اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آیا به راستی تولید محصولات پلاستیکی در اوهایو ارزان تر از چین است؟!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر دنیا دیگر مثل گذشته نیست. در سال ۲۰۰۵ کتاب “دنیا مسطح‌است: جهانی شدن در قرن بیست و یکم” اثر توماس فریدمن چاپ شد. جهانی شدن و ظهور چین به عنوان کارگاه جهانی، نیروی غیر قابل توقف به نظر می‌رسید. دیدگاه این کتاب نسبت به دیدگاه سال ۲۰۲۲ بسیار متفاوت ‌است و گزارشی که ماه گذشته توسط Shale Crescent منتشر شد، نشان می‌دهد که برون‌سپاری هدر دادن نیرو ‌است.

در خلاصه‌ای از این گزارش آمده‌است:” چین مزیت رقابتی تولید خود را از دست داده‌است و صادرات سالانه ۲۵ میلیارد دلار کالاهای پلاستیکی از چین یک بازار آسیب پذیر قابل دسترس‌است که فرصتی برای ایالات متحده ایجاد می‌کند.” این باور قدیمی مبنی بر ارزان‌تر بودن واردات محصولات پلاستیکی دیگر درست نیست. زیرا مواد خوراک و رزین در تولید و همچنین حمل و نقل بزرگترین متغیرها برای محاسبه‌ی هزینه‌های تولید کالاهای پلاستیکی در جهان هستند. زنجیره‌های تامین هنوز از موج‌های شوک همه گیری متأثر هستند و گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این تغییرات گذرا نیست. نزدیک بودن به مواد خام کم هزینه همراه با دسترسی مستقیم به بازارهای مصرف، مزیت‌های هزینه‌ای قابل توجهی برای تولیدکنندگان آمریکایی نسبت به رقبای مستقر در چین ایجاد می‌کند. این تغییرات بنیادی بلند مدت هستند و برای آینده ای قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر‌است کهShale Crescent یک ناظر بی‌طرف نیست. این سازمان غیرانتفاعی در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد تا منطقه اوهایو، پنسیلوانیا و ویرجینیای غربی را که در بالای میدان‌های گاز طبیعی قرار دارند ارتقا دهد. در کنار میدان‌های پر بار گازی در آمریکا مجتمع بزرگ تولید پلی اتیلن در شمال شرقی ایالات متحده تاسیس شده‌است.

واضح است که هزینه‌های نجومی حمل و نقل، زنجیره‌های تامینِ فلج شده و سیاست عجیب چین در برابر کرونا، محاسبات خارج از کشور را برای آمریکا به شدت تغییر داده‌است. با توجه به قدرت طلبی‌های چین هر کشوری که می‌تواند تولیدات داخلی داشته باشد باید این کار را انجام دهد. زیرا این کشور اخیرا تهدیدی برای دشمنان خود محسوب می‌شود. علاوه بر این مقایسه‌ی هزینه‌های تولید محصولات پلاستیکی در اوهایو با چین نشان می‌دهد که واردات محصولات پلاستیکی از چین منطقی نیست و تولیدات داخلی آمریکا می‌تواند بسیار رقابتی‌تر و در بسیاری از موارد ارزان‌تر باشد. صاحبان برند و سایر شرکت‌هایی که در چین تجارت می‌کنند، باید با خواندن این گزارش جامع مستند از خود بپرسند که چرا هنوز در چین فعالیت می‌کنند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا