اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ 7 نکته در مورد بازیافت پوشش های پودری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  در فرآیند اعمال پوشش پودری، ذرات پودری که باردار شده اند روی قطعه فلزی جذب شده و قطعه به کوره انتقال داده می شود تا پوشش پخت شود. آیا به ذرات پودر از دست داده شده فکر کرده اید؟ پودر اضافی اسپری شده بیشتر از آنچه که فکر می کنید ارزش دارد. پودر اضافی اسپری شده تقریبا 40 درصد از پودر خریداری شده در صنعت را تشکیل می دهد. پودر اضافی کیفیت پودر اولیه را دارد اما معمولا دور ریخته می شود.
امروزه پوشش های پودری در حدود 30 درصد پوشش های صنعتی را تشکیل می دهند. با رشد بازار ضایعات مرتبط با این پوشش ها نیز افزایش می یابد. تخمین زده شده است که سالانه دو میلیارد پوند پوشش پودری اضافی دور ریخته می شود. تولیدکنندگان و اعمال کنندگان همواره به مواد خام استفاده نشده و جدید نیاز دارند. مطمئنا دور ریختن مقادیر اضافی راحت تر است اما راه های پایدار، مسئولانه و اقتصادی تری برای مدیریت این مواد وجود دارد. اگرچه بازیافت پوشش پودری از قبل هم وجود داشته، فن آوری های نوظهور مزایای قابل توجهی را هم برای صنعت و هم برای محیط زیست ارائه می دهند. در مورد این بخش نوظهور صنعت چه باید بدانید؟
هفت مورد وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

1. همکاری در صنعت جرقه ی فناوری را زد.
در Surplus Coatings دواین بهرنز از سال 1994 پودرهای اضافی را جمع آوری می کرد. در سال 2010 براین اسپایسر به او پیوست. فروشگاه هایی وجود داشتند که می توانستند از پودرهای بازیافتی برای منسوجات و عرشه ها استفاده کنند، اما خروجی ها حداقل بودند. بهرنز و اسپایسر به این نتیجه رسیدند که این فروشگاه ها کافی نیستند و باید کارهای بیشتری انجام دهند. اسپایسر و بهرنز به خارج از کشور سفر کردند تا بهترین شیوه ها را از شرکای خود بیاموزند. آن ها آنچه را که یاد گرفته بودند با دانشی که از طریق تجربیات خود در Surplus Coatings به دست آورده بودند ترکیب کرده و شروع به ساختن یک طرح کردند. در سال 2018 بعد از تاسیس Innovakote، مت جانسون را به تیم خود اضافه کردند. جانسون که سه دهه تجربه در صنعت مبلمان اداری داشت، مدیر فنی شد. او به ساخت سامانه ها و اصلاح فناوری بازیافت کمک کرد. اکنون Innovakote به صورت فعال در حال عرضه¬ی پوشش پودری کاملا بازیافتی به شرکت های بزرگ در صنعت مبلمان اداری می باشد.

2. پوشش های پودری می توانند بیش از آنچه که فکر می کردید دوست دار محیط زیست باشند.
به طور کلی، پوشش‌های پودری پایدارتر از پوشش‌های حلال پایه هستند، اما مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت پوشش‌های جدید باید از زمین استخراج، تصفیه و حمل شوند. تولید این پودرها باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شود. علاوه بر این، تامین اجزائی مانند رزین، صنعت را به تامین کنندگان خارجی وابسته می کند.
جانسون حرفه ی خود را بر اساس همین کار بنا کرده است. او کار خود را از سمت پوشش مایع آغاز کرد. او می‌گوید: “این یک کار کثیف بود و تنفس بخار حلال آن چیزی نبود که من می‌خواستم در یک شغل طولانی ‌مدت انجام دهم.” مت برای تحصیل در خارج از کشور مرخصی گرفت. هنگامی که او بازگشت، PPG در حال راه اندازی یک آزمایشگاه پوشش پودری و تاسیسات تولیدی بود و او داوطلب شد تا بخشی از آن استارت آپ باشد. “پوشش های پودری دارای ترکیبات آلی فرار کم هستند. من از ساختن حرفه‌ام در صنعتی که در مقایسه با پوشش‌های حلال پایه خطر کمتری برای محیط‌زیست دارد، لذت برده‌ام.”
تخمین زده می شود که پوشش های پودری بازیافتی 90 درصد کمتر از فرآیند تولید پوشش های جدید گاز گلخانه ای تولید می کنند. با فرآیند بازیافت، می‌توان ارزش بیشتری از پوشش‌های پودری دریافت کرد. برای تولید محصول نهایی از پوشش پودری دورریز حداقل انرژی نیاز است.

3. پودر اضافی اسپری شده و غبارهاي فيلتر دورریز نیستند.

علاوه بر مزایای بازیافت پودر اضافی اسپری شده، فرصت های دیگری نیز برای کمک به تولیدکنندگان پوشش پودری وجود دارد. فرآیند تولید و آسیاب پوشش‌های پودری، ذرات با اندازه ی ریز را ایجاد می‌کند که به عنوان غبارهاي فيلتر شناخته می‌شوند. فرآیندی برای کمک به تولیدکنندگان در بازیافت این مواد نیز توسعه داده‌ شده است. بین اعمال کنندگان و تولیدکنندگان، فرصت قابل توجهی برای درک ارزش ذاتی این زباله ها وجود دارد. هم پودر اضافی اسپری شده و هم غبارهاي فيلتر دارای ارزش هستند و فرآیندهای توسعه یافته به استخراج این ارزش کمک می کنند. پس چرا افراد بیشتری این کار را انجام نمی دهند؟ دواین می‌گوید: “در صنعت، وقتی چیزی با کیفیت پایین‌تر تلقی می‌شود، تولیدکنندگانی که به محصولات باکیفیت معروف هستند، نمی‌خواهند با آن ارتباط برقرار کنند. آن ها متوجه نیستند که پوشش های صد درصد بازیافتی در واقع کیفیت بالایی دارند. این مواد قبلا آزمایش های تولیدکنندگان را پشت سر گذاشته اند.”
4. فرآیند بازیافت کیفیت را تضمین میکند.

مترجم: مهندس لاله کاغذچی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه تهران

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 243  مجله پوشرنگ در گروه مجلات  بسپار که در پایان دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا