اخبار

گفت و گو با مهندس امید رضا صدر یزدی، مدیر کارخانه بسپار سازه توس: رکورد شکنی های بسپار سازه ادامه خواهد داشت!

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، شركت بسپارسازه توس یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتي پارت لاستيك است كه از سال 1364 كار توليد انواع كامپاند(آمیزه های) لاستيك با فرمولاسيون متنوع براي توليد قطعات لاستيكي در صنايع مختلف مانند خودرو، لوازم خانگي، صنايع دريايي و بسياری ديگر راآغاز گرده است.

این شرکت از روز اول تا کنون با  بهره گیری از دانش آموختگان متخصص و استفاده از تجارب مهندسان، در مسیر ارتقای دانش گام برداشته. همانطور که مهندس صدریزدی در طی گفت و گواشاره می کند، کلید پیشرفت این واحد صنتعی بهره گیری از افراد شایسته، سیستم مدیریت تیمی و همچنین دانش بنیان بودن آن است.

اين شركت با استفاده از آخرين  تكنولوژي روز دنيا، علاوه بر توليد كامپاند لاستيك، پا به عرصه توليد كامپاندهای پلاستيك هم گذاشته است. انتخاب بسپار  سازه توس به عنوان شركت دانش بنيان از طرف صندوق نوآوري و شكوفايي نهاد رياست جمهوري مهر تاييدي بر ادعاهای این مجموعه است.

امیدصدر یزدی یک پلی تکنیکی است و یک همکلاسی سالهای دور که امروز بخشی از صنعت پلیمر کشور را اداره می کند.

 

بسپار-آقای مهندس صدریزدی شما دانش آموخته پلی تکنیک هستید. در مورد تحصیل و همچنین دوران بعد از دانش آموختگی خود تا امروز بفرمایید؟

صدر یزدی: من در سال 1376 از دانشگاه پلی تکنیک تهران فارغ التحصیل شدم و سال 1378 در دانشکده فنی دانشگاه تهران درکارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر تحصیلم را خاتمه دادم. پس از آن در گروه صنعتی پارت لاستیک مشغول به کار شدم و در بستری آماده ی به کار گرفتن دانش و فن الاستومر ها رشد کردم و آموزش دیدم.

 

بسپار-بسپار سازه توس یکی از شرکت های هولدینگ پارت لاستیک، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های پلیمری در صنعت قطعات خودرو شناخته می شود. این مجموعه از سالها پیش تولید آمیزه های لاستیکی را در برنامه داشته و بعدها تولید آمیزه های پلاستیکی هم به آن افزوده شده است. در اینمورد برای خوانندگان بسپار بگویید.

صدر یزدی: گروه صنعتی پارت لاستیک از سال 1363 تاسیس شده و از  سال 1382 تصمیم بر آن شد تا با تاسیس شرکت بسپار سازه توس طراحی و تولید آمیزه های الاستومری مصرفی در صنایع خودرو و راه آهن و بنادر و… به صورت متمرکز و مستقل پیگیری شود. من مسئول طراحی کارخانه ی کامپاندسازی و خرید و انتخاب ماشین آلات و راه اندازی و بهره برداری بودم که سه سال طول کشید. با توجه به توسعه مواد جایگزین الاستومر ها، آمیزه های ترمو پلاستیک و ترموپلاستیک الاستومر ولکانیزه نیز به سبد محصولات اضافه شد.

 [EasyDNNGallery|22100|Width|200|Height|200|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]


بسپار- دقیقا چه آمیزه هایی با چه ظرفیت هایی و با چه فرآیندهایی در بسپار سازه تولید می شود ؟ و آیا تولیدی هست که منحصر به فرد باشد؟و صنایع مصرف کننده کدام ها هستند؟

صدر یزدی:  الاستومر EPDM مهم ترین بخش تولیدات مارا شامل می شود که در نوارهای آب بندی Body Sealing و شیلنگ های سیستم خنک کننده خودرو و قطعات قالبی کاربرد دارد. سایر پایه های الاستومری نظیر NBR-NBR/PVC-CR-CSM-PU-SBR-NR-IIR-ACM نیز برای کاربرد های مختلف تولید می­شود. با توجه به توسعه ی موتور های توربو شارژر(پرخوران) که در دماهای بالاتری کار می کنندتمرکز روی الاستومر سیلیکون و اپی کلروهیدرین ECO و FKM را نیزشروع کرده ایم. مشتریان اصلی ما صنایع پارت لاستیک، صنایع ساخت زیره ی کفش، قطعات صنعتی و …هستند.

خطوط تولید اصلی ما مشتمل بر توزیع و انتقال اتوماتیک مواداولیه به مخلوط کن های داخلی (بنبوری) و غلتک ها و استرینر و گرانولاتور و بچ آف است. در زمینه تولید ترموپلاستیک الاستومرولکانیزه (به صورت داینامیک) با استفاده از اکسترودر دومارپیچ آمیزه ساز از اول سال 95 در بازار پیشگام هستیم.

 

بسپار-آیا مشتری های شما در بخش صنعت خودرو آمیزه های سفارشی می خرند (کدام ها) و یا تولیدات شما عمومی ست؟

صدر یزدی: عموما  مشتریان  ما مشخصات فنی و تست پلان کاملی دارند و ما بر اساسISO/TSمطابق با آن الزامات، طراحی آمیزه می کنیم و پس  از اخذ تاییدیه ی فنی و کیفی  تولید انبوه آغاز می شود. اگر داده های فنی کامل نباشد در تدوین آن به صورت کار مشترک و تیمی همکاری می کنیم.

 

بسپار-چه سهمی از بازار داخل را دارید؟ آیا صادرات هم دارید؟ با توجه به اینکه کامپاندها اصولا می توانند جزو محصولات دارای مزیت در کشور برای صادرات باشند. آیا محصولات شما استاندارد زیست محیطی خاصی را شامل می­شوند؟

صدر یزدی: در صنایع خودروی کشور تقریبا سهم بازار پنجاه درصدی را به صورت میانگین داریم. البته افتخار داخلی سازی شمار زیادی از قطعات خودرویی برای اولین بار به گروه صنعتی پارت لاستیک تعلق دارد. با توجه به تاریخ انقضای محدود کامپاندهای فاینال الاستومری تا کنون امکان صادرات اقتصادی میسر نبوده است چراکه این آمیزه ها به شرایط نگهداری خاص نیاز دارند و برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نیست.اما صادرات قطعات تولیدی با استفاده ازکامپاندهای بسپار سازه به کشور های ترکیه، روسیه، رومانی، قزاقستان و… محقق شده است.

با ورود کامپاند های گرمانرم مهندسی، نظیر TPV-TPS و برخی TPO ها امکان صادرات وجود دارد که در این زمینه در حال بررسی و مذاکره هستیم.

استاندارد محیط زیستی ما شامل رعایت الزامات رنو و پژو و به کارنبردن مواد ممنوعه  است.

 

بسپار-بخش تحقیق و توسعه در شرکت معمولا با چه فرآیند و روندی فعالیت می کند؟ نیازسنجی ها و … چگونه انجام می شود؟

صدر یزدی:تیم R&Dما بر اساس نیاز مشتریان داخلی و خارجی روی تدوین دانش فنی و و بومی سازی آن ها کار می­کند. تحقیق بر روی مواد جدید و با رعایت استانداردهای زیست محیطی و جایگزینی آن  از مهم ترین رسالتهای این واحد است. ما در این بخش سعی می کنیم پروژه های دشوار را پیگیری کنیم تا محصول نهایی ارزش افزوده ی بالاتری داشته باشد. به دلیل اهمیت استراتژیک این بخش، کنترل پروژه آن به صورت هفتگی مستقیماتوسط بنده  انجام می شود. ما در طرح های پیچیده، طراحی و توسعه را فقط به یک مهندس واگذار نمی کنیم. با پیش گرفتن یک سیستم مدیریت تیمی و ایجاد یک تیم 6 تا 7 نفره، تصمیمات را مهندسی کرده و بهترین آن را اعمال می­کنیم.

 

بسپار- ظاهرابخش تولید بسپار سازه در ماه های اخیررکوردشکنی داشته. در این مورد هم بفرمایید.

صدر یزدی: در مهر ماه سال جاری موفق شدیم با  تکیه بر انسجام تیمی و کار فرابخشی بین واحد های فنی – مهندسی و کیفی شرکت، رکورد تولید در شیفت 8 ساعته از زمان تاسیس بسپار سازه را بشکنیم. تا قبل از این میزان تولید در یکماه 350 تن بود که در مهر به  450 تن در ماه رسید!کلید این موفقیت بزرگ دانش عمیق نسبت به توانایی های ماشین آلات و رفع گلوگاه های تولیدی وتوجه ویژه به نگهداری وتعمیرات بود. امیدواریم تا  پایان سال 96 به میزان تولید 10 هزار تن برسیم که نشانه اغازرونق اقتصادی  است.

 

بسپار-آیا رقبای خارجی در بازار ایران دارید؟

صدر یزدی: در بخش الاستومری رقیب مستقیم خارجی نداریم ولی در بخش کامپاند های پیشرفته TPV و TPS رقبای مستقیم خارجی در بازار وجود دارند. مانندمیتسوبیشی از ژاپن که در بازار ایران به عرضه ی این مواد مشغولند. البته خوشبختانه با مواردی نظیر دامپینگ در این زمینه ها مواجه نشده ایم و رقابت سالم است. مواد جدید  تولیدی ما در یکی دوسال اولیه بیشتر در داخل شرکت استفاده می شود و پس از رفع همه اشکالات احتمالی به بازار وارد شد. بیش از 97 درصد محصولات ما توسط خود گروه صنعتی پارت لاستیک به مصرف می­رسدو مصرف داخل سازمانی دارد.

 

بسپار-به نظر شما در فضای پس از تحریم، قراردادهای منعقد شده با شرکت های خودروساز خارجی چه اثری روی صنعت تولید قطعات خودرو داخلی و به تبع آن سایر صنایع وابسته از جمله آمیزه سازی دارد؟

صدر یزدی: خودرو های جدید و به روز، قطعات و مواد و تکنولوژی به روز لازم دارندکه شور و هیجان خوبی در تامین کنندگان انتخاب شده توسط خودرو سازی ها ایجاد کرده است. آمیزه سازان نیز باید بتوانند با شتاب موثر و جامع، فاصله هارا جبران کنند و نقش کلیدی و حیاتی خود را در این فرصت تاریخی به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.

 

بسپار-چه تعداد دانش آموخته پلیمر در مجموعه شما مشغول به کار هستند و حضور آنها را تا چه حد لازم و موثرمی­دانید؟

صدر یزدی: ما در بسپار سازه شش مهندس پلیمر هستیم که از هم می ­آموزیم و به هم می ­آموزانیم. در کل گروه صنعتی پارت لاستیک نیز چون بر پایه پلیمر،کار و تجارت می کنیم جمعا 17 نفر دانش آموخته این رشته به فعالیت مشغولیم. حدود 30 درصد از کل نیروهای فعال ما دانش آموخته دانشگاهی هستند.به نظر من در گروه صنعتی پارت لاستیک مهندسان پلیمر نقش موثری در توسعه و بالندگی فنی شرکت داشته اند و بینش وسیع و آینده نگر مدیریت عالی این گروه صنعتی در حفظ و نگهداری این مجموعه بسیار موثر بوده است.

 

(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 183ام  ماهنامه  بسپار که در آذر ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا