اخبار

اختصاصی بسپار/ آیا استفاده روزافزون از پوشش‌های ضدباکتری درست است یا غلط؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بیماری همه گیر کووید 19 توسط یک ویروس منتقل می شود، اما باعث محبوبیت روزافزون پوشش های ضد باکتریایی شده است. اما آیا این منطقی است؟ ماریو بورتولوتی و رینهارد برگهوفر گیم (and Reinhard Berghofer-Guem Mario Bortolotti) از گروه آدلر(Adler) در این مقاله به این سوال پاسخ می دهند.
از زمان همه گیر شدن ویروس کرونا، پوشش های ضد باکتریایی مورد توجه قرار گرفته است. در این بین، محصولات متنوعی با روکش ضد باکتریایی وجود دارد: از کف گرفته تا مبلمان در آشپزخانه، حمام و اتاق کودکان، این روکش ها قرار است ما را در برابر خطرات نامرئی محافظت کنند.
بیماری همه گیری کرونا باعث جلب توجه بیشتر به پوشش های ضد باکتریایی و ضد ویروسی شده است و همچنین این که آیا چنین پوشش هایی ارزش تلاش را دارد می تواند مورد تردید قرار گیرد.

باکتری ها در همه جا وجود دارند: بیش از 150 گونه باکتری تنها در کف دست انسان ساکن اند. این عبارت اثبات شده از نظر علمی می تواند به روشی پر سروصدا برای ارتقاء پوشش های ضد باکتری استفاده شود.
پوشش های ضد باکتری همیشه انتخاب درستی نیستند.
به همین دلیل است که ما در آدلر تصمیم به توسعه و تولید پوشش مبلمان ضد باکتری نداریم البته نه بدون دلیل، به عنوان مثال، اکثریت قریب به اتفاق باکتری ها باعث بیماری نمی شوند. برخی از باکتری ها حتی مانع از گسترش سایر عوامل بیماری زا می شوند.
علاوه بر این، یک پوشش که برای مقابله با باکتری ها است، لزوماً در برابر ویروس ها موثر نیست. همین امر در مورد سایر عوامل بیماری زا مانند قارچ ها یا انگل ها نیز صدق می کند. همچنین با ویروس سارس (SARS-CoV-2) به عنوان محرک (COVID-19) نمی توان به این طریق برخورد کرد.

موانع عمده ای برای پوشش های ضد باکتری
محصولات با خواص ضد باکتری، تابع مقررات تنظیم مقررات اتحادیه اروپا در سال ۵۲۸ / ۲۰۱۲ هستند و به همین دلیل دارای مجوز هستند. در آدلر، هنگامی که به دلایل عملکردی غیرقابل‌اجتناب است، تنها به پکیجی از مواد افزودنی زیست کش می‌رسیم، به عنوان مثال در مواد نگهدارنده چوب. خصوصاً در مورد پوشش‌های مورد استفاده در داخل خانه، در نظر گرفته می‌شود که آیا استفاده از مواد فعال زیست کش توجیه شده‌است یا خیر. برای اثر قوی پوشش ضد باکتری (به طور ایده‌آل برای “ضد عفونی کردن” سطح با کشتن pathogens) غلظت بسیار بالایی از زیست کش ها مورد نیاز است، که از نظر پزشکی مورد سوال قرار می‌گیرد.
ذرات نانو نقره اغلب به عنوان یک سم زیست محیطی محسوب می شود، که حتی در مقادیر بسیار کم برچسب “مضر برای موجودات آبزی، با اثرات طولانی مدت” در برگه اطلاعات ایمنی محصول ذکر می شود. اما آیا ما واقعاً این مواد را در محیط زندگی خود می خواهیم؟ به ویژه پس از اثبات رسوب نانوذرات در بدن انسان؟

اطلاعات گمراه کننده
برخی از پوشش ها اثر ضد باکتریایی تأیید شده تا 99.9 درصد را تبلیغ می کنند. این نشان دهنده اثربخشی بالای این پوشش ها است. این میزان از اثر بخشی نیز اغلب با سطوح رنگ شده بدون عملیات زیست کشی به دست می آید. دلیل این امر ساختار کم و سطح صاف و تراکم اتصال عرضی است که لایه های رنگ مدرن دارند. این بدان معناست که باکتری ها هیچ زمینه ای برای تقسیم سریع سلول بر روی سطوح تمیز رنگ شده ندارند.
اگر مبلمان با لاک های ضد باکتری پوشانده شوند، این کار می تواند باعث احساس امنیت کاذب در مصرف کننده شود و او را وسوسه کند تا بهداشت و نظافت را که برای حفظ سلامتی بسیار مهم است، جدی نگیرد.
همچنین باید به خاطر داشت که در بیمارستان ها و سایر اماکن پزشکی، استفاده از پوشش های ضد باکتریایی نیاز به ضدعفونی منظم سوطح را مطابق برنامه های بهداشتی تعیین شده برطرف نمی کند، زیرا ضدعفونی کردن باید در برابر طیف وسیعی از عوامل بیماری زای مختلف مثل : باکتری، سل ، لووروسیدال و ویروسیدال موثر باشد.

هیچ کمبودی در نوآوری ها وجود ندارد
در سال های اخیر، نوآوری های متعددی در توسعه سیستم های رنگ آمیزی وجود داشته است. به طور خاص، به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه جدید، انواع مختلفی از پوشش ها با خواص اضافی به بازار آمده اند مانند: روکش هایی با خاصیت ضد اثر انگشت، پوشش های خود ترمیم شوده یا رنگدانه هایی با مقاومت بسیار زیاد در تورفت حلقه.
این نوآوری فرصت‌های فروش جدید و نیز کارایی مناسب محصولات برای کاربرد در مناطق خاص، به وجود آورده است. با این حال، قبل از توسعه یک محصول ، همیشه لازم است که مزایا، امکانات کاربردی و زمینه‌های مورد استفاده و مهم‌تر از همه، چرایی ضرورت، حتی معناداری، از قبیل پوشش عملکردی، را توضیح دهید.
در حال حاضر، سیستم‌های جلازنی تولید مبلمان با خواص ضد باکتری به تقاضای بیشتری نیاز دارند. ما این موضوع را به شدت در آدلر مورد بحث قرار دادیم و در نهایت تصمیم گرفتیم که هیچ گونه لوازم ضد باکتری در بازار عرضه نکنیم. ما استفاده از سموم زیست محیطی را به نفع محصولی با مزایای بسیار محدود رها می‌کنیم. این به این دلیل است که پوشش‌های مبلمان با کیفیت بالا بدون روکش آنتی باکتریال، زمینه تکثیر را برای باکتری ها ایجاد نمی کند.

رینهارد برگهوفر گیم، مدیر بخش تحقیق و توسعه برای لاک مبلمان، لکه ها و روغن ها و ماریو بورتولوتی، مدیر گروه تحقیق و توسعه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا