اخباراخبار ویژه

آینده از آن ماشین های قالب گیری تزریقی تمام الکتریک است/ گفت و گو با Gerd Liebig، مدیرعامل Sumitomo Demag Plastics Machinery GmbH/ آنچه در K2022 خواهیم دید

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر این سلسله گفت و گوها توسط VDMA و در آستانه برگزاری نمایشگاه سه سالانه K2022 با مدیران صنعت پلیمر دنیا در خصوص فناوری های روز انجام می شود. خواندن این مصاحبه ها خالی از لطف نیست.

س. آقای Liebig، کمپانی شما بخشی از گروه ژاپنی Sumitomo است. ژاپن از سال 2000 دارای زیرساخت های قانونی در زمینه اقتصاد چرخشی است. سطح این موضوع اکنون در ژاپن چیست؟
پ. تفاوت بنیادی بین ژاپن و آلمان این است که ژاپن یک جزیره است و بنابراین همه چیز به صورت خودگردان قانون گذاری می شود: سوزاندن، جداسازی زباله ها و بازیافت. ژاپن همچنین می تواند روی انضباط مصرف کننده بسیار حساب کند. برای ژاپن، دریا و ماهیگیری از اهمیت بالایی برخوردار است، و در نتیجه مردم بسیار روی آلودگی دریایی حساس هستند. به همین دلیل، حمایت از اقتصاد چرخشی نسبت به کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است. در اروپا، مردم بر روی تحریم ها، تمرکز دارند، اما توجه نمی کنند بدون استفاده از پلاستیک در بسیاری از کاربردها، ردپای کربنی افزایش می یابد. برای مثال، کاغذ پوشش داده شده به عنوان یک ماده کامپوزیتی قابل تفکیک نیست و بنابراین جایگزین خوبی نخواهد بود. این موضوع درباره شیشه – که چه در تولید و چه انتقال در مسافت های طولانی، انرژی بیشتری از پلاستیک مصرف می کند – نیز صادق است.
س. و بین Sumitomo Demag و شرکت مادر در زمینه زیست پایداری، چه میزان تبادل در سطح شرکتی وجود دارد؟
پ. مفهوم “آب و هوای خنثی” نقش کلیدی درگروه Sumitomo ایفا می کند، و مدیران عامل تمام کمپانی های مرتبط می بایست در زمینه زیست پایداری و آب و هوای خنثی تلاش کنند. مهم ترین راه برای رسیدن به این، تمرکز ما بر ماشین های تمام الکتریکی است، که موجب کاهش قابل توجهی در انتشار CO2 خواد شد. ده سال پیش، 20 درصد از ماشین آلات ما تماما الکتریکی بود، امروزه این عدد 80 درصد می باشد.
س. آیا می توان فراتر رفت؟
پ. بله؛ چون امروزه مسائل مربوط به زیست پایداری و آب و هوای خنثی به بخش مصرف کنندگان نیز رسیده است، به همین دلیل من انتظار دارم تقاضای بیشتری برای ماشین آلات تمام الکتریک به وجود بیاید. پنج سال پیش، ما یکی از دو کارخانه خود در آلمان را تمام الکتریک کردیم. حتی اگر این تغییر در آن زمان بسیار مشکل بود – بالاخره 20% از حجم سفارشات ما حذف شد – اما تصمیم دوراندیشانه ای از آب در آمد. ثابت شد انتظار ما از تغییر رویه بازار به سمت زیست پایداری و ذخیره انرژی، درست بود. نتیجه تصمیم زودهنگام ما این است که الان مزایای رقابتی بسیاری داریم.
س. آیا همه گیری کووید-19 باعث شد که مردم نسبت به مزایای پلاستی ها بیشتر آشنا شوند؟
پ. نه، حداقل در اروپا هنوز این اتفاق نیفتاده است. برای مثال در چین، با استفاده از پلاستیک ها، تمرکز بر بهداشت است. اگرچه، در اروپا نیز سیگنال های مثبتی، از جمله تصمیم مک دونالد برای جایگزینی بسته بندی مقوایی یک بار مصرف با پلاستیک های با دوام در برخی از رستوران ها به صورت آزمایشی، دیده شده است. اگر مصرف کنندگان رفتار خود را تغییر دهند و برای خرج پول بیشتر آماده باشند، این منجر به موفقیت بزرگی در استفاده مجدد از پلاستیک ها خواهد شد.
س. گزینه های کاهش مواد ورودی چیست؟
پ. قیمت بسپارها در سال گذشته افزایش شدیدی داشته است. قطعات تولید شده از پلاستیک بسیار گران شدند، چون قیمت مواد اولیه تاثیر زیادی برا قیمت نهایی دارد. هدف ما، کاهش مصرف مواد از طریق بهبود فرایند و توانایی تولید قطعات با دیواره های نازک تر، با استفاده از راه حل های ماست. در اینجا رویکردهای مختلفی برای مواد و فناوری های فرایند قابل اتخاذ است. فرایند پفش (foaming) یکی از مثال هاست، با این کار مقدار مواد مورد نیاز کاهش می یابد.
س. در این میان موقعیت مواد قابل بازیافت و قابل کمپوست چیست؟
پ. اساسا، فرایندکاران به مشوق های مالی برای تغییر به چنین موادی نیاز دارند. قسمت مشکل رسیدن به کیفیت مورد نیاز با استفاده از مواد بازیافتی و کمپوستی در مقایسه با مواد نو است. فرایند مواد بازیافتی به خودی خود چالشی غیر قابل حل نیست. و در نهایت، ما مواد زیادی را فرایند می کنیم، و امروزه استفاده از مواد بازیافتی گسترش پیدا کرده است. در اینجا، چالش، کنترل خواص غیر یکنواخت مواد از طریق پایش هوشمند فرایند است. تولیدکنندگان مواد، که سخت بر روی پایدارسازی و بهبود مواد کار می کنند، امید زیادی را به تولیدکنندگان می دهند. محدودیت مربوط به استفاده از مواد بازیافتی، به میزان خلوص آن بستگی دارد.
س. کمپانی شما در زمینه افزایش زیست پایداری از طریق ماشین آلات، چه کمک بیشتری می تواند بکند؟
پ. تمرکز بر تمام الکتریکی شدن است. در اروپا، امروزه تقریبا همه ماشین های دوم تمام الکتیک هستند. آینده از آن ماشین های تمام الکتریک، به خاطر موفقیت در زمینه دارو و الکترونیک، است؛ و سهم ماشین های تمام الکتریک در بخش بسته بندی و اتوموبیل نیز در حال افزایش است. ماشین آلات قالب گیری تزریقی تمام الکتریک نیاز به انرژی، آب، روغن روانساز و مواد مصرفی کمتری دارند، که اساسا به این معنی است که منابع کمتری مصرف خواهد شد. برای مثال یک ماشین تمام الکتریک 350 تن، در مقایسه با ماشین هیدرولیک با کلاس نیروی گیره مشابه، در سال 40 تا 80 درصد CO2 کمتر تولید می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا