اخبار

یک راه تمیز، سبز و فاقد فلز برای تولید پلی‌کربنات

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، از سایبان شفاف کابین خلبان گرفته تا کاربردهای هرروزه‌ی لنزها، عینکها و برخی از صفحات، پلی‌کربنات به عنوان یک ماده‌ی قوی، مستحکم و دارای خواص نوری فوق العاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان در دانشگاه KAUST، روشی ساده، پاک و فاقد هرگونه فلز را برای ساخت پلی‌کربنات پیدا کردند.

یکی از روش‌هایی که در تولید پلی‌کربنات استفاده شده و تقریبا دوست‌دار محیط زیست است، روشی است که در آن از دی‌اکسید‌کربن که یک گاز گلخانه‌ای ناخواسته است، به عنوان یکی از اجزای منومری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه در تولید پلی‌کربنات با این روش تولیدکنندگان مجبورند از کاتالیزگرهای آلی-فلزی استفاده نمایند. در این روش اندکی از این فلزات در پلاستیک باقی مانده و البته این روش تولید روش اندک سخت محسوب می‌شود. جدای از اینکه این مواد می‌توانند سمی باشند، موجب تغییر رنگ پلیمر نیز می‌شوند. جهت خالص سازی فرآیندهای اضافه‌ای نیز مورد نیاز می‌باشد.

در روش جدیدی که توسط محققین به وجود آمده است، به جای استفاده از کاتالیزگرهای آلی فلزی، یک کاتالیزگر آلی مورد استفاده قرار گرفته که روش استفاده از آن بسیار ساده بوده و به مراحل خالص سازی اضافه نیازی ندارد.

برای ساختن پلی‌کربنات از دی‌اکسید‌کربن، این گاز با یک منومر مجاور اپوکسیدی همراه می‌شود. قبلا گفته می‌شد که برای تولید زنجیرهای خطی پلی‌کربنات از منومرهای اپوکسیدی و دی‌اکسید‌کربن، راه حلی به جز استفاده از ترکیبات پیچیده‌ی آلی فلزی وجود ندارد. در واقع وظیفه‌ی این کاتالیزگر جذب مولکول‌های اپوکسید از مخلوط و اضافه کردن آن به زنجیر در حال رشد می‌باشد. بدون حضور این کاتالیزگرها، اپوکسیدهای در حال رشد به دم زنجیر در حال رشد خود متصل شده و به جای ایجاد زنجیرهای بلند، موجب ایجاد ترکیبات حلقوی می‌شود.

این گروه تحقیقاتی به جای استفاده از کاتالیزگرهای آلی فلزی، از یک جفت شروع کننده‌ی واکنشی استفاده نمودند. یکی از این مواد یک آمیزه‌ی آمونیومی بوده که دی‌اکسید‌کربن را جذب و فعال می‌کند. ماده‌ی دیگر یک آمیزه‌ی فقیر از الکترون بر پایه‌ی برون بوده که وظیفه‌ی جذب اپوکسید را بر عهده دارد. پلی‌کربنات‌های ساخته شده با این محصولات به هیچ وجه رنگی نداشته و مواد اضافی آن به راحتی با شسته شدن از بین می‌رود.

این گروه تحقیقاتی معتقدند که این روش در ساخت بسپارهای بسیاری قابل استفاده خواهد بود.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا