اخبار

یکی از واحدهای تولید HIPS تبریز متوقف شد

بسپار می نویسد، کاوه مهرنیا، مدیر بازاریابی و فروش پتروشیمی تبریز در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» با بیان این مطلب گفت:پتروشیمی تبریز دو واحد HIPS و یک واحد GPPS دارد که در هفته جاری به دلیل کمبود استایرن منومر یکی از واحدهای HIPS متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه توقف یکی از واحدهای HIPS سبب عدم عرضه ۷۲۴۰ در هفته جاری و بورس کالا نخواهد شد، گفت: این موضوع سبب می شود تا حجم عرضه این کالا کاهش یابد، اما مطمئنا عرضه پلی استایرن مقاوم انجام خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: پتروشیمی تبریز به طور روزانه به ۲۰۰ تن استایرن منومر برای تولید با تمام ظرفیت نیاز دارد.

مدیر بازاریابی و فروش پتروشیمی تبریز در ادامه افزود: خرید استایرن منومر برای پتروشیمی تبریز با رقابت ۱۰ درصدی به صرفه نیست و از این رو پتروشیمی تبریز قادر نیست که استایرن منومر پارس را با رقابت ۱۰ درصدی خریداری کند، از طرفی پتروشیمی پارس هر بار اقدا به عرضه با حجم های پایین می کند، این در حالی است که پتروشیمی پارس قادر است در هر عرضه ۵ هزارتن استایرن منومر عرضه کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هفته گذشته حجم عرضه های پلی استایرن های تبریز افزایش یافت، گفت: افزایش حجم عرضه و همچنین توقف واحد یکی از واحدهای HIPS در هفته جاری سبب شد، مقداری از تناژ فروخته شده را به خریداران بدهکار باشیم، از سوی دیگر تعهدات صادراتی ما به کشورهای اروپایی و منطقه هم مطرح است که اگر انجام نشود، سبب از بین رفتن بازارهای صادراتی ما خواهد شد، به همین دلیل احتمالا حجم عرضه ۷۲۴۰ در هفته جاری کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پتروشیمی تبریز اقدام به تولید استایرن نمی کند، خاطر نشان کرد: پتروشیمی تبریز واحد تولید استایرن منومر دارد، اما از یک سال و نیم گذشته به دلیل تحریم های اقتصادی قادر به تهیه کاتالیست از BASF آلمان نشد و به این ترتیب از یک شرکت چینی کاتالیست خریداری شد که به دلیل کیفیت پایین آن، قادر به تولید استایرن منومر نشدیم.

وی همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر رایزنی ها برای تهیه کاتالیست از BASF آلمان آغاز شده است و امیدوارم بتوانیم به زودی در واحد تولید استایرن منومر، این کالا را تولید کنیم.

 

مدیربازاریابی و فروش پتروشیمی تبریز در پاسخ به این سوال که پتروشیمی تبریز برای نخریدن استایرن منومر با پتروشیمی پارس هماهنگ است و تلاش می کند تا موجبات رقابت محصول پارس را فراهم کند، گفت: این موضوعات را کاملا تکذیب می کنم، پتروشیمی تبریز به دلیل به صرفه نبودن خرید با رقابت ۱۰ درصدی از خرید استایرن منومر صرفنظر کرده است.

وی همچنین افزود: در حال حاضر به جزء پتروشیمی تبریز تولیدکنندگان دیگری هم قادر به تولید پلی استایرن در کشور هستند که در بورس کالا اقدام به خرید استایرن منومر می کنند، در بورس کالا محصولات خود را عرضه نمی کنند، این در حالی است که وجود آنها هم می تواند به مشکلات این بازار خاتمه دهد.

این در حالی است که گفته می شود محب پلیمر یکی از تولیدکنندگان پلی استایرن هفته گذشته در بورس کالا ۹۰۰ هزارتن استایرن منومر خریداری کرده است، اما عرضه ای در بورس ندارد، همچنین طاها پلیمر نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان پلی استایرن در کشور است که عرضه ای در بورس کالا ندارد. همچنین قائدبصیر نیز ABS و بانیار هم EPS تولید می کند که می توانند در نبود پتروشیمی تبریز جوابگوی بازار باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا