اخبار

یک پلیمر دارای حافظه مخصوص کاربردهای پزشکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در ببسپار/ ایران پلیمر محققان دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر در دانشگاه Syracuse نیویورک موفق به ساخت بسپاری شده اند که دارای حافظه بوده و می تواند کمک بزرگی برای بهبود عملکردهای سلامتی انسانی داشته باشد. به اختصار به بسپارهای دارای حافظه SMP (shape memory polymer) می گویند.
بسپارهای SMP معمولا نرم، لاستیکی و هوشمند بوده که می توانند در پاسخ به یک محرک بیرونی نظیر دما و یا نور واکنش نشان داده و تغییر شکل دهند. این مواد می توانند شکل خود را حفظ کرده و در صورت تغییر شرایط به حالت اولیه ی خود بازگردند.
بسپارهای SMP پتانسیل مصرف گسترده ای را در کاربردهای پزشکی دارا هستند. در این پروژه، محققان موفق به ساخت محصولی شدند که در برابر آنزیم های بدن واکنش نشان داده و با سلول های زنده سازگار است. جالب اینجاست که به جز آنزیم هیچ محرک دیگری نظیر دما بر تغییر شکل این محصولات تاثیرگذار نیست. با این شرایط می توان از این ماده انتظار فعالیت های سلولی نظیر ترمیم زخم را نیز داشت. 
در حال حاضر این محققان در تلاشند تا با استفاده از این فناوری به بیماران سرطانی کمک کنند. این محققان امیدوارند شرایط استفاده از این محصول را در غلظت های آنزیمی کمتری فراهم کرده تا با فعالیت های سلولی بسیار کمتر نیز عملکرد مناسب بگیرند. 
از این محصول می توان در تولید داروهای خاص نیز استفاده کرد. داروهای حاوی این ماده می توانند تحت شرایط خاص و در مکان های مورد نظر بدن عملکرد مناسب خود را داشته باشند. در این صورت درمان بیمار بسیار راحت تر و موثرتر صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا