اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ افزایش نیاز به پلاستیک‌‌های پزشکی در بحران کووید 19

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دنیاگیری کووید 19 قطعا تاثیر مهمی بر صنعت قالب‌‌گیری تزریقی داشته است، اما رشد مواد پزشکی از جهات بسیاری ادامه دارد. در این مقاله، جدیدترین محصولات شرکت‌‌ها در این بحران آورده شده است.

طبق گزارش سازمانMedPharmPlast Europe (MPPE) (بخشی از سازمان فرایندکارEuPC ، که در سال 2014 برای شرکت‌‌های درگیر در زنجیره تامین تجهیزات پزشکی و بسته‌‌بندی دارویی پلاستیکی در اروپا تاسیس شد)، سال 2020 که تحت سلطه کووید 19 بود، برای ‌‌قطعات پلاستیکی قالب‌‌گیری‌‌ شده مربوط به ابزارهای تشخیص بیماری و مواد مصرفی و هم‌‌چنین دستگاه‌‌های تهویه، استثنایی بوده است. اگرچه، این امر با کاهش تقاضا برای پلاستیک‌‌های مربوط به جراحی متعادل شده است. با این وجود، بازار جهانی پلاستیک‌‌های قالب‌‌گیری شده تزریقی برای کاربردهای پزشکی هم‌‌چنان پابرجاست و با بزرگ‌‌ترین بازارهای آمریکای شمالی و اروپا و مصرف رو به رشد در چین و هند، به طور مداوم بین 5 تا 7 درصد رشد داشته است.
به گفته رییسMPPE ، چین از تمرکز زیاد شركت‌‌های قالب‌‌گیری تزریقی غربی برخوردار است، اما بسیاری از آن‌‌ها در گرفتن پروژه‌‌ها از شرکت‌‌های سازنده تجهیزات اصلی (OEM) چینی، چالش‌‌های اساسی دارند. با توجه به اندازه جمعیت و راهبرد دولت، تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی داخلی چین، تقاضای داخلی زیادی دارند. با این حال، آن‌‌ها اهداف جهانی نیز دارند و بازارهای در حال توسعه مانند برزیل و آفریقا را هدف قرار می‌‌دهند. سال‌‌های زیادی است که هند مرکز تولید داروها و واسط‌‌های دارویی از طریق شرکت‌‌هایی مانندSun Pharma ،Dr Reddy’s وCiplaand Glenmark بوده است. با این حال، هند برای تجهیزات پزشکی و دارویی فاقد برخی زیرساخت‌‌ها در زمینه طراحی و توسعه است. طی چند سال گذشته، دولت هند راهبرد “ساخت هند” را تشویق کرده است. هند با مهارت‌‌های مهندسی قوی، در حال توسعه قابلیت رشد قوی‌‌تر در داخل کشور است، که شامل طراحی و توسعه محصول نیز می‌‌باشد.
سایر عوامل موثر بر بازار شامل افزایش الزامات نظارتی و کیفیتی است. رییس MPPE اضافه کرد که الزامات سخت‌‌گیرانه قانون‌‌گذاران مواد، درک بهتر مواد بسپاری ترکیب شده، مانند افزودنی‌‌ها و رنگ‌‌‌‌بخش‌‌ها را ضروری می‌‌سازد. این، بر تاثیری که آن‌‌ها بر مواد قابل استخراج دارد تاثیر می‌‌گذارد. منظور موادی هستند كه می‌‌توانند از پلاستیك به داخل دارو یا بیمار مهاجرت كنند. در حال حاضر، مثال‌‌های بسیاری در مقررات ابزار پزشکی اروپا (MDR) و مقررات تشخیص آزمایشگاهی یا برون‌‌تنی (IVDR) در اروپا و مقررات دارونامه آمریکا (USP) وجود دارد. اصطلاح “مواد کاملا مشخص شده” به‌‌طور مکرر در این مقررات جدید دیده می‌‌شود.
هم‌‌چنین مسئولیت‌‌های شدیدتری برای قالب‌‌گیران از نظر طراحی، کیفیت و مسئولیت‌‌های نظارتی و هم‌‌چنین مدیریت تغییر، وجود دارد. برای یک تبدیل‌‌کننده که می‌‌خواهد در کابردهای پزشکی شرکت کند، گفتن این‌‌که مسائل نظارتی، مسئولیت مشتری آن است، دیگر قابل قبول نیست. تاکید بیشتر بر ارزیابی مبتنی بر ریسک و کیفیت در طراحی است. این بدان معناست که کیفیت نهایی محصول و توانایی تامین الزامات نظارتی باید در ابتدای فرایند در نظر گرفته شود، نه پس از استفاده از پلاستیک‌‌های استاندارد و سپس آزمایش کردن آن‌‌ها.
علاوه بر این، تاکید بیشتری بر تغییر اطلاع‌‌رسانی و کنترل وجود دارد. حتی تغییرات کوچک در پلاستیک و مواد تشکیل‌‌دهنده، مانند رنگدانه، می‌‌تواند بسیاری از آزمایش‌‌های اعتبارسنجی محصولات و فرایند را نامعتبر سازد. این امر می‌‌تواند باعث بروز مشکلات با مواد قابل استخراج و حتی در خواص مکانیکی شود. هزینه آزمایش مجدد میتواند از 40،000 دلار برای یک آزمایش استخراج ساده، تا صدها هزار دلار برای اعتبارسنجی مجدد کامل باشد- بدون درنظر گرفتن هزینه پس‌‌گیری محصول.
کووید 19 تقاضای مصرف پلاستیک‌‌ها در ماسک‌‌ها و سایر تجهیزات محافظت شخصی را برانگیخته است، با این وجود، دنیاگیری‌‌ کووید 19 روندهای دیگری را که قبلا وجود داشته‌‌اند نیز تسریع کرده است. به عنوان مثال، آزمایش نقطه مراقبت (POCT، به عنوان آزمایش تشخیصی پزشکی در یا در نزدیکی نقطه مراقبت- یعنی در زمان و مکان مراقبت از بیمار- تعریف می‌‌شود) آزمایش تشخیصی دقیق‌‌تر برای بیمار و افزایش سرعت تشخیص را فراهم می‌‌کند. آزمایش بارداری و خودآزمایی سطح قند خون، نمونه‌‌های اولیه این گونه آزمایش‌‌ها است، اما واضح است که دنیاگیری نشان داد که چرا تشخیص‌‌های سریع، دقیق و قابل اعتماد باعث نجات جان افراد می‌‌شود. پلاستیک‌‌ها، نقش مهمی در جمع‌‌آوری نمونه‌‌ها از طریق لوله‌‌های جمع‌‌آوری خون، یا در تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از طریق سَری‌‌های پیپت، ظروف واکنشگر و خودکارسازی آزمایشگاهی با استفاده از شناسایی رنگ دارند.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

 

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۴ ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا