اخبار

یک شرکت پلیمری در نهمین جشنواره فناوری های نانو محصولات خود را عرضه کرد

بسپار می نویسد، شرکت رامو- آلیبرت در جشنواره فناوری نانوی امسال به معرفی محصولات مبتنی بر فناوری نانو از جمله قطعات خودرو و قطعات پلاستیکی تزریقی آنتی‌باکتریال و همچنین نانو آب‌گریز شیشه پرداخت.

به گفته مائده رمضانی، دکتری شیمی در زمینه نانو و کارشناس بخش تحقیق و توسعه رامو، این شرکت با بیش از چهار دهه فعالیت در زمینه تولید و ساخت قطعات تزریق پلاستیک و از شرکت‌های پیشرو در صنایع پلیمری و پلاستیک‌های مهندسی است. این شرکت هم‌اکنون توانایی تولید 100 تن گرانول آنتی‌باکتریال بر پایه فناوری نانو در سال را دارد. این محصولات با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی ریاست جمهوری از واحد تحقیق و توسعه این شرکت تولید شده‌اند.

رمضانی گفت: «کاربردهای این قطعات پلاستیکی آنتی‌باکتریال در ساخت لوازم خانگی و خوردو، میز، صندلی و ظروف پلیمری آشپزخانه‌ها، اسباب‌بازی کودکان، صندلی و دستگیره‌های قطارهای شهری، قطعات پلیمری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است».

یکی دیگر از محصولات معرفی‌شده توسط این شرکت در جشنواره نانوی امسال معرفی شد، نانو آب‌گریز شیشه است. به گفته رمضانی، امروزه با توسعه فناوری استفاده از پوشش‌های پاک بر اساس فناوری نانو جهت ایجاد سطوح تمیز، آب‌گریز و نفوذناپذیر افزایش چشمگیری یافته است. نانومواد به دلیل کوچکی ذرات خواص خاصی از خود بروز می‌دهند و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. سطوح پوشش‌شده با نانوذرات زیر میکروسکوپ الکترونی سطحی صاف و منظم را نشان می‌دهد که بیانگر قرارگیری نانوذرات به صورت یک شبکه منظم نفوذپذیر در سطح ماده است. این محلول زاویه تماس آب با شیشه که حدود 40 درجه است به 120 درجه افزایش می‌دهد.

رمضانی گفت: «این محصول در شیشه و آینه انواع خودروها اعم از خودروهای سنگین و سبک، شیشه دو جداره، سکوریت، آکواریوم، حباب شیشه‌ای چراغ‌های معابر و دوربین، ویترین مغازه‌ها، شیشه‌نمای ساختمان، وان، آینه‌ها و حمام‌های شیشه‌ای کاربرد دارد».

وی افزود: «محافظ نانو شیشه خودرو به صورت لایه‌ای نامرئی روی سطح شیشه قرار می‌گیرد و وضوح بافت شیشه را نیز تغییر نمی‌دهد. با ریختن محلول نانو روی شیشه و آینه خودرو، سطح بسیار می‌شود. علاوه بر این، کاملا آب‌گریز می‌شود و دیدی واضح را برای راننده ایجاد می‌کند و شیشه‌ها و آینه‌ها را نچسب می‌کند. به همین دلیل گرد و خاک، چربی، قیر، حشرات مرده و شیره گیاهان روی شیشه انباشته نمی‌شوند و هنگام رانندگی، باران و برف را به صورت قطره درمی‌آورد و قابلیت دید را به شکل چشمگیری بهبود می‌بخشد و در اغلب مواقع خودرو را از برف پاک‌کن جلو بی‌نیاز می‌کند».

وی همچنین گفت: «محافظ نانو شیشه یکی از کاربردی‌ترین محصولات در صنعت ساختمانی است. با اعمال لایه محافظتی نانو بر شیشه، سطح دارای خاصیت آب‌گریزی و خود تمیزشوندگی می‌شود و در برابر انواع کثیفی مقاوم است و بارش باران شدید موجب تمیز شدن شیشه‌ها می‌شود».

به گفته وی، در این صورت، سطح شیشه شفافیت خود را حفظ می‌کند و از مات شدن و کدر شدن آن در اثر شرایط جوی جلوگیری می‌کند و همچنین از اشیاء داخل ساختمان و پشت پنجره‌ها مثل تابلو، پرده و مبل در مقابل نور مستقیم خورشید محافظت می‌کند و دفعات تمیز کردن شیشه نمای ساختمان که دسترسی به آنها بسیار دشوار است به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا