اخبار

آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی ابلاغ شد

بسپار/ایران پلیمر طبق این آیین‌نامه امتیازات شهروندی مختلفی به نخبگان غیرایرانی اعطا می‌شود؛ البته به آن‌ها تابعیت داده نخواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیئت وزیران درخصوص آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه را معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیشنهاد داده است و براین‌اساس، از نخبه‌های خارجی در ایران حمایت شده و به آن‌ها امتیاز شهروندی داده می‌شود.

طبق آیین‌نامه مذکور، جهت بهره‌مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی حائز شرایط که در راستای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌دهند، این افراد از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می‌شوند. این بدان معناست که افراد یادشده تابعیت ایران را نخواهند گرفت و نمی‌توانند برای مقام‌های مهمی همچون معاون رئیس‌جمهور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا شوراهای شهر انتخاب شوند.

شاخص‌های نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین‌نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص‌ها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان – مصوب1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

این شاخص ها مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی با تأکید بر فعالیت‌های مسئله‌محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی، ایرانی اسلامی و انقلابی و برخورداری از توصیه یا معرفی از نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و… هستند.

شاخص‌های مذکور توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

امتیازات شهروندی نخبگان غیرایرانی

با ابلاغ این آیین‌نامه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، حمایت از نخبگان غیرایرانی آغاز شده است و دستگاه‌های مختلف بایستی به وظایف خود طبق این مصوبه، عمل کنند.

به موجب آیین‌نامه مذکور، کمیسیون مربوطه در وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف دو ماه نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص پرونده‌های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اقدام کند. همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) نیز موظف است نسبت به صدور دفترچه اقامت ویژه برای متقاضیان مورد‌تأیید کمیسیون مربوطه اقدام نماید.

وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط مکلفند درخصوص درخواست‌های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه، مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند.

علاوه‌براین، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم باید سازوکار لازم برای بهره‌مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه از همه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد نماید.

ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط، مشابه اتباع ایرانی خواهد بود.

همچنین باید کلیه دستگاه‌های اجرایی در حیطه وظایف و مأموریت‌های محوله نسبت به ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم‌کارت، خدمات بیمه، تأسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مکلف است سازوکار لازم برای ارائه خدمات از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را براساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی، حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد کند.

گفتنی است معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور چندی پیش اعلام کرد در هر کجای دنیا نخبه نابغه‌ای که علاقه‌مند به کار در ایران باشد، مورد احترام، توجه و حمایت آن‌ها خواهد بود. این درحالی است که براساس آمارها، نخبگان ایرانی مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند.

دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا