اخباراخبار ویژه

آیا روزی با سرطان خداحافظی خواهیم کرد؟ / خیریه مهرسهیلا این روزها چه می کند؟

بسپار/ایران پلیمر آزمایشگاه تحقیقات مولکولی و ژنتیکی سرطان در موسسه خیریه مهرسهیلا (کرج) با حضور جمعی از بانیان، هیات امنا و حامیان موسسه یاد شده و در دو نوبت در روزهای ۱۳ و ۱۴آذرماه افتتاح شد.

در مراسم روز دوشنبه که نماینده این گروه رسانه ای نیز حضور داشت، شایان امینی در سخنانی به پیشینه و مراحل بالندگی این موسسه خیربه اشاره ای کوتاه کرد و گفت: موسسه مهرسهیلا در سال پرکشیدن بانوسهیلا در ۱۳۹۲ و با پذیرش و حمایت حدود ۱۴ بیمار مبتلا به سرطان تاسیس شد، با یک میز و یک نیرو. امسال موسسه ۱۵۲۹ بیمار را تحت پوشش دارد و در ساختمان چهارطبقه خود در حال گشایش آزمایشگاهی تحقیقاتی و کم نظیر است.

دکتر نکوییان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو هیات مدیره موسسه در بخش دیگری از مراسم به جزییات بیشتری در خصوص این آزمایشگاه اشاره کرد.
او گفت: برخلاف سایر بیماری ها که بعد از مدتی همیشه علم آنها را پشت سر می گذارد، ماهیت بیماری سرطان به گونه ای بوده که تا امروز علم همیشه از آن عقب تر بوده است.
سرطان مثل اثر انگشت خاص هر فرد است و بنابراین درمان آن نیز باید اختصاصی طراحی شود. این امر لزوم شناخت هر روزه سرطان از طریق انجام تحقیقات را یادآوری می کند.
در آزمایشگاه تحقیقات مولکولی و ژنتیک سرطان، امکان کشت سلول های سرطانی به صورت اختصاصی و در محیطی شبیه سازی شده با بدن و با هدف بررسی میزان اثربخشی داروها امکان پذیر می شود. همچنین بررسی وجود یا عدم وجود ژن های سرطانی و نیز مطالعه چگونگی بروز و بیان این ژن ها با تجهیزات این مرکز ممکن خواهد شد.
وی در ادامه گفت: قرار است این آزمایشگاه در اختیار محققین و دانشگاهیان قرار بگیرد و اگر پژوهش های آنان منجر به ارایه مقاله و دستاوردی شد، اخلاقا نام موسسه مهرسهیلا ذکر شود.

دکتر نکوییان تاکید کرد که موسسه خیریه مهرسهیلا صرفا ماهیت قلک پول (جمع آوری و توزیع) نداشته و اهداف آموزش، پیشگیری و درمان بیماری های سرطان را هم دنبال می کند.

بیشتر بخوانید

لازم به ذکر است تجهیزات آزمون این مرکز از محل گلریزان خیرین موسسه خیریه مهرسهیلا در سال ۱۴۰۰، خریداری شده است. موسسه خیریه مهرسهیلا توسط ناصر امینی از پیشکسوتان صنعت پلاستیک بنا گذاشته شده است.

علاقه مندان به بازدید مجازی از آزمایشگاه اشاره شده، می توانند این لینک را ببینند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا