اخبار

گفت و گو با مهندس مینا دریایی، مدیرعامل کیمیا اکسیر آریسا: تا الزامی نباشد، تغییری در فرهنگ مصرف آب پایه ها نمی بینیم/ بازار رو به رشد آب پایه ها

بسپار/ ایران پلیمر مینا دریایی از سال 1392 به عنوان مدیر عامل مجموعه کیمیا اکسیر آریسا مشغول به فعالیت است. وی با فوق لیسانس شیمی و حدود 9 سال سابقه فعالیت در حوزه بازرگانی، کیمیا اکسیر را با هدف تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع رنگ، رزین، جوهر چاپ، چسب، پلاستیک و ساختمان به یاری بخش های مختلف تولیدی و صنعتی تاسیس کرد. کیمیا اکسیر آریسا به عنوان پل ارتباطی بین مشتریان و تولیدکنندگان سعی بر آن دارد تا با راهکارهای حرفه ای دسترسی به مواد اولیه مرغوب و با کیفیت و متناسب با نیاز مشتری را سهولت بخشد. در این گفت و گو با محوریت رنگ­های آب پایه سعی بر آن شد تا وضعیت مواد اولیه آب پایه و چالش­های این بخش در صنایع  ذکر شده بررسی شود.

 

دریایی: شرکت کیمیا اکسیر آریسا، با هدف واردات مواد اولیه Hightech پایه گذاری شده است. از سیاست های این شرکت می­توان به انتقال تکنولوژی از سراسر جهان به بازار ایران نام برد. در همین راستا و با توجه به نقش تعیین کننده و کلیدی مواد اولیه در صنعت،  سعی می­کنیم با معرفی و ارایه محصولات جدید و Hightech به تولیدکنندگان محصولات پلیمری و شیمیایی در داخل کشور، صنعت کشور را در رشد تدریجی یاری رسانیم. و بر این اساس، واردات انواع مواد اولیه برای صنایع رنگ، رزین، مرکب چاپ، چسب و ساختمان و مواد شیمیایی را انجام می­دهیم. شایان ذکر است، تمرکز ما در بحث واردات، بیشتر روی مواردی است که در درجه اول تولید داخلی ندارند و حتی ماده اولیه مشابه این مواد در داخل کشور وجود ندارد. علاوه بر این، منحصراً به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می­گیرند، نه محصول نهایی. همچنین این مواد از ارکان اصلی تولید محسوب می­شوند، به این مفهوم که عدم وجود این موارد اشکالات جدی به کیفیت محصول نهایی وارد می­کند.  از این طریق، شرکت کیمیا اکسیر آریسا همواره کوشیده تا به عنوان عضو کوچکی، در کنار بخش تولیدی قرار گیرد و تیم تحقیق و توسعه و بازرگانی مجموعه­های تولیدی را یاری کند.

 

بسپار- با چه هدفی به سمت بازار محصولات آب پایه قدم گذاشتید؟

دریایی: با توجه به اینکه هدف شرکت ما معرفی آخرین تکنولوژی­های جهانی به بازار ایران است و از آنجایی که آب پایه جز آخرین دستاوردهای جهانی بوده است، سعی کردیم مواد اولیه آب پایه را از منابع جهانی به تولیدکنندگان معرفی و عرضه کنیم. چرا که از ابتدای فعالیت، مواد سازگار با محیط زیست بیشتر مورد توجه ما بوده است. از طرفی علاوه بر بحث سازگاری با محیط زیست،  محصولات آب پایه در  تمام  مراحل تولید، بسته بندی، نگه داری، حمل و نقل هزینه­ها و خطرات کمتری را به پروسه تحمیل می­کنند.

 

بسپار- آیا صنایع داخلی نیز مانند صنایع اروپایی تحت الزامات و استانداردهای خاصی در زمینه مواد آب پایه فعالیت می­کنند؟

دریایی: یکی از ویژگی­های منحصر به فرد تولیدکنندگان ایرانی این بوده است که همیشه خواستار استفاده از تکنولوژی جدید هستند و تلاش می­کنند به محصولات جدیدی که در دنیا ارایه می­شود، نزدیک شوند. به همین دلیل، به نظر بنده، این عامل باعث شده است، که محصولات داخلی نیز به سمت آب پایه گرایش پیدا کنند. اگر قوانین زیست محیطی در ایران رعایت می شد، تا به امروز مصرف محصولات آب پایه بسیار بیشتر از مقدار مصرف حاضر بود، که متاسفانه الزام به اجرای این قوانین در کشور ما از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

 

بسپار- آیا محصولات شما استانداردهای زیست محیطی خاصی را رعایت می­کنند؟ از این نظر چه مزایا و ویژگی­هایی دارند؟

دریایی: چون ما روی مواد Hightech کار می­کنیم و اینگونه مواد امروزه به سمت تطابق با ضوابط زیست محیطی پیش می­روند، قطعاً اکثر مواد وارداتی ما ، سازگار با محیط زیست هستند. البته از آنجاییکه بازار ایران بیشتر گرایش به پایه حلال دارد، بر حسب نیاز بازار، ما مواردی را نیز برای سیستم­های پایه حلال نیز وارد می­کنیم، اما با معرفی محصولات آب پایه برای سیستم­های متفاوت، در تلاشیم تا سهمی از بازار پایه حلال را با آب پایه جایگزین کنیم.

 

بسپار- چالش بزرگ صنایع آب پایه در ایران چیست؟

دریایی: از آنجایی که بیشترین مصرف محصولات در ایران، از پایه حلال­ها است، بنابراین تجهیزات اعمال و اجرا رنگ­ها بیشتر پایه حلالی هستند و به خاطر سابقه طولانی مصرف سیستم­های پایه حلال گرایش مصرف کنندگان بر این سیستم­ها بیشتر است. همچنین گران بودن محصولات آب پایه در مصارف صنعتی یکی از عوامل بازدارنده استفاده از سیستم­های آب پایه است. همچنین از آنجاییکه سیستم آب پایه تکنولوژی جدیدیست، هنوز برای بعضی مصارف خاص حلالی جایگزین آب پایه مناسبی که از نظر کیفیت ظاهری و دوام مانند پایه حلال عمل کند وجود ندارد.

 

بسپار- در سال­های اخیر فرهنگ استفاده از مواد آب پایه چه تغییری کرده و از نظر شما چه مسیری را پیش رو خواهد داشت؟

دریایی: از آنجاییکه قوانین زیست محیطی در ایران به درستی اجرا نمی­شوند، گرایش تولیدکنندگان هم به صورت خودجوش است، نه با اجبار و الزام قانونی. بنابراین تغییرات خیلی کمی انجام گرفته است. اگرچه روز به روز فرهنگ استفاده از آب پایه در حال گسترش است و امیدواریم روزی برسد که کل صنعت با آب پایه فعال باشد.

 

بسپار- تاثیر تحریم­های اخیر علیه برجام بر روابط تجاری شما و شرکت­های همکار خارجی چگونه بوده است؟

دریایی: تحریم های آمریکا قطعاً برای همه مشکلات زیادی ایجاد کرده است، که شرکت ما هم  از این مشکلات مستثنی نیست. شدت این مشکلات بستگی به میزان تحریم­های آمریکا و واکنش شرکت های اروپایی و آسیایی دارد. این مساله ما را بر آن داشت که تغییراتی در نوع  ارتباطات با شرکت­های اطراف خود، در کشورهای همسایه یا اروپا ایجاد کنیم تا از طریق این واسطه­ها امکان تامین کالاها را داشته باشیم. البته باید توجه داشت که استفاده از این روش­ها منجر به طولانی شدن زمان رسیدن کالاها و افزایش قیمت می­شود.

 

بسپار- با توجه به ماهیت شرکت کیمیا اکسیر، چه تمهیداتی برای پشت سرر گذاشتن بحران­های تجاری پیش رو که متاثر از نوسانات بازار و قیمت ارز است اندیشیده ­اید؟

دریایی: به نظر من بیشتر از تحریم های آمریکا، قوانین داخلی مصوب، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده برای همه گروه­ها اعم از تولیدکننده و  بازرگان شده است. برای مثال، ایجاد چندین طبقه اولویت کالایی، اخذ مجوز واردات، تعهدات بانکی، و عدم شفاف سازی قوانین مرتبط به ادارات ذی ربط و موارد مشابه، مشکلاتی هستند که نه تنها کمتر نشده، بلکه روز به روز بیشتر می­شوند.  متاسفانه ما بیشتر درگیر و دچار رفع مشکلات  داخلی ایجاد شده هستیم تا مقابله با تحریم­ها. واقعیت این است که مشکلات ایجاد شده داخلی، طاقت فرسا هستند و حل کردن این مسایل خیلی بیشتر از تحریم­ها کار را برای همه­ی شرکت­های تولیدی و  بازرگانی، و حتی سیستم بانکی و صرافی سخت کرده و ما به جای مقابله با تحریم، دایما در حال رفع مشکلات به وجود آمده از طرف دولت خودمان هستیم. مثل قانون جدیدی که ایجاب می­کند فقط کالاهایی اجازه واردات داشته باشند که در سال گذشته سابقه­ی واردات داشته باشند. از آنجایی که فعالیت محوری شرکت ما متمرکز بر معرفی و واردات محصولات جدید است، حل کردن این مشکل یکی از معضلات اصلی ماست. علاوه بر این، در بلند مدت خطر عقب ماندگی تولیدات داخلی نسبت به تکنولوژی روز دنیا، در شرایطی که واردات مواد اولیه­ منحصر به موادی شود که سابقه تولید دارند، صنعت کشور را به شکل جدی تهدید می­کند.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 192ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا