اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ آخرین اخبار چنته های پلاستیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر

امروزه چنته‌های (pouches) پلاستیکی یک نوع رایج بسته‌بندی هستند و تولیدکنندگان به سختی تلاش می‌کنند تا با طراحی نسخه‌های تک موادی، قابلیت بازیافت این چنته ها را بهبود بخشند. در این مقاله، جدیدترین اخبار در این حوزه آورده شده است.
امروزه بسیاری از محصولات بسته بندی از بسته بندی مواد غذایی حساس به اکسیژن گرفته تا بسته بندی قرص های شوینده به شکل چنته های ایستاده (stand-up pouch ,SUP) عرضه می شوند.
با وجود بسیاری از ویژگی‌های مفید چنته های پلاستیکی که عمدتا راحتی، وزن کم و عملکرد عالی هستند، این مواد اخیرا به دلیل عدم قابلیت بازیافت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. اغلب، ترکیب سدگری و خواص مکانیکی را می‌توان تنها از طریق چند لایه کردن مواد مختلف به‌ دست آورد که این یک چالش در بازیافت است.
با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان این محصولات و تامین‌کنندگان مواد و ماشین‌آلات به چالش کشیده شده‌اند. بسیاری از آن‌ها در پروژه‌های مربوط به تولید چنته های پلاستیکی تک ماده ای شرکت دارند.

فیلم‌های PP قابل بازیافت
به گفته شرکت Profol، خانواده فیلم های چنته های پلی پروپیلن این شرکت با نام CPPouch، فیلم‌هایی هستند که ساختارهای چنته ی بسته بندی منعطف را فراهم می کنند. این فیلم ها کاملا بازیافت پذیر هستند و نیاز به استفاده از فلزبرگ (فویل) یا حلال ها ندارد. این شرکت می‌گوید، این فیلم ها نیاز صنعت بسته بندی را به گزینه های بسیار کاربردی و تک ماده ای برآورده می کند که به راحتی می توان آن ها را تفکیک و بازیافت کرد.
فیلم پلی پروپیلن CPPouch برای چنته‌های بالشتکی (pillow) و ایستاده عملکرد مناسب و متفاوتی را برای بازارهای چنته های سنتی ارایه می‌دهد. علاوه بر بهبود ماندگاری (sustainability) و بازیافت پذیری، چنته های بر پایه ی PP می‌توانند کارایی عملیاتی بهتری را مانند کدری (haze) کمتر، پارگی جهت‌دار و سفتی بیشتر در مقایسه با چنته های پلی اتیلنی، ارایه دهند.
برای گسترش محصولات می‌توان از این چنته ها استفاده کرد و هم چنین یک نمونه مناسب برای کاربرد‌های در حال توسعه است. هم چنین این فیلم‌ها در برابر رطوبت و اکسیژن سدگری ایجاد می‌کنند.
CPPouch شرکت Profol به تولیدکنندگان یک ابزار مهم برای بهبود ماندگاری مواد بسته‌بندی می‌دهد. محصولات CPPouch شامل فیلم هم رانشی (coextruded) بر پایه PP می‌باشد. این شرکت می‌گوید، هیچ مرحله ی چندلاسازی (lamination) اضافی و هیچ نیازی به پخت چسب وجود ندارد، که این مزیت به سازندگان امکان افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه‌ها را می‌دهد.

چنته ی آب‌بند چهارگوش (Quad)
شرکت ProAmpac متخصص بسته‌بندی منعطف، یک کیسه کف تخت آب بند چهارگوش قابل بازیافت برای بسته بندی انواع کود شیمیایی آلی تولید کرده‌است. برای ساخت این کیسه، شرکت ProAmpac با مشتریان خود همکاری کرده است.

 

برگردان: مهندس محمد مهدی فرهوش
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 220 ماهنامه بسپار از که در نیمه بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا