اخبار

اتاق بازرگانی تهران از دولت درخواست خواهد کرد: تعیین سهمیه‌های بهین‌یاب بر اساس داده‌های مالیات بر ارزش افزوده

بسپار/ ایران پلیمرمهدی پورقاضی، عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت: اتاق بازرگانی درخواست تعیین سهمیه ها در بهین یاب بر اساس آمارهای مالیات بر ارزش افزوده را به دولت ارائه خواهد کرد.

مهدی پورقاضی در گفت و گو با خبرنگار اینپیا در خصوص امکان ایجاد شفافیت در صنعت پلیمر با تکیه بر مالیات بر ارزش افزوده، گفت: التهاباتی که در بازار بورس وجود دارد، از مشکلاتی است که شرکت ‌ها با آن مواجه هستند و یکی از مهم ترین پایه های این التهابات تقاضای کاذب است.

وی ادامه داد: این در حالی است که خریداران در بورس دارای پروانه تولید از وزارت صمت هستند و اطلاعاتشان در سامانه بهین یاب موجود است. از این رو می توان دریافت که دلالان یا خودشان پروانه دارند و یا این که از پروانه شخص دیگری استفاده می کنند.

پورقاضی افزود: در نتیجه سامانه بهین یاب باید اصلاح شود تا مشخص شود که خریدار مواد اولیه از بورس آن را به محصول تبدیل می کند و یا در بازار می فروشد.

یکی از مهم ترین راه های شناسایی تولیدکننده واقعی، استناد به داده های مالیات بر ارزش افزوده است.

این عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: یکی از مهم ترین روش های شناسایی تولید کننده واقعی این است که بررسی شود که خریدار آیا محصول نهایی را تولید کرده است و مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت کرده است یا خیر؟

وی در ادامه گفت: در همین راستا چندین سال است که انجمن ملی صنایع پلیمر از وزارت صنعت خواسته است که به جای استفاده از داده های مبهم، اطلاعات خریداران را با استفاده از مالیات بر ارزش افزوده دسته بندی کند تا تولید کننده واقعی پیدا شود. با این حال وزارت صنعت این مساله را تا کنون محقق نکرده است و التهابات در بازار از این گرید به گرید دیگر منتقل می شود. نتیجه این امر این است که مصرف کنندگان رقم بالایی را بابت رقابت پرداخت می کنند و این پول به دست پتروشیمی ها می رود.

دولت می‌تواند بهین یاب را اصلاح کند

عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به جلسه ای که در اتاق بازرگانی تهران در خصوص موضوع فساد برگزار شده بود، گفت: یکی از موضوعات جلسه این بود که دولت می تواند بهین یاب را اصلاح کند اما این مشکلات را برطرف نمی کند. از این رو بهین یاب به خودی خود با ابهاماتی که در سهمیه ها وجود دارد با تکیه بر چند نرخی بودن ارز، عاملی برای فساد شده است.

پورقاضی ادامه داد: در نتیجه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران به این نتیجه رسید که درخواست تعیین سهمیه های بهین یاب بر اساس آمارهای مالیات بر ارزش افزوده از طریق اتاق بازرگانی به وزارت صمت طی نامه ای ارائه شود.

این مساله همه مشکلات موجود در بازار را حل نمی کند اما می تواند قدمی به جلو باشد و منشا فساد بسیاری از سودجویان را از بین ببرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا