اخبار

اختصاصی بسپار/ آیا جنس دغدغه های تصمیم سازان و صادرکنندگان یکیست؟/ در روز ملی صادرات چه گذشت؟

بسپار/ ایران پلیمر روز ملی صادرات با تاخیر 41 روزه با حضور جمعی از صادرکنندگان نمونه و مقامات عالی رتبه ی کشوری برگزار شد این مراسم که از ساعت 9 صبح امروز آغاز و تا ساعت 12 ادامه داشت.

 

اسامی برگزیدگان صنعت پلیمر و پوشش را اینجا ببینید. 

 

اولین سخنران این جمع دکتر کریمی رئیس فراکسیون صادرات مجلس بود که در متن سخنرانی خود به دشواری های موجود بر سر راه صادرات اشاره و از عدم بهره گیری از جهش قیمت ارز برای صادرات انتقاد کرد وی ضمن امیدواری نسبت به کاهش وابستگی کشور به صادرات ارزی در ادامه ی سخنان خود از یکسان بودن شریط صادرات برای تمامی کالا های ارزی انتقاد و سیاست پیمان سپاری ارزی را اشتباه دانست

سخنران دوم این مراسم مهندس انصاری ریاست انجمن صادر کنندکان کشور ادعای رونق تولید بدون اولویت دانستن صادرات را امری محال خواند و آن را رازی دانست که علی رغم اطلاع عموم کشف نشده باقی مانده است همچنین در ادامه ی سخنرانی های خود خطاب به وزیر صنعت از الگو قرار ندادن کشور هایی همچون مالزی کره ی جنوبی و چین برای پیشرفت انتقاد و نارضایتی خود را از عدم به کارگیری استعداد ها و پتانسیل های کشور ابراز نمود. انصاری در پایان صحبت های خود اشاره ای  نیز به در نظر گرفتن مشوق برای تولیدکنندگان داشت و نقش به سزای آن در انگیزه ی فعالین صنعت را گوشزد کرد.

 

سلطانی نماینده ی کارآفرینان کشور و صادرکننده ی ممتاز (گروه تولیدی و صنعتی ممتاز سهند) سخنران چهارم این مجلس نیز سخنان خود را این گونه آغاز کرد:

من کی دکتر شده ام که خود خبر ندارم؟( مجری برنامه هنگام معرفی وی را دکتر سلطانی خطاب کرده بود)

سلطانی در سخنان خود عنوان کرد که متاسفانه در کشور ما شرکت ها نمی توانند از یک حد معین فراتر روند در حالی که در کشوری مانند کره سامسونگ و ال جی تبدیل به دو مگا پروژه شده اند و بیش از 20000 زیر مجموعه دارند. وی همچنین عدم مشارکت اتاق بازرگانی به عنوان تربیون بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها را امری نامطلوب توصیف کرد.

شافعی رئیس اتاق بازرگانی سخنران پنجم این مجلس بود  و در سخنان خود از خام فروش و صادرات مواد اولیه به کشور های دیگر، تصمیمات یک شبه ای که باعث به نابودی کشیدن صادرات  شده است ، انتقاد و اشاره به آن داشت که صادرات تصمیم گیران زیاد اما پاسخگویی ندارد همچنین وی بر لزوم ایجاد امکانات حمل و نقل مناسب برای صاردات به اوراسیا نیز تاکید کرد.

اما رحمانی وزیر صنعت در سخنرانی خود ضمن تایید انتقادات صادرکنندگان و مشکلاتی که بر سر راه صادرات وجود دارد و علت به تعویق افتادن مراسم روز ملی صادرات را مصادف شدن این روز با ایام پایانی ماه صفر و متولی شدن اتاق بازرگانی برای اجرای این مراسم دانست و این نوید را به حاضرین در مجلس داد تا از سال آینده برگزاری این مراسم تماما” به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی واگذار شود. رحمانی در سخنن خود به منفی بودن رشد در خودرو و آلمینیوم اشاره و سایر بخش ها را دارای رشد مثبت خواند و از رصد صادرات  کالا ها چه در بخش صادرات و چه در بخش بازار داخلی خبر داد. رحمانی ضمن اشاره به این امر که بسیاری از صنایع در حال حاضر با 50 درصد توان خود مشغول به تولید هستند استفاده از بازار های صادراتی منطقه را ضرورت امروز  صنعت کشور دانست.

موضوع مشترک در سخنان وزیر صنعت و معاون اول رئیس جمهور که بعد تر ایراد شد اشاره به رشد منفی یازده درصدی در ارزش کالاهای صادراتی و رشد مثبت شانزده درصدی میزان وزنی کالاهای صادراتی بود. همچنین هر دو مقام مسئول به ضرورت حمایت از انجمن ها و تشکل ها و ایجاد نهاد های این چنینی در بخش های مختلف صنعت تاکید کردند.

اما سخنران پایانی این مراسم معاون اول ریاست جمهوری دکتر جهانگیری بود که سخنانی متفاوت و با طعم و بوی سیاسی و انتخاباتیداشت.

جهانگیری در سخنان خود ضمن اشاره به برنامه ریزی آمریکا برای فروپاشی اقتصاد ایران با استفاده از اهرم تحریم صادرکنندگان کشور را سدی دربرابر این خواسته ی آمریکا توصیف کرد. وی همچنین بر طرف کردن موانع بر سر صادرات را از اولویت های نهاد های دولتی برشمرد و بر ضرورت آن تاکید کرد . امر دیگری که جهانگیری در سخنان خود به آن اشاره داشت ادغام صندوق توسعه ی تجارت و بانک صادرات بود و از تلاش دولت برای اجرایی کردن هر چه سریع تر آن خبر داد.

 

برای دیدن عکس ها کلیک کنید 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا