مقالات

آی آدم ها …

بعضی آدم ها را باید دنبال کرد و از آنها یاد گرفت. بعضی ها را باید حتما نگاه کرد و تکرارشان نکرد. از کنار برخی دیگر فقط باید گذشت. اما گاهی انتخاب الگوها و ضدالگوها چندان ساده هم نیست، اصلا ساده نیست.

واقعیت این است که زندگی تک تک ما در دایره ای از انتخاب ها شکل می گیرد و بدون اینکه هر روز و هر لحظه آگاهانه به آن فکر کنیم، ما را با خود در مسیر زیستنمان در خانواده، در کسب و کار، ارتباطاتمان و … همراهی می کند.

به نظرم این روزها خیلی از ما وقت کمتری را صرف فکر کردن می کنیم، دست کم خودم از این دسته هستم. حتی هنگامی که نسبت به این امر هشیاریم، شرایطی که ما را احاطه کرده است، خودساخته یا دیگرساخته(!)، مانع از تمرکز و مدیریت مسیر پیش رومان می شود.

خیلی از ما خصوصا در کسب و کار حرفه ای، تعریفی از آینده کوتاه مدت و میان مدت، حتی نداریم. چنان در سیطره ی روزمرگی های وقت گیر و انرژی بر گرفتار شده ایم که همین کافیست تا روز و هفته و ماه را بگذرانیم، بمانیم و به قول خودمان حرفه ی خود را زنده نگه داریم و در برابر افراد شاغل در مجموعه، متعهدانه سربلند باشیم. متاسفانه اما این غفلتی ست که احتمالا به مرگ زودهنگام تر کسب و کار در حال احتضار ما منجر می شود، بی آنکه متوجه عمق فاجعه باشیم.

ممکن است سالها به همین شیوه گذشته باشد و اتفاقی هم رخ نداده باشد ولی حتما این روزها فرق می کند. مشاغل کوچک بیش از هر زمان دیگری در تنگنا و فشار هستند. برخی از آنها توسط برخی دیگر که نوآورانه و ایده محور خلق شده اند و ابعاد و اندازه های بزرگتری هم دارند، به تمامی خورده می شوند. در چنین شرایطی اهمیت نگاه کردن به افراد و واحدهایی که در چارچوب های ذهنی هر کدام از ما، با تعریف “موفق” منطبق هستند، فکر کردن و برنامه چیدن برای دوره های زمانی مشخص و رصد عمومی و خاص حرفه ای که معمولا زندگی خود را بر آن بنا کرده ایم، نیازی به توجه دادن ندارد.

همه ما این روزها شاهد تعطیلی و یا کم جان شدن کسب و کارهایی هستیم و در مقابل، تازه نفس هایی را می بینیم که رشد سریعی دارند. از حق اگر نگذریم در همین شرایط اقتصادی با همه کاستی های کلان، هیچ کدام این دسته اخیر، نبوده اند که بدون ایده ای ناب خود را معرفی کرده باشند.

تحلیل موقعیت ها می تواند کمک کند تا نقشه راه بهتری داشته باشیم. گاهی باید بپذیریم که هدف گذاری نادرستی داشته ایم (اگر که داشته ایم!)، رهایش کنیم و باز با انتخاب دقیق تری به بقیه زندگی کوتاه خود جان دوباره بدهیم.

 

تبسم علیزادمنیر

سرمقاله شماره 178ام ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 96 منتشر شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا