اخبار

آیا عمان می‌تواند در تجارت خارجی ایران جایگزین امارات شود؟

بسپار/ ایران پلیمر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به نقش عمان در تجارت خارجی ایران به این سوال پاسخ داد که آیا عمان می تواند جایگزین امارات شود؟

محسن ضرابی در واکنش به نظرات برخی کارشناسان مبنی بر امکان جایگزینی عمان به جای امارات در شرایط یک سال و نیم گذشته اظهار کرد: اینکه عمان بتواند جایگزین برخی کشورهای منطقه شود یک موضوع مهم است؛ البته جایگزین شدن عمان، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی در این کشور است و با توجه به اینکه کشتیرانی ما در شرایط تحریمی قرار دارد، برخی از بنادر عمان که سرمایه‌گذاران غیرعمانی دارند، پذیرای کشتی‌های ایرانی نیستند لذا باید راهکارهایی را پیدا کنیم که این مشکل نیز حل شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما در اتاق مشترک، راه‌اندازی خط کشتیرانی مستقیم میان چابهار و بنادر عمانی است و با توجه به اینکه چابهار مشمول تحریم ها نیست، می تواند علاوه بر توسعه منطقه چابهار، ظرفیت خوبی در تجارت را در اختیار کشورمان قرار دهد ولی محقق شدن این امر نیازمند تامین برخی زیرساخت‌ها است. البته نباید انتظار داشته باشیم که یک شبه همه زیرساخت‌ها فراهم شود و باید به مرور همزمان با رونق تجاری، زیر ساخت‌ها نیز تکمیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته میزان واردات ایران از عمان و افزایش چشمگیر آن در یکسال گذشته حاکی از این است که این کشور آرام آرام به سمت جایگزینی پیش می‌رود. بعنوان مثال تا سال 95، واردات ما از عمان بین 70 تا 75 میلیون دلار بود و این رقم در سال 96، به 220 میلیون دلار رسید و در سال 97، به 433 میلیون دلار فزونی یافت؛ این رقم در حالی محقق می‌شود که عمده واردات ما از عمان، واردات کالاهایی است که قبلاً به تعدادی از کشورهای دیگر می‌رفت و از آنجا وارد ایران می‌شد و هم اکنون از عمان وارد خاک ایران می‌شود.

 

منبع :خبرگذاری تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا