اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ آينده صنعت پوشش هاي هوشمند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر پیش بینی می شود که نرخ رشد سالانه بازار جهانی پوشش های هوشمند تا سال 2022 به ميزان 23.87 درصد برسد كه اين ميزان معادل با 6.26 میلیارد دلار امريكا مي باشد. کاربردهای رو به رشد در بسیاری از صنایع شامل صنعت خودرو و حمل و نقل، پوشش هاي دريايي، ساختمان و ساخت و ساز، هوافضا و صنايع دفاع، رشد بازار را در اين دوره افزايش مي دهد.
پوشش هاي هوشمند، پوشش هاي ويژه اي هستند كه داراي خواص از پيش تعيين شده اي بوده و مي توانند به عوامل محيطي و خارجي مانند فشار، نور، مواد شيميايي، حرارت و ساير محرك ها عكس العمل نشان دهند. به عنوان مثال آنها مي توانند خوردگي را تشخيص داده و از آن جلوگيري نمايند و در نتيجه باعث افزايش عمر اجزا و ساختارهاي ساخته شده از مواد خورنده شوند. بنايراين مي توان با كاهش هزينه تعمير و نگهداري و زمان بازرسي، كارايي مواد را بهبود داد.
ويژگي هاي عالي نسبت به پوشش هاي معمولي مانند كارايي بالا، عملكرد هوشمندانه، بهره وري بهبوديافته و مقاومت بالا در برابر خراش و سايش، پوشش هاي هوشمند را به عنوان انتخاب برتر در كاربردهاي مختلف تبديل كرده است. با توجه به اين موارد، پتانسيل گسترده اي براي پوشش هاي هوشمند براي جايگزيني پوشش هاي معمولي در صنايع مختلف مانند صنعت خودرو و حمل و نقل، ساختمان و ساخت و ساز و پوشش هاي پزشكي وجود دارد.
پوشش هاي ضدخوردگي هوشمند جذاب ترين بخش در پنج سال آينده
پوشش هاي هوشمند بر اساس عملكرد خود در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند. پوشش هاي هوشمند داراي 6 وظيفه و عملكرد عمده هستند كه عبارتند از: خواص ضد ميكروبي، ضد خوردگي، ضد يخ، ضد خزه، خود تميز شونده، خود ترميم شونده و موارد ديگر مانند فوتوكروميك، الكتروكروميك، پوشش هاي با كشش سطحي پايين، پوست هوشمند، پوشش هاي استتاری و پوشش هايي كه در اثر محرك خارجي تغيير رنگ مي دهند.
در سال 2016، بخش ضدخوردگي با سهم 23.7 درصدي از نظر حجمي، بازار پوشش هاي هوشمند را از نظر عملكرد رهبري کرده است. پوشش هاي هوشمند ضدخوردگي به دليل سازگاري با اغلب فلزات ساختماني، حفاظت طولاني مدت در برابر خوردگي، سازگاري با استانداردهاي محيطي، بهداشتي و ايمني، قابليت خود ترميم شوندگي در زمان آسيب، نياز به كار، مواد و نگهداري كمتر و همچنين نياز به آماده سازي فيزيكي كمتر سطح فلز، به ساير پوشش هاي مرسوم ترجيح داده مي شوند. در سال 2016 پوششهاي هوشمند خود تميز شونده، با رشد 19.3 درصد از نظر حجم، دومين سهم بازار را به خود اختصاص داده اند.
پوششهاي هوشمند ضدخوردگي از سطوح فلزي محافظت بيشتری كرده و از تماس بين تركيبات شيميايي يا مواد خورنده با سطح فلز جلوگيري مي كنند. اين پوشش ها به عنوان سدي در برابر خوردگي زيرآيندهايي عمل مي كنند كه به طور متناوب در معرض دماي بالا و شرايط سخت خورنده قرار دارند.
در صنعت خودرو و حمل و نقل، پوشش های هوشمند ضدخوردگی برای اتصال دهنده ها، بدنه، قطعات قفل، اگزوز، سیستم تعلیق، اجزای موتور، گیره ها و اتصالات شلنگ و برای ساخت وسایل نقلیه بدون خراش استفاده می شود.
پوشش‌های دریایی یکی از بزرگترین صنایع استفاده كننده از پوشش‌های هوشمند ضدخوردگی است. این پوشش‌ها برای محافظت از شناورها، کشتی‌ها و قایق‌های با بدنه فلزی استفاده می‌شوند که اين امر منجر به كاهش هزینه نگهداری مي شود. به علاوه این پوشش ها زیبایی ظاهري كشتي ها را نيز افزایش می دهند. با توجه به افزایش تقاضا از سوی صنایع خودروسازی و دریایی، پیش‌بینی می‌شود که بازار پوشش‌های هوشمند ضد خوردگی بالاترین ميزان نرخ رشد سالانه بازار جهانی را در طول دوره پیش‌بینی به ثبت برسانند.

 

مترجم: دکتر نعيمه شيراكبري گروه صنعتي ايران خودرو، معاونت كيفيت

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گوها را در شماره 231 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا