می دهند. با گسترش دیجیتالی شدن و تولید هوشمند و ترند جهانی شدن آنها، CHINAPLAS 2022 بهترین راه حل ها را به زیر یک سقف گرد هم می آورد تا تولیدکنندگان آسیایی و جهانی از آنها برای بهبود بهره وری و رقابت پذیری مقتدرانه استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا