اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آیا استفاده از مواد بازیافتی در محصولات پلاستیکی افزایش می یابد؟ / گفت و گو با Thomas Stegmeier، مدیر فروش AZO GmbH & Co. KG از سلسله گفت و گوهای K2022

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این سلسله گفت و گوها با تمرکز بر عناوین موضوعی نمایشگاه K2022 توسط VDMA با مدیران شرکت های فناور صنعت پلیمر دنیا انجام می شود.

س. آقای Stenmeier، در زمینه اقتصاد چرخشی، استفاده از مواد بازیافتی در محصولات پلاستیکی افزایش خواهد یافت. آیا AZO نیز این موضوع را در محصولاتش در نظر گرفته است؟
پ. ما، به عنوان تولیدکننده سیستم انتقال مواد، می دانیم مواد خام از لحاظ خواص بسیار متفاوت هستند. این موضوع در مورد پلاستیک های نو صادق است، اما در مورد مواد آسیابی که در کاربردهای بازیافتی استفاده می شوند، بیشتر نیز صدق دارد. همه مواد آسیابی، حتی اگر ماده مرجع نیز یکسان باشد، مثل هم نیستند. خواص جریان مواد آسیابی نیز توسط روشی که فرایند می شوند، به خصوص ازلحاظ اندازه و شکل، بررسی می شوند. بنابراین فرایندهایی مانند آسیاب و خرد کردن، شستشو و طبقه بندی نیز بسیار تاثیرگذارند. ما هم اکنون سیستم های تخلیه ویژه ای را توسعه داده ایم که توسط آن می توان مواد را به صورت قابل اطمینانی تخلیه نمود. به علاوه، محافظت ویژه در برابر سایش سیستم های ما، نقش مهمی در برخی کاربردها ایفا می کند.

س. این سیستم چگونه کار می کند؟
پ. برای مثال در انتقال پنوماتیک، انتقال محصول هم باعث اصطکاک داخلی و هم اصطکاک در لوله های استیل می شود. اگر ماده انتقالی، به دلیل وجود پرکننده هایی از جمله غبار گچ یا شیشه، خالص نباشد – این مشکل معمولا در برای مثل پروفیل پنجره بازیافتی پیش می آید – این مواد باعث سایش سطوح سیستم می شوند. حفاظت در برابر سایش ما به این معنی است که سیستم می تواند برای مدت طولانی تری کار کند.

س. بنابراین AZO نیز از لحاظ اقتصادی از مصرف روزافزون مواد بازیافتی سود می برد؟
پ. مشخصا بازیافت یک صنعت در حال رشد است. در اقع به خاطر قوانین اروپایی، امروزه همه تولیدکنندگان ملزم به روی آوردن به مواد بازیافتی – حداقل تا حدودی – هستند. این برای ما در AZO بسیار کارآمد است. مواد آسیابی و بازیافتی چالش های جدیدی را در زمینه انتقال مواد ایجاد کرده اند، و ما به عنوان متخصصان این صنعت، راه حل هایی را برای ارائه داریم. و اگر ما محصولی را نشناسیم، آن را در آزمایشگاه و مرکز آزمون خود آزمایش می کنیم. این کار در مورد فرایندهای کاملا جدید نیز انجام می شود.

س. می توانید در این مورد مثالی بزنید؟
پ. برای مثال ما درگیر پروژه ای برای بازیافت زباله های خانگی – که از ابتدا جداسازی نشده باشند – هستیم. این زباله ها حاوی ضایعات پلاستیکی، مقوا، کاغذ و همچنین مواد ارگانیک هستند. در بازار فرایندی وجود دارد که همه این مواد را جمع کرده و از آنها یک ماده جدید درست می کند. این ماده را می توان در برخی کاربردها به عنوان پرکننده استفاده کرد. این کار دو مزیت دارد: اولا، امکان بازیافت زباله های خانگی را به وجود می آورد که در غیر این صورت سوزانده می شدند. دوما، کل این فرایند ردپای CO2 منفی دارد. بنابراین اگر شما نیز از این محصول در تولیدات خود استفاده کنید، بر همان اساس ردپای CO2 باز هم کاهش خواهد یافت.

س. این چگونه اتفاق می افتد؟
پ. فاکتورهای مختلفی در آن دخیل هستند. برای مثال، طبقه بندی زباله های ارگانیک، گاز متان، که از گازهای گلخانه ای است، تولید می کند. از آن جایی که در این فرایند دیگر جداسازی صورت نمی گیرد، گاز متان نیز تولید نخواهد شد. چون زباله ها دیگر سوزانده نمی شوند، انتشار گاز نیز نتیجتا متوقف خواهد شد. این فرایند ، که هنوز در مراحل اولیه است، روندی بسیار هیجان انگیز است. اما قطعا در آینده از آن بسیار خواهیم شنید.

س. هم اکنون اتفاقات زیادی در زمینه بازیافت در اروپا در حال رخ دادن است. وضعیت در ناطق دیگر دنیا چگونه است؟
پ. ما متوجه شده ایم که فرایند آسیاب مواد و بازیافت در برخی نقاط جهان بسیار کم اتفاق می افتد. بازیافت پساصنعتی، به معنای بازگشت ضایعات تولید به فرایند تولید، به دلایل اقتصادی از قبل در بسیاری از نقاط دنیا به کار می رود. این موقعیت با بازیافت مواد مصرف شده متفاوت است. این موضوع از یک طرف، به دلیل عدم وجود یا کفایت سیستم جمع آوری زباله و سیستم های جداسازی در آن کشورها، و از طرف دیگر به دلیل کمبود چارچوب های سیاسی به منظور ایجاد مشوق های مناسب اتفاق می افتد. اگرچه ما متوجه شده ایم سایر کشورها، نسبت به سیستم هایی که اینجا در آلمان برپا می شود آگاهی دارند. ما، به عنوان تولیدکننده ماشین آلات و کارخانه ها، در موقعیت جهانی قرار داریم و می توانیم به گسترش این روند در سراسر جهان کمک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا