اخبار

اختصاصی بسپار/ آشنایی با پلاستیک‌‌ها (پلی کربنات و پلی‌‌متیل متاکریلات)

بسپار/ایران پلیمر در این مقاله با خواص و کاربردهای پلی کربنات و پلی‌‌متیل متاکریلات (PMMA) آشنا خواهیم شد.

پلی کربنات (PC)
پلی کربنات (PC) یک گرمانرم مهندسی اَریخت (آمورف) است که با بسپارش تراکمی بیس فنول A با فسژن تولید می‌شود.

فراورش
PC را می‌توان با تمام روش‌های استاندارد برای گرمانرم‌ها فراورش کرد. گرانروی زیاد مذاب به دماهای فراورش زیاد، فشار تزریق بالا و نسبت مسیر جریان/ ضخامت دیواره کم نیاز دارد. هرگونه رطوبت باقی مانده در گرانول‌ها باید گرفته شود تا از تخریب ناشی از آب‌‌کافت در حین فراورش جلوگیری شود. PC را می‌توان با استفاده از روش‌های فراصوت یا بسامد زیاد، پیوند و جوش داد.

خواص در حین استفاده
PC یک ماده مقاوم در برابر ضربه و بسیار شفاف با میل کم به خزش است که در محدوده وسیعی از دما مستحکم است. دارای خواص الکتریکی خوبی است و می‌تواند در برابر پرتو فرابنفش پایدار شود. محدودیت‌های کاربرد با حساسیت بسیار زیاد به شکاف، مقاومت شیمیایی محدود و مقاومت ضعیف در برابر ترک‌‌خوردگی ناشی از تنش و هم‌‌چنین خواص اصطکاک سُرشی ضعیف تعیین می‌شود.
پلی‌‌کربنات با دمای لمیدگی (distortion) گرمایی زیاد، مخلوط شده با آکریلونیتریل بوتادی‌‌ان استایرن (ABS) و آکریلونیتریل استایرن آکریلات (ASA) با مقاومت کم در برابر لمیدگی گرمایی، منجر به آمیخته‌‌هایی از مواد مات با دمای لمیدگی گرمایی متوسط می‌شوند، اما مقاومت بهتر در برابر ترک‌‌خوردگی ناشی از تنش و مقاومت ضربه‌ای بیشتر دارند.

زمینه‌های کاربردی
اجزای سازه‌‌ای: کاربردهای شفاف مانند چراغ‌های خودرو، تابلو‌های ابزار، لنزهای نوری، لنزهای سیگنال، کاربردهای پزشکی، محفظه‌های لوازم خانگی بزرگ (white goods)، قطعات قالب‌‌گیری شده و محفظه‌های برقی، صفحات بزرگ نصب و محفظه‌های توزیع کابل، تلفن‌های همراه و سایر محفظه‌ها (آمیخته PC/ABS).
سایر اجزاء: ظروف شیر، ظروف مایکروویو، ظروف غذا، صفحات دوجداره برای سقف تراس و گلخانه‌ها، ظروف بزرگ آب آشامیدنی، دستگاه‌های ذخیره اطلاعات (CD و DVD).

توصیه مفید
پلی‌‌کربنات برای اجزای بزرگ، محفظه و خانه مانند، و هم‌‌چنین برای اجزای پیچیده بسیار مناسب است. این ماده از بسیاری جهات یک ماده شفاف پیشتاز محسوب می‌‌شود که از برخی گرمانرم‌های نیمه بلوری نیز پیشی گرفته است. خواص پلی‌‌کربنات و آمیخته‌‌های آن در جدول 1 آورده شده است.
جدول 1: خواص پلی‌‌کربنات و آمیخته‌‌های آن.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 238 ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا