اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ افزودن لاستیک بازیافتی به قیر و بهبود عملکرد جاده ها!

گروه ترجمه و تولید محتوا دربسپار/ایران پلیمر یک مطالعه در استرالیا نشان می دهد افزودن لاستیک بازیافتی به قیر به عنوان یک ضد آفتاب در جاده ها عمل می کند و تخریب خورشید را کاهش می دهد.

تحقیقات جدید در استرالیا نشان داده است که لاستیک تایرهای فرسوده (ELT ) مانند ضد آفتاب برای جاده‌ها عمل می‌کند و در صورت مخلوط شدن با قیر، میزان آسیب خورشید را به نصف کاهش می‌دهد. بر اساس گزارشی در مطبوعات محلی، مهندسان مؤسسه فناوری رویال ملبورن (RMIT) با تایر Stewardship استرالیا (TSA) برای ایجاد ترکیبی از خرده های لاستیک و قیر که هم در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و هم وزن حاصل از ترافیک را تحمل می‌کند، همکاری کردند. روش‌های جدید بازیافت و بازفرآورش لاستیک‌ها در استرالیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از ممنوعیت اعمال شده در دسامبر 2020 (آذر ماه 1399)، تایرهای استفاده شده نمی‌توانند از این کشور صادر شوند. به گفته لینا گودمن، مدیر عامل TSA، در حالی که استرالیا در سال 2021 حدود 450000 تن لاستیک فرسوده داشت، تنها حدود 70 درصد از آنها بازیافت یا فرآورش مجدد شدند. بر اساس داده های ارائه شده توسط کمیسیون حمل و نقل ملی، ایالت ها و مناطق استرالیا نزدیک به 2.9 میلیارد AUD(2.056 میلیارد دلار) برای تعمیر و نگهداری جاده ها در سال های 2019-2020 هزینه کردند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، جاده ها را مستعد ترک خوردگی میکند وآنها را برای رانندگی ناامن می کند.

افزودن لاستیک بازیافتی به قیر محافظت در برابر آفتاب را ممکن می کند و در عین حال راه حلی پایدار برای بحران تایرهای فرسوده در کشور ارائه می دهد. نتایج یک مطالعه جدید به رهبری پروفسور فیلیپو جوستوزی در دانشگاه RMIT، با عنوان مقاومت قیر اصلاح شده با خرده های لاستیک: یک ضد آفتاب ساخته شده از ضایعات برای جاده‌ ها اخیراً در مجله CLEANER منتشر شد. این مطالعه نشان داد که روند فرسودگی در جاده ها زمانی که خرده لاستیک بازیافت شده از ELT ها به لایه بالایی جاده اضافه می شود کند می شود. به گفته پروفسور Giustozzi، لاستیک به قدری به عنوان یک ضدآفتاب برای جاده ها عمل می کند که طول عمر سطح آن را دو برابر قیر معمولی می کند. RMIT یکی از معدود دانشگاه‌های استرالیا است که دارای دستگاه UV برای مطالعات آسفالت است که می‌تواند فرسودگی مرتبط با آب و هوا را شبیه‌سازی کند و معمولاً برای آزمایش رنگ‌های وسایل در فضای باز استفاده می‌شود.

طبق گزارشات، تیم پروفسور Giustozzi از دستگاه UV در آزمایشگاه برای شبیه‌سازی تاثیر طولانی‌مدت خورشید بر روی تخریب قیر با غلظت‌های مختلف خرده لاستیک استفاده کردند: از غلظت کم 7.5 درصد تا متوسط 15 درصد و غلظت بالا 22.5 درصد. پس از یک ماه و نیم قرار گرفتن مداوم در دستگاه UV، تغییرات خواص شیمیایی و مکانیکی قیر اندازه‌گیری شد. قیر مخلوط شده با غلظت بالای خرده لاستیک از ELTs در مقایسه با قیر معمولی 50 درصد کمتر آسیب UV دارد. پروفسور Giustozzi تاکید کرد که استفاده از خرده لاستیک در جاده ها نباید بر عملکرد مکانیکی تأثیر بگذارد، بنابراین تیم RMIT متوجه شدند که افزودن بین 18 تا 22 درصد خرده لاستیک تعادل ایده آلی را از نظر مقاومت در برابر فرسودگی UV ، شیار و مقاوت خستگی در برابر ترافیک های سنگین ایجاد میکند. وی افزود که خرده لاستیک قبلاً به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت، از جمله در برخی از جاده ها، اما شوراهای دولتی و مقاماتی که از آن استفاده می کردند، عموماً از تأثیر ضدآفتابی که این تحقیق نشان داد بی اطلاع بودند. خانم گودمن بیان کرده است که TSA از تحقیقی که دوام و مزایای استفاده از خرده لاستیک ELT را نشان می‌دهد، نه تنها در جاده‌ها و زیرساخت‌های عمرانی، بلکه در بخش‌های مختلف تشویق می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا