اخباراخبار ویژه

یادداشت گروه رسانه ای بسپار بر چهل سال انتشار مجله تخصصی صنعت چاپ: بسیار ارزشمندید، بسیار

بسپار/ ایران پلیمر برای ما در این گروه رسانه ای، دوستانمان در مجله صنعت چاپ و خصوصا سردبیر آن یعنی مرتضی تفرشی، جایگاهی بسیار ویژه دارند. برای ما همیشه نماد حرفه ای گری بوده و هستند. افسوس ما این است که کم آموخته ایم از آنها.

حدود ربع قرن پیش، وقتی هنوز دانشجویانی کم سال بودیم و تنها ایده ایجاد یک رسانه تخصصی در صنعت پلیمر و پوشش را در ذهن داشتیم، با معرفی یکی از اساتید (مهندس محمود کثیریها) نزد آقای تفرشی رفتیم و او بی دریغ و به صورت کاملا اجرایی راهنمایی هایی کرد که برای ما حکم کیمیا داشت.

بعدها بارها و هر بار که مجله وزین صنعت چاپ را دیدیم، لبخند غبطه بر روی صورتمان نشست و هر همکار جدیدی که به دفتر آمد، یک نسخه از مجله صنعت چاپ را برای مطالعه به او دادیم، به عنوان نمونه ای که دوست داشتیم توانمندی های حرفه ای رسانه ای ش را بازتولید کنیم.

جشن 20 سالگی انتشار این مجله حتما یکی از خاطرات به یادماندنی ماست، دو دهه انتشار مستمر، آن وقت ها فرای رویاهای ما و در دوردست های بسیار خواستنی ما بود. آنقدر برایمان حضور در چنین مراسمی اهمیت داشت که با خود کوچکترین میهمان آن جمع صدها نفره را به همراه داشتیم، فرزندی چند روزه.

حالا بیست سال دیگر گذشته و مجله صنعت چاپ 40 ساله شده است. راستش را بخواهید از شنیدنش هم در دلمان قند آب می شود. این روزها دقیقا به همین خبرها نیاز داریم. اینکه ببینیم انسانهایی شریف و متخصص توانسته اند با تلاش مستقل خود در سازوکاری تماما خصوصی و حتما با دشواری های بی شمار، بخشی جدایی ناپذیر از صنعتی باشند که هویت خود را مرهون آنهاست. بی تردید نقش این مجله در رشد و توسعه دانش و صنعت چاپ در کشور انکار نشدنی است. هیات تحریریه این مجله پر از نام هایی است که هر کدام در صنعت نشر و چاپ نام آورند.

دوستان صنعت چاپ آرزوی قلبی ما ماندگاری سربلند و همچون همیشه شماست و امیدمان به روزهای خوبی که خواهد آمد.

 

 

بخشی از سرمقاله مجله صنعت چاپ شماره 486

شاید وقتی دیگر
– ماهنامه صنعت چاپ، آبان امسال ۴۰ ساله شد، مناسبتی که سال‌ها با بیم و امید انتظارش را می‌کشیدیم و بنا داشتیم اگر به آن برسیم، برایش جشنی پرشور بگیریم. از همان روزی که جشن ۲۰ سالگی ماهنامه صنعت چاپ با شکوه تمام در سالن آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با خود می‌گفتیم که جشن ۴۰ سالگی دیگر چه خواهد شد!
– اما از وقتی که خواستیم برنامه این جشن را اعلام کنیم، فضای عمومی کشور دگرگون شد. آبان، چهلمین سالگرد تولد ماهنامه صنعت چاپ با چهلم‌های پیاپی جانباختگان اعتراض‌های اخیر همزمان شد.
آهنگ جشن چهلمین سال، در شیون سوگ چهلم درگذشتگان امسال و تجدید یاد جانباختگان آبان ۹۸ و زخم‌هایی که در این روزها بر تن میهن‌مان نشست، خاموش شد.
– البته که ۴۰ سال برپا بودن یک رسانه خصوصی، با گذر از بحران‌ها و طوفان‌ها، 40 سال همراهی صمیمانه با خانوادة هنرآفرین چاپ، برقراری ارتباطاتی سرشار از اعتماد و نقش‌آفرینی به مثابه رسانه مستقل خانواده بزرگ چاپ و بسته‌بندی ایران ۸۰ میلیونی، سزاوار شادترین و پرشورترین جشن‌هاست، ولی وقتی دل مردم ما شاد نیست؛ وقتی جوانانی که حتی نیمه راه چهل سالگی را طی نکرده، زیر خاک می‌روند؛ وقتی چهلم دخترکان و گل پسران، یکی از پی دیگری می‌رسد؛ وقتی خانواده‌های نوجوانان پرپر شده از برگزاری مراسم منع می‌شوند، دیگر چه جای جشن؟! کدام مراسم؟!
– شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
جشن 40 سالگی ماهنامه صنعت چاپ هم بماند شاید وقتی دیگر!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا