اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ انتخاب بهترین رزین برای فرمولاسیون شما

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر در اولین نگاه عکس مورد استفاده در شروع این مقاله شما را به یاد آشپزخانه می اندازد، بله، ولی آشپزخانه فرمول‌کننده رنگ‌های پودری! شاید ارایه موضوع آشپزی در مجله فناوری پوشش‌ها کمی عجیب به نظر برسد، با این حال همه واقفیم که تلاش یک فرمول‌نويس رنگ‌های پودری برای دستیابی به یک فرمولاسیون مناسب بسیار شبیه به کار یک سرآشپز ماهر است. اوایل کارم من و رئیسم در یک گفتگوی معمول به مرور کارهای آخر هفته خود در آشپزخانه می‌پرداختیم. پس از رد و بدل کردن داستان‌هایی در مورد طبخ یک غذای کامل و نیز نکات ظریف سرخ کردن ماهی قزل‌آلای سیاه، هر دو متوجه شدیم که شما نمی‌توانید فرمول‌نويس خوبی باشید و آشپز بدی. و بنابراین علاقه من به عنوان یک فرمول‌نويس پوشش پودری و یک سرآشپز مبتدی نمایان شد.

آنچه من می‌‌خواهم در این نسخه و نسخه‌های بعدی ارایه کنم فهم انتخاب دقیق مواد خام (مواد اولیه)، شرایط فرآیند (هم زدن، تا کردن، مخلوط کردن) و تکنیک‌های پخت (اجاق گاز و فر) است. مانند هرغذای عالی، فقط تازه‌ترین مواد اولیه، دقیق‌ترین پردازش غذا و شرایط پخت دقیق، چیزی را به ارمغان می‌آورد که مهمانان شما واقعا آن را دوست خواهند داشت. این با تجربه شما به عنوان یک فرمول‌نویس مشابهت دارد. پس بیایید آشپزی کنیم.
انتخاب بخش پروتئینی یک وعده غذایی، نقطه کانونی تهیه یک شام می‌باشد و به عنوان فرمول‌نويس، انتخاب رزین مناسب هم هدفی مشابه دارد. رزین (قطعات گوشت) عملکرد کلی پوشش را تعیین می‌کند و افزودنی‌ها (ادویه‌ها)، پرکننده‌ها (غلات، ماکارونی و غیره) و رنگ‌ها/رنگدانه‌ها (سبزیجات) رزین را برای رنگ و خواص خاص‌تری مانند سرعت پخت، گرانروي و غیره تقویت می‌کنند. اگر دنیای رزین‌های دردسترس برای یک فرمولنويس رنگ‌های پودری را بررسی کنیم، همه چیز از فلوروپلیمرها (گوشت گوساله) گرفته تا اکریلیک‌ها (فیله گوشت شانه) و پلی‌استرهای اپوکسی (پودر بوقلمون) را می‌بینیم. در برخی موارد یک همبرگر ساده جواب می‌دهد. در موارد دیگر یک ظرف بزرگ از مواد لازم است. جدول 1 خلاصه‌ای از انتخاب‌ رزین را نشان می‌دهد.

جدول 1- گزینه‌های دردسترس رزین برای فرمول‌کننده رنگ‌های پودری
نوع رزین/ قیاس پروتئینی/ عملکرد
فلوروپلیمر/ گوشت گوساله صدف/ ممتاز
اکریلیک/ فیله گوشت شانه/ عالی
اپوکسی/ اردک ماهی/ خیلی خوب
پلی‌یورتان/ گوشت با استخوان/ خیلی خوب
پلی‌استر بادوام/ گوشت دنده اره ماهی/ خیلی خوب
پلی‌استر استاندارد/ گوشت کبابی/ خوب
اپوکسی پلی‌استر/ چیزبرگر چوب ماهی/ خوب

رزین‌های فهرست شده در جدول 1 عمدتا براساس عملکرد کلی آن‌ها و با توجه به دوام آن‌ها در فضای باز رتبه‌بندی می‌شوند. در واقعیت همه این محصولات عملکرد خوبی دارند و برای هدف نهایی بسیار مناسب هستند. بررسی ویژگی‌های خاص‌تر به شما کمک می‌کند تا انتخاب مناسب‌تری را براساس انتظارات مشتری داشته باشید. همانطور که همه ما می‌دانیم، یک محصول باید انتظارات مالی مشتری را نیز برآورده کند، از این رو کم هزینه‌ترین رزین که با مشخصات مورد نظر مطابقت داشته باشد را انتخاب می‌کنیم. حجم نیز تاثیر عمده‌ای بر هزینه یک پوشش پودری دارد. اجرای سریع و رنگ‌های خاص و/یا جلوه‌های بصری نیز هزینه را افزایش می‌دهد.
با دوام بودن یک پوشش پودری عموما براساس پارامترهایی که از طول عمر مورد انتظار و عملکرد آن پوشش در آب‌ و هوای جنوب فلوریدا (FL) به دست می‌آید درجه‌بندی می‌شود. این داده‌ها توسط سازمان‌های مستقل به منظور ارایه به معماران برای دانستن عملکرد پوشش‌ها گردآوری شده است. انجمن معماران آمریکا چنین داده‌هایی را که براساس سطح “ورودی” (یک ساله)، عملکرد “بالا” (پنج سال FL)، و عملکرد “برتر” (10 سال FL) رتبه‌بندی می‌شوند، داوطلبانه دراختیار می‌گذارد. سیستم دقیق‌تری که مستلزم بازرسی و ممیزی است توسط سازمان Qualicoat که در سوئیس مستقر است ایجاد شده است. به شرکت‌هایی که تاییدیه این سیستم را جلب کنند مجوزی اعطا می‌شود که نیاز به تمدید منظم دارد. تاییدیه‌های اعطا شده شامل کلاس 1 (یک سال FL)، کلاس 5/1 (دو سال FL)، کلاس 2 (سه سال FL) و کلاس 3 (ده سال FL) است.

 

مترجم: مهندس محمد رمضان‌زاده کراتی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا