اخبار

آغاز مسیری شفاف برای مدیریت مسوولانه تولید، مصرف و بازیافت پلاستیک‌ها/ دوره آینده نمایشگاه K در چه تاریخی، آبستن چه نوآوری هایی ست؟

گرووه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر به نظر می‌رسد گرایش و تمایل زیادی که برای سرمایه‌گذاری بر راهکارهای اقتصاد چرخشی در نمایشگاه K2019 در میان 224,116 شرکت‌کننده از 168 کشور وجود داشت، انگیزه صنعت را برای پیوستن به این جنبش تقویت کرده است.

نمایشگاه بین‌المللی K2019 پس از 8 روز با این جمع‌بندی پایان یافته است: پلاستیک‌ها به عنوان موادی حیاتی و نوآور در آینده باقی می‌مانند. علی‌رغم اینکه به نظر شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه با  دست کم گرفتن عملیات مبتنی بر اقتصاد چرخشی در زنجیره مواد، بازدیدکنندگان را ناامید کردند، عموم بازدیدکنندگان علاقه و توجه بسیاری به سامانه‌های بازیافت، مواد برای توسعه پایدار و فرایندهای مبتنی بر صرفه‌جویی در منابع نشان دادند. علاوه بر آن، تمایل زیادی در سرمایه‌گذاری و آماده شدن برای استفاده از آخرین فناوری‌ها در این نمایشگاه دیده می‌شد.

Werner Matthias Dornscheidt می‌گوید: «نمایشگاه K2019 در زمان درستی برگزار شد. این بخش به پشتوانه سطح بالای پذیرشی که در دنیا وجود دارد، اهمیتی روزافزون یافته است. در هیچ موقعیت دیگری در این صنعت این مسئله در سطح بین‌المللی بیان نشده است. به ویژه در نوسانات بازار، وجود رویدادهایی مانند K ضروری است. چنین رویدادهایی راهنماست و چشم‌انداز را مشخص می‌کند، محرک اقتصادی است و روندهای آینده‌نگر و رویکردهای دقیق را ارائه می‌کند. این صنعت و بازیگران آن از فرصت‌های منحصربه‌فرد در این بخش بهره‌مند می‌شوند و پرسش‌هایی از ارتباط این بخش با حوزه‌های اجتماعی-سیاسی را در مقیاسی جهانی طرح می‌کند. بازیگران صنعت به نحو چشمگیری بر روی این فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»

فضای مثبت حاکم بر نمایشگاه K2019 همچنین در جایگاه‌های ویژه این نمایشگاه نمایان بود. Reifenhauser می‌گوید: «واضح است که تقاضای جهانی برای ماشین‌آالات و مواد اولیه نوآورانه، علی‌رغم وجود تنش‌ها در فضای تجارت و وضعیت نامطلوب کسب‌وکارها در برخی حوزه‌ها، در حال حاضر بسیار بالاست. نمایشگاه K امسال از انتظارات بسیار فراتر رفته و در ایجاد عومل انگیزنده کلیدی برای حاکمیت پایدار و مدل‌های جدید کسب‌وکار بسیار موفق عمل کرده است.»

در نظرسنجی انجام شده در این نمایشگاه بیش از نیمی از تصمیم‌سازان صنعت علت شرکت در این نمایشگاه را تمایل به سرمایه‌گذاری عنوان کردند و این وضعیت برای بازدیدکنندگان نیز صادق بوده است؛ به ویژه در خصوص راهکارهای خط تولید اکستروژن، ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی و ماشین‌آلات و تجهیزات بازیافت و احیای محصولات مصرف‌شده. نکته جالب توجه این است که تمایل به سامانه‌های بازیافت در میان بازدیدکنندگان غیرآلمانی بسیار بالاتر است.

برنامه همزمان سخنرانی‌ها در نمایشگاه K2019 و مباحثات ویژه بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر، کارآمدی مواد و تولید با ضایعات صفر، در میان بازدیدکنندگان و به ویژه در برنامه پلاستیک‌ها آینده را شکل می‌دهند توجه بسیاری را جلب کرد.

امسال همچنین مفاهیمی چون مواد نوآور و فرایندهایی که در مصرف منابع صرفه‌جویی می‌کنند، دیجیتالی شدن، مواد کارکردی، انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصاد چرخشی و توسعه پایدار در مرکزیت نمایشگاه K قرار گرفتند و مباحث حیاتی مانند آلودگی اقیانوس‌ها و ذهنیت دور انداختن بسته‌بندی‌های پلاستیکی و استفاده از منابع محدود برای تولید نیز بررسی شدند. ربات‌های انسان‌نما یکی از نکات مهم این نمایشگاه بودند که در طول نمایشگاه و توسط گروهی از پژوهشگران جوان آزمایشگاه FabLab Lubeck ساخته شدند که نمونه‌ای از مسیر توسعه را در آینده برای اضافه شدن ربات‌ها به فرایندهای تولید پلاستیک‌ها نشان می‌دهد.

دوره بعدی نمایشگاه K در تاریخ 19 تا 26 اکتبر 2022 برگزار خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا