اخبار

گفت و گو با محسن رستگار، رییس هیات مدیره شرکت اکسیر پلیمر: نباید تولیدکننده ها را به دانش بنیان و غیر آن تفکیک کرد!

بسپار/ ایران پلیمر شرکت تولیدی اکسیر پلیمر آراد از سال ۱۳۹۰ با هدف تولید آمیزه های پلیمری بر پایه ی ضایعات بازیافتی شروع به فعالیت کرد. این مجموعه در ابتدا تولید گرانول های پلی استایرن بازیافتی جهت تامین مواد اولیه ی مجموعه های تولیدی پروفیل های قاب عکس و ساختمانی (قرنیز، دیوارپوش و …) را در دستور کار داشت که بعدها توسعه پیدا کرد.

گفت و گوی زیر حاصل گپ و گفتی با محسن رستگار، ریاست هیات مدیره این مجموعه است.

رستگار: ما در زمینه بازیافت مواد پلاستیک، تولید آمیزه ها و جدیداً مستربچ فعالیت می‌کنیم. ما تا سال ۱۳۹۰ با شرکت کربی پلیمر (ایرکو سابق) شراکت داشتیم. از سال ۱۳۹۰ جدا شدیم و به صورت مستقل در بخش بازیافت مواد پلیمری شروع به کار کردیم. بیشتر فعالیت ما در زمینه پلی استایرن بود. به مرور زمان با این صنعت آشنا شدیم، با خرید تجهیزات و ماشین آلات واحد خود را تجهیز کردیم و امروز کامپاندینگ بر پایه های پلیمری پلی‌پروپیلن، ABS و کامپاندهای تخصصی را در برنامه تولید داریم. تولید مستربچ را هم اخیرا آغاز کرده‌ایم و در تلاشیم سبد کالاهای خود را گسترده تر کنیم‌.

 

بسپار- ظرفیت تولید شما در بخش های مختلف چه قدر است؟

رستگار: در بحث ظرفیت‌های تولید، در زمینه بازیافت ظرفیت‌ ما با شاخه های دیگر متفاوت است. پلی استایرن ۴۰۰ تن، پلی پروپیلن ۳۰۰ تن در ماه، و ABS ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن ظرفیت داریم.

در بخش کامپاندینگ، ۲۰۰ تن در ماه را به تازگی شروع کرده‌ایم. در بخش رنگ و مستربچ هم ظرفیت اسمی خط های ما بالا است ولی هنوز نتوانسته‌ایم به عدد و رقمی که ظرفیت‌ خط‌وط ما دارد، دست پیدا کنیم. همانطور که اشاره کردم، زمینه کامپاندهای تخصصی را هم به تازگی شروع کرده ایم و در حال آزمایش و آزمون و خطا هستیم و هنوز به ظرفیت قابل بیان نرسیده ایم.

 

بسپار- به عنوان یک واحد در حال توسعه، برای خریداری خطوط تولید و واردات ماشین آلات آیا با مشکلاتی مواجه بوده اید؟

رستگار: در زمینه تجهیزات سعی می کنیم سالانه بخشی از درآمد را به ساخت و تجهیز خطوط و یا واردات تخصیص دهیم و در این زمینه پیشرفت کرده ایم. اولین تناژ ما در سال ۹۰، ماهانه ۵۰ تن بود اما الان به ظرفیت هایی که عرض کردم، رسیده ایم. در زمینه بازیافت این نیرو و تخصص را پیدا کردیم که اکثر دستگاه‌ها را خودمان بسازیم و فقط برخی قطعات را وارد می کنیم. در زمینه ماشین آلات تولید کامپاند، طبیعی است که بیشتر واردات صورت می‌گیرد. واردات تجهیزات سخت شده است و به راحتی قدیم نیست و مشکلات خاص خودش را دارد، ولی ما تجهیزاتی را که نیاز داریم به هر صورت وارد می کنیم.

 

بسپار_ در بخش گرانول های بازیافتی با توجه به اهمیت روزافزون اقتصاد چرخشی در دنیا، بفرمایید در حال حاضر و برای آینده چه برنامه هایی دارید؟

رستگار: شرکت ما رکن اصلی فعالیت هایش را بر بازیافت گذاشته است. در بخش کامپاندینگ هم در تلاشیم کامپاندهایی را عرضه کنیم که با پایه مواد بازیافتی تولید شده باشند. در زمینه بازیافت اصل بر تداوم کیفیت است و ما توانسته ایم این کار را انجام دهیم.

به صورت شاخه‌ای جلو می رویم یعنی هر گرید را به یک ظرفیت اسمی مناسب می رسانیم و به سراغ محصول بعدی می‌رویم. داریم به صورتی فعالیت می‌کنیم که در تمام شاخه های پلیمری ظرفیت قابل قبول و اقتصادی داشته باشیم.

 

بسپار- چه افزودنی هایی را برای پلیمرها تولید می کنید؟

رستگار: در بحث افزودنی ها، افزودنی های روتین بازار مثل شفاف کننده، لیز کننده، آنتی بلاک و آنتی‌ یووی را فعلاً تولید می‌کنیم و هنوز تخصصی وارد نشده‌ایم. ذهنیت ما بیشتر صنعت بازیافت است. حتی در بحث مستربچ هم در تلاشیم تولید ما با پایه بازیافتی باشد، و کیفیت نهایتاً ۱۰ درصد پایین‌تر از با پایه پلاستیک نو. به نظر من اصل، بازیافت است و با وارد کردن مجدد مواد بازیافتی به چرخه صنعت آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌شود و در تلاشیم این را ثابت کنیم که جنس خوب بازیافتی جواب می‌دهد.

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 235 ماهنامه بسپار  که در نیمه اردیبهشت 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا