اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ارزیابی میزان انتشار دی اکسید کربن در چرخه تولید الیاف کربن

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت Teijin (توکیو، ژاپن) در 15 دسامبر اعلام کرد که ارزیابی چرخه تولید (LCA یا life cycle assessment) الیاف کربن خود را برای محاسبه کل انتشار دی اکسید کربن آنها آغاز کرده است.

(توضیح : در LCA میزان انتشار دی اکسید کربن در تمامی مراحل تولید یک محصول اندازه گیری می شود از استخراج مواد اولیه تا تولید نهایی محصول و بکارگیری آن در محصول نهایی)

Teijin قبلاً ردپای دی اکسید کربن را در تولید الیاف کربن خود را که در برنامه‌های ورزشی، تفریحی و صنعتی و اخیراً در کاربردهای صنایع هوایی استفاده می‌شود، محاسبه کرده بود.
اسلوب و روش LCA جهت شرکت Teijin توسط یک سازمان شخص ثالث مستقل مطابق با استانداردهای ISO14040 و ISO14044 تأیید شده است و داده‌های انتشار (emission data ) قابل اعتمادی را در مورد رشته‌های الیاف کربنی Teijin در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا به آنها کمک کند.
این شرکت می گوید LCA آن برای شناسایی نقاط داغ کربن در فرآیندهای تولید و ارزیابی گزینه های کاهش انتشار مفید است.

(توضیح: نقاط داغ کربن به معنی یک منطقه فیزیکی یا بخشی از فرایند تولید است که مسئول تولید غلظت غیرمعمول و شدید گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن کربن است.)

با نگاهی به آینده، Teijin انتظار دارد دامنه LCA خود را فراتر از رشته های الیاف کربنی گسترش دهد و محصولات میانی مانند الیاف کوتاه و پیش آغشته(prepreg) را نیز شامل شود. علاوه بر این، با همکاری مشتریانی مانند تولیدکنندگان محصول نهایی، Teijin در نهایت قصد دارد کل چرخه عمر محصولات الیاف کربنی خود را ارزیابی کند.

گروه Teijin همچنین انطباق با تغییرات آب و هوا را به عنوان یکی از پنج اولویت مهم اجتماعی در اولویت قرار داده است، بر این اساس، Teijin در تلاش است تا مصرف انرژی خود را کاهش دهد و روش‌های بازیافت و انرژی‌های تجدیدپذیر را در کنار دیگر طرح‌ها معرفی کند.

گروه Teijin با قرار دادن بیشتر کسب و کار خود برای کمک به تحقق یک جامعه دایره ای (circular society) پایدار، قصد دارد تا سال 2050 انتشار دی اکسید کربن در کل گروه خود را به صفر برساند.

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا