اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آشنایی با پلاستیک‌‌ها (ASA و ABS)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در این مقاله با خواص و کاربردهای هم‌‌بسپارهای آکریلونیتریل بوتادی‌‌ان استایرن (ABS) و آکریلونیتریل استایرن آکریلات (ASA) آشنا خواهیم شد.

هم‌‌بسپارهای آکریلونیتریل بوتادی‌‌ان استایرن (ABS)
یک گرمانرم مهندسی اَریخت (آمورف) است. ABS با بسپارش پیوندی استایرن و آکریلونیتریل روی شیرابه (لاتکس) بوتادی‌‌ان تولید می‌شود. این بسپار با آکریلونیتریل همبسپارش شده با استایرن (SAN) مخلوط، منعقد و خشک می‌شود. ساختار واحد تکرارشونده ABS در شکل 1 آورده شده است.

فراورش
همانند تمام بسپارهای استایرن، ABS عمدتا با قالب‌‌گیری تزریقی و هم‌‌چنین با رانشگری (ورق و فیلم برای کشش عمیق) فراورش می‌شود. قالب‌‌گیری رانشی-دمشی برخی از انواع این بسپار نیز قابل استفاده است. پس از پیش آمایش(pretreatment)، برای آبکاری (electroplating، نشاندن لایه بسیار نازکی از فلز مقاوم بر فلز دیگر با برق‌کافت محلول‌های برق‌کاف، مترجم)، روکش و چاپ مناسب است. جوشکاری با گاز داغ، جوشکاری صفحه داغ، جوشکاری اصطکاکی دوار و هم‌‌چنین جوشکاری با فراصوت و بسامد زیاد قابل استفاده است.

خواص در حین استفاده
ABS احتمالا پرکاربردترین گرمانرم مهندسی است. آکریلونیتریل در مقایسه با پلاستیک‌های استاندارد بر پایه استایرن (PS، SAN و SBS) استحکام، چقرمگی و صلبیت بیشتر، مقاومت در برابر روغن‌ها و گریس‌ها و مقاومت در برابر دما دارد. ABS تاخیرانداز شعله است و مقاومت در برابر دمای متوسط و مقاومت شیمیایی نشان می‌دهد. با این حال، ABS در استرها، کتون‌‌ها و برخی هیدروکربن‌‌های کلردار محلول است. مقاومت در برابر هوازدگی و پیرشدگی (تغییرات در خواص مکانیکی و رنگ) با ABS بسیار کمتر از ASA است. به دلیل جذب آب بیشتر، خواص الکتریکی و پایداری ابعادی تا حدودی کمتر است. مواد رنگ نشده به دلیل SAN مخلوط شده، مات هستند.

زمینه‌های کاربردی
اجزای سازه‌‌ای: محفظه‌هایی برای تلفن‌‌ها، جاروبرقی، لوازم آشپزخانه، هدفون، ریش تراش، سَری سشوار، بارگُنج (container)، کلاه ایمنی، اسباب بازی، محفظه چراغ جلو خودرو، محفظه قفل کمربند ایمنی، آینه‌های بیرونی، روکش چرخ، باله (spoiler، باله‌ای که روی قسمت عقبی سقف خودرو یا صندوق عقب نصب می‌شود، مترجم)، روکش بلندگو، اتصالات شلنگ، آبپاش، چمن زن.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا