اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ آسیا(ب)ها هوشمندتر و بی‌‌صداتر می‌‌شوند

بسپار/ ایران پلیمر توسعه‌‌ در فناوری آسیای (granulation)، متمرکز بر بهینه‌‌سازی مواد خوراک، تضمین کیفیت مواد آسیابی (regrind) و کاهش انرژی، صدا و گرد و غبار است. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.

تولیدکنندگان آسیاهای کنار پرس (آسیای طراحی شده برای آسیاب ضایعات در فرایند رانشگری، قالب‌‌گیری تزریقی و قالب‌‌گیری دمشی) درحال انجام اقداماتی برای تولید تجهیزاتی با عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر، ضمن این‌‌که موجب آزار رساندن به گوش نمی‌‌شوند، هستند. برای مثال، آن‌‌ها درحال بهبود عایق‌‌بندی تجهیزات هستند و هم‌‌چنین دستگاه‌‌ها را با کنترل‌‌های هوشمند‌‌تر تجهیز می‌‌کنند، به‌‌طوری که برش را به روشی ملایم‌‌تر و هم‌‌چنین مناسب‌‌تر با نوع ماده درحال عملیات، انجام می‌‌دهند. در چندین مثال در مدل‌‌های جدید، این به معنی عملیات به‌‌طور آهسته‌‌تر است.

شرکت Rapid Granulator در نمایشگاه K2019 از بزرگ‌‌ترین نوآوری در آسیا با سرعت کم در طول دو دهه گذشته پرده برداشت. طبق گفته شرکت، آسیا Rapid OneCut Pro به معنی گردوغبار کم، صدای کم، مصرف انرژی کم و مزایای عملیاتی قابل‌‌توجه است. آسیا Rapid OneCut Pro به قالب‌‌گیرهای تزریق امکان تنظیم دامنه دور بر دقیقه (RPM) هنگامی‌‌که آسیای در سرعت کم استاندارد 25 دور بر دقیقه انجام می‌‌شود را به محدوده 35-15 دور بر دقیقه (مثبت یا منفی 40 درصد سرعت چرخانه یا rotor) برای کیفیت بهینه مواد آسیابی می‌‌دهد (شکل 1).

این دستگاه جدید، که از سامانه جدید Rapid FlexiSpeed استفاده می‌‌کند، به معنای گردوغبار کم، صدای کم و مصرف انرژی بسیار کم است. برای فرایندکارانی که با محدودیت‌‌های ظرفیت روبه‌‌رو هستند، عملیات در سرعت بیشتر این امکان را به آن‌‌ها می‌‌دهد که بر محدودیت‌‌های ظرفیت غلبه کنند و برون‌‌داد عملیات را افزایش دهند. مقدار گشتاور دستگاه، صرف‌‌نظر از سرعت درحال اجرا، حفظ می‌‌شود.

این دستگاه جدید دارای یک سامانه QRP (Quick Rotor Release) در حال ثبت با طراحی Open Hearted کاربردوست است که در آن از یک فناوری صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی استفاده شده است. درحالی که آسیاهای چاقویی معمولا برای آسیای مواد نرم‌‌تر استفاده می‌‌شوند و در محدوده سرعت 250-200 دور بر دقیقه اجرا می‌‌شوند، فرایندکاران مواد شکننده ازجمله پلاستیک‌‌های تقویت‌‌شده با الیاف شیشه بر آسیاهای سرعت کم تکیه می‌‌کنند. تاکنون این فرایندکاران صرف‌‌نظر از ماده خاصی که فراورش می‌‌شود، عمل آسیای را تا 25 دور بر دقیقه کم کردند.

پس از نمایشگاه K2019، این سوال برای شرکت Rapid به‌‌وجود آمد که چرا سرعت استاندارد 25 دور بر دقیقه برای آسیاهای سرعت کم هرگز مورد سوال قرار نگرفت و به همین دلیل این شرکت بهینه‌‌سازی سرعت برطبق مشخصات مواد پلاستیکی خاص را آغاز کرد. این منجر به تولید سامانه OneCut Pro، با سروصدای کم‌‌، گردوغبار کم و مصرف انرژی کم شد.

تقریبا 100 درصد همبستگی بین سرعت و مصرف انرژی وجود دارد، به‌‌طوری که اگر سرعت  تا 40 درصد کاهش یابد، مصرف انرژی تا 30 درصد کاهش می‌‌یابد. اجرای دستگاه جدید در سرعت کمتر 15 دور بر دقیقه با به حداقل رساندن گردوغبار به بهبود کیفیت مواد بسیار شکننده آسیا‌‌شده کمک می‌‌کند. اما مزایای کاهش سروصدا نیز وجود دارد، چه مقدار سروصدا با سرعت برش ارتباط نزدیکی دارد. با کاهش سرعت چرخش از 25 به 15 دور بر دقیقه، مقدار سروصدا می‌‌تواند در بسیاری از کاربردها به 3 تا 5 دسی‌‌بل کاهش یابد. این به معنی کاهش 50 درصدی فشار واقعی سروصدا بر گوش‌‌ها است.

یکی از بزرگ‌‌ترین مزیت‌‌های آسیاهای سرعت کم در مقایسه با آسیاهای چاقویی، طراحی جعبه‌‌دنده است که چرخاندن چرخانه با دست را بسیار سخت می‌‌کند. ویژگی Quick Rotor Release به کاربر دستگاه این امکان را می‌‌دهد که به‌‌آسانی کل جعبه‌‌دنده را از چرخانه جدا کند تا بتواند دستگاه را برای خوراک بعدی تمیز کند. هنگامی که جعبه‌‌دنده جدا شد، محفظه برش می‌‌تواند باز شود.

هم‌‌چنین آسیا OneCut Pro دارای یک ویژگی به نام EnergySmart است که این امکان را به کاربر دستگاه می‌‌دهد که هنگام جمع‌‌آوری مواد به جای اجرای پیوسته، دستگاه را متوقف کند.

 

موتور تطبیقی

در شرکت CMG، تمام تجهیزات بازیافت دارای ویژگی (AMP) Adaptive Motor Power هستند که در بخش کاهش اندازه بی‌‌نظیر است.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۴ ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا