اخبار

آخرین تجهیزات بلوکه شده فازهای ١٥و ١٦ پارس جنوبی آزاد شد

بسپار به نقل از ایرنا می نویسد، آخرین محموله تجهیزات بلوکه شده فازهای ١٥و ١٦پارس جنوبی که شامل کمپرسورهای پالایشگاهی است، آزاد و به پارس جنوبی وارد شد.


شرکت های اروپایی که به علت تحریم، تجهیزات صنعت نفت ایران و از جمله پارس جنوبی را بلوکه کرده بودند، پس از اجرایی شدن برجام، آزاد سازی تجهیزات را آغاز کردند.
بر این اساس، چندی پیش، نخستین تجهیزات بلوکه شده شرکت زیمنس که به مدت سه سال در امارات توقیف شده بود، وارد کشور شده و به محل نصب در پارس جنوبی منتقل شد.
تجهیزات مربوطه شامل سه مجموعه الکتروکمپرسور مربوط به فازهای ١٧ و ١٨ و چهار مجموعه الکتروکمپرسور فاز ١٢ پارس جنوبی بوده اند که در بندر عسلویه تخلیه و برای نصب به محل فازهای مورد نظر منتقل شدند.
تازه ترین تحول از روند آزادسازی تجهیزات بلوکه شده، اعلام شده است که تجهیزات توقیف شده فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی نیز تحویل شده اند.
وزارت نفت به نقل از رضا فروزش مجری فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی اعلام کرد: اکنون یک ردیف واحد اتان با ظرفیت تولید روزانه ٤٠ تن اتان در مدار بهره برداری قرار دارد که با ورود آخرین بخش از تجهیزات تحریمی مربوطه درهفته گذشته، شرایط برای افزایش ظرفیت تولید این محصول جانبی برای تامین خوراک مجموعه های پتروشیمی فراهم شده است.
وی موضوع توقف حفاری چهار حلقه چاه باقی مانده این فازها به دلیل نیاز به افزایش ظرفیت تولیدگاز در زمستان پارسال را یادآور شد و افزود: فروردین امسال با استقرار دکل حفاری در موقعیت دریایی این فاز، سه حلقه چاه به بهره برداری رسیده و یک حلقه چاه باقیمانده نیز ظرف چند روز آینده ظرفیت برداشت گاز از سکوهای این فاز را افزایش خواهد داد.
مجری فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با اشاره با اینکه روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی در سال، یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان در این طرح تولید خواهد شد، افزود: فازهای ١٥ و ١٦ تنها پروژه های اقتصاد مهندسی است که از بالاترین میزان بازگشت سرمایه ظرف یکسال برخوردار است.
فروزش، افزایش تدریجی توان تولید این پروژه طی یکسال گذشته ظرفیت تولید فعلی پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ را ٤٥ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: تاکنون ١٧ میلیارد مترمکعب گاز شیرین و ١٧ میلیون بشکه میعانات گازی در این فازها تولید شده است.
مجری فازهای ١٥و ١٦ درباره سهم ٧٠ درصدی ساخت داخل در این فازها نیز گفت: تمامی فعالیت ها در حوزه مهندسی، خرید و تامین کالا، ساخت، نصب و راه اندازی از سوی پیمانکاران ایرانی انجام شده است.
شرکت های اروپایی علاوه بر پارس جنوبی، به تازگی تجهیزات بلوکه شده سایر بخش های صنعت نفت را نیز آغاز کرده اند به گونه ای که شرکت پالایش گاز فجر جم نیز چندی پیش از آزادسازی تجهیزات بلوکه شده توسط کانادا و ورود آن به ایران خبر داده بود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به تازگی در نشستی خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت : میعانات تولیدی ایران وابسته به فعالیت پارس جنوبی است و فازهای 12، 15 و 16 افتتاح شده است و فازهای 17 و 18 در اوایل سال 95 افتتاح خواهد شد و دو فاز دیگر هم در دستور کار است. بنابراین هر مقدار فازهای پارس جنوبی جلو برود، میعانات ما اضافه می شود و اکنون هم حدود 200 تا 300 هزار بشکه میعانات گازی داریم و سال آینده بیشتر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا