اخبار

آستارا، قطب جدید حمل و نقل کانتینری در دریای خزر

بسپار / ایران پلیمر داود تفتی درباره برقراری سرویس منظم حمل کانتینر از بندر آستارا به بنادر اکتائوی قزاقستان و آستاراخان روسیه اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده دو سرویس منظم حمل به صورت هفتگی در این مسیر تردد خواهند داشت که یک سرویس از آستارا به بندر آکتائو و سرویس دیگر از مسیر انزلی- آستارا به بندر آکتائو انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این سرویس‌های منظم، شرایط رقابتی بین حمل و نقل جاده‌ای و دریایی ایجاد شده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اثرات راه‌اندازی سرویس منظم حمل دریایی کانتینر بین آستارا و بنادر آکتائو و آستاراخان کاهش نرخ حمل زمینی و شکسته شدن انحصار حمل زمینی است به طوری که به محض انتشار خبر فعال شدن این سرویس‌های منظم حمل دریایی کانتینر، نرخ حمل جاده‌ای در این مسیر تا هزار دلار کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر افزود: تنها با انتشار خبر راه‌اندازی این سرویس منظم حمل دریایی و حرکت چند کشتی از بندر آستارا با کانتینر یخچالی به مقاصد ذکر شده، دیدیم که جمهوری آذربایجان که مرزهای زمینی خود را تقریبا بسته بود، به یکباره نسبت به بازگشایی مرز زمینی اقدام کرد و طی چند شب عبور صدها کامیون را پذیرفت.

تفتی با بیان اینکه رونق بندر آستارا و فعالسازی حمل کانتینری در آن باعث شد تا در شرایط رقابتی، حمل کالا از انحصار جاده و کامیون‌های عمدتا غیرایرانی خارج شود، گفت: شکست انحصار به معنی کاهش هزینه‌ها و افزایش قدرت انتخاب تجار، صادرکنندگان و صاحبان بار است.

وی با اشاره به موضوع کاهش هزینه‌های حمل کالا از مسیر دریا، ادامه داد: حمل دریایی هزینه کمتری دربردارد، اظهار داشت: نرخ حمل از طریق دریا با احتساب حمل و نقل ترکیبی نسبت به حمل جاده‌ای به‌صرفه‌تر است و اعلام کرده‎ایم که هر صاحب کالایی که نرخ حمل و نقل جاده‌ای ارزان‌تر از حمل دریایی را با مدارک مستند به ما ارایه دهد، شرکت کشتیرانی دریای خزر نرخ پایین‌تری را برای حمل کالا در این مسیر ارایه می دهد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: همواره اعلام کرده‌ایم که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال منافع سودجویانه نیست و هدف گروه کشتیرانی این است که در شرایط جنگ اقتصادی بتواند بحث صادرات را به ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی توسعه دهد و در رشد اقتصاد کشور سهیم باشد.

وی ادامه داد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، ناوگان ملی محسوب می‌شود و ناگان ملی باید در راستای حفظ منافع ملی کار کند و این گروه در شرایط جنگ اقتصادی برای انجام پدافند غیر عامل نقش آفرینی کرده و خواهد کرد.

تفتی با اشاره به امکانات شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حمل کالا در این مسیر جدید کانتینری اظهار داشت: متناسب با میزان جذب بار و افزایش تمایل سرمایه گذاران به جابه جایی دریایی کالا، کانتینر به اندازه کافی وجود دارد و هیچ مشکلی در تامین کانتینر مورد تقاضا نداریم

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: این مجموعه یک شرکت مشتری مدار است و براساس نیاز مشتری ها خدمات ارایه می دهد و به هر میزانی که کانتینر از یک هفته قبل از زمان مورد نظر برای حمل درخواست شود، چه از بنادر شمالی و چه از بنادر جنوبی این نیاز را تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امکان انتقال کانتینر یخچالی از بنادر جنوبی به بنادر شمالی برای حمل کالا در مسیر جدید کانتینری از آستارا و انزلی وجود دارد، گفت: در طی روزهای گذشته تعداد قابل توجهی کانتینر یخچالی و معمولی درخواست شده را از بنادر جنوبی به بندر آستارا انتقال دادیم.

تفتی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل، منظم بودن این سرویس حمل کانتینری است، ادامه داد: برای این خط، برنامه منظم وجود داشته و دارد که جزئیات این برنامه بر روی سایت کشتیرانی دریای خزر بارگزاری شده و به صورت هفتگی این برنامه به روز رسانی می‌شود.

وی گفت: باید تاکید کنم که در حمل دریایی، امنیت بار از نظر کیفیت و کمیت از سایر شقوق حمل و نقل بالاتر بوده و در این مسیر سعی داریم هزینه‌ها را کم کنیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر درباره ارایه تخفیفات حمل بار در این مسیر اظهار داشت: تخفیفاتی در نظر گرفته شده است که این تخفیفات تنها از سوی شرکت کشتیرانی اعمال نمی‌شود بلکه سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین اپراتور بندر آستارا در بخش عوارض مترتب بر کشتی‌ها هم تخفیفاتی را ارایه می‌دهد که هرچه میزان این تخفیفات بالاتر باشد کشتیرانی هم می‌تواند تخفیفات بیشتری را در بخش بار لحاظ کند.

تفتی با تاکید بر اینکه ترانزیت دریایی با همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذیربط تقویت می‌شود، گفت: وزارت نفت باید سوخت یارانه‌ای در اختیار شرکت کشتیرانی قرار دهد و شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی این سوخت را با قیمت مناسب حمل به کشتی‌ها برساند تا ما هم بتوانیم نسبت به آن، کرایه‌ها را تعدیل کنیم که خوشبختانه تمام این نهادها ازجمله وزارت امور خارجه، بانک مرکزی،  سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای رشد و توسعه حمل و نقل دریایی بیشترین همکاری را دارند.

وی با اشاره به میزان جابه جایی کالا از مسیر بندر آستارا به بندر آکتائو و بندر آستاراخان اظهار داشت: خوشبختانه هر ماه شاهد افزایش امار جابه جایی از این خط هستیم که نشان می‌دهد فرهنگ استفاده از انواع کانتینر یخچالی و معمولی در بنادر شمالی در حال نهادینه شدن است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر  درباره امکان حضور سایر شرکت های کشتیرانی در این خط گفت: رقابت هر چه بیشتر باشد به نفع مشتری خواهد بود و مشتری انتخاب بیشتری خواهد داشت و هدف ما هم به عنوان ناوگان ملی تسهیل‌گری صادرات برای مشتریان است تا ارزآوری در این شرایط جنگ اقتصادی افزایش یابد.

 

 ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا