اخبار

گفت و گو با علیرضا میربلوک، دبیر و عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران: موضوعات عمومی کلان در شرح وظایف تشکل های تخصصی نیست!

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، خانه صنعت و معدن استان تهران در سال 1381، به منظور زمینه سازی، تقویت و موثرسازی انجمن ها و فعالیت تشکل های تخصصی استان و کمک به تحقق اهداف مشترک آنها و وزارتخانه های ذیربط بخصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر موسسات تاسیس شد.

این خانه از ابتدای فعالیت رفع موانع تولید و بسترسازی برای تقویت و تبلور پتانسیل بخش خصوصی را به عنوان هدف اصلی خود دنبال کرده است.

علیرضا میربلوک دو دوره است که به عنوان عضو هیات مدیره در این خانه، صنعت پلیمر را نمایندگی می کند.

به دنبال این هستیم که ببینیم خانه صنعت و معدن برای بازتولید صدای صاحبان صنعت آنچنانکه شنیدنی تر باشد از سوی قانونگذاران و سیاست سازان تا چه حد توانسته موفق عمل کند و آیا اصولا صاحبان بخش خصوصی از راهکارهای موجود و پیش بینی شده برای بیان خواست های خود مطلع هستند و به نحو مطلوب از آنها  استفاده می کنند یا خیر.

 

بسپار- خانه صنعت و معدن از نقطه نظر سازمانی چه ارتباطی با صنایع از یک طرف و با سیاست گذاران از سوی دیگر دارد؟

میربلوک: خانه صنعت و معدن یک تشکل صنعتی و معدنی در استان تهران است. هیات مدیره این تشکل هر سه سال یکبار توسط اعضای انجمن که تعداد آنها تا امروز به 62 عضو رسیده، انتخاب می شوند. ما در بخش خصوصی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش صنعت و معدن کشور، ارتباط برقرار می کنیم. البته کرسی های خانه ی صنعت و معدن در استان های مختلف، متفاوت است.

از نقطه نظر ترکیب فعلی اعضای هیات مدیره هم باید بگویم در حال حاضر، یکی از اعضای هیات مدیره آقای علی صدری، عضو هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان تهران هم هستند. همچنین یکی دیگر از اعضای ما، آقای احمد امیراحمدی از اعضای کمیته ی پایش شرکت شهرک های صنعتی استان تهران هستند.

 

بسپار- کرسی های اصلی خانه صنعت و معدن به چه معناست؟

میربلوک: به طور عمده چهار کرسی اصلی در خانه صنعت و معدن وجود دارد.

اول: ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران است. برنامه های کلان استان از طریق این ستاد تهیه، تصویب و ابلاغ می­شود.

دوم: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سه حوزه ی بانک، دارایی و تامین اجتماعی است که در آن پرونده های مختلف با حکم استاندار در قسمت مربوطه بررسی و عملیاتی می­شوند.

سوم: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی

چهارم: شرکت شهرک های صنعتی استان تهران

همچنین کرسی های فرعی نیز مانند کرسی کارگروه بررسی و پایش قرارداد های راکد وجود دارد. کمیته پایش شرکت شهرک ها و همچنین بررسی صلاحیت علمی و فنی مدیران کنترل کیفیت سطح استان نیز زیرمجموعه همین کرسی ها قرار می­گیرند. اینجانب نیز به نمایندگی از خانه صنعت و معدن در این نشست ها شرکت می­کنم.

 

بسپار- درجلسات میانی خانه صنعت و معدن عموما به چه موضوعاتی پرداخته می شود؟

میربلوک: جلسات میانی که در سطح استان برگزار می شود، علاوه بر مباحث کمیته و کمیسیون های مختلف مثل کمیسیون صنعت، تسهیل فضای کسب و کار، بررسی سمینار های علمی، بررسی صلاحیت علمی و فنی مدیران کنترل کیفیت به موضوعات دیگری همچون کمیته پدافند غیرعامل در سطح استانی یا جذب و حمایت از سرمایه گذاری های خارجی که کمیته های داخلی هستند و کار های کارشناسی انجام می دهند، پرداخته می شود.

 

بسپار- آیا در خانه صنعت و معدن، صنایع مختلف دارای کمیته های مشخص هستند یا همه ی صنایع در کنار یکدیگر مسائل خود را بررسی و دنبال می­کنند؟

میربلوک: شان حضور خانه های صنعت و معدن، بررسی مشکلات و مسایل کلان بین رشته هاست. یعنی یک مشکل تخصصی در صنعت تغذیه عموما در خانه صنعت و معدن پیگیری نمی­شود.

ماموریت ما این است که تمامی تشکل های زیر مجموعه فعالیت خاص خود را پیگیری و دنبال کنند. هر موضوع در سطح تخصصی خود بررسی خواهد شد و مشکلات کلان عموما به سطوح بالایی ارجاع داده می­شوند.

 

بسپار- شما از چه طریقی به عضویت خانه صنعت و معدن درآمدید؟

میربلوک: من از طریق انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران به عنوان نماینده معرفی شدم و پس از عضویت در هیات مدیره، با رای گیری از بین 58 انجمن که غالب آنها (57 انجمن) در انتخابات شرکت کردند، در دو دوره به سمت دبیر این خانه انتخاب شدم.

 

بسپار- در مدتی که کار تشکلی کرده اید و در مدت حضورتان در خانه صنعت و معدن از نظر شما درخواست صاحبان صنایع از دولت و سیاست سازان انسجام لازم را داشته است؟

میربلوک: کلمه ی انسجام گاهی باعث سوء تفاهم می شود و در به کار بردن آن باید دقت کرد.

از آنجایی که بنده از پایین به بالای این هرم صعود کرده ام، در سطح کلان شاهد این انسجام بوده ام. کار بررسی و سازماندهی موضوعات کلان در شرح وظایف تشکل های تخصصی نیست و به نتیجه نخواهد رسید. حتی در صورتی که نتیجه بخش باشد، وقت و انرژی بسیار بیشتری را طلب می کند.

پس از سالها متوجه شده ام که چه موضوعاتی را باید از تشکل های بالادستی دنبال کنیم و چه موضوعاتی را از تشکل های پایین دستی می توان انتظار داشت. همچنین در تلاش بوده ام تا کوچک ترین جزییات را به اطلاع همه ی ذینفعان از طریق مجلات و تشکل ها برسانم.

درست است که گاهی قوانین و مقررات بازدارنده هستند، اما در صورت نبود آنها هرج و مرج ایجاد خواهد شد. هدف ما بهینه سازی قوانین و حذف قوانین دست پا گیر است تا سیستم پویا تری داشته باشیم.

با تغییر هر روزه ی دنیا، قوانین را نیز باید تغییر داد. بنابراین در بخش صنعت و معدن همواره ریزش و رویش داریم و جدیدها جای قدیمی ها را خواهند گرفت.

این تغییرات عیب نیست بلکه حسن است. رویش از قلب آینده و ریزش از گذشته بیرون خواهد آمد. زمانیکه  خط قرمز های من و شما متفاوت باشد،  به انسجام نخواهیم رسید. اگر هدف من ساختن و حفظ محیط زیست و هدف  شما در راستای تخریب آن باشد، وحدتی صورت نخواهد گرفت. فرهنگ صنعتی و معدنی شدن با شاخص های بین المللی، ملاک انسجام ما است نه چیز دیگر.

می توانم بگویم از جمله اهداف کلان ملی، حداقل استفاده از منابع ملی و افزایش بهره وری است.

 

بسپار- به نظر شما مهم ترین خواست های صنعت پلیمر از دولت چه می تواند باشد؟

میربلوک: ما انتظارات سختگیرانه ای هم از دولت داریم. از سال 90 برای کارگاه های تولید داخلی استاندارد ملی تعریف شده، اما هنوز به دو بخش استانداردهای اجباری و اختیاری- تشویقی تقسیم می­شوند!

هر کالایی باید در جریان تولید از استاندارد های عمومی تبعیت کند. شعار استاندارد این است که شهر ها را هوشمند تر می کند. این استاندارد ها نه تنها شامل تولید کالا، بلکه شامل خدمات نیز می شود و در راستای منفعت همگانی است.

انتظارات سخت گیرانه من از دولت برای بخش صنعت و معدن، رشد و توسعه این بخش است. مانند پدری که برای رشد فرزندش در کنار حفظ آسایش و آرامش، سخت گیری و جدیت به خرج می دهد.

از نظر من یکی از دلایلی که صنعت پلاستیک به جایگاه اصلی خود نرسیده، نبودن نظارت سختگیرانه بر آن است. می توانم صنعت تولید لوله های پلیمری را مثال بزنم که در سایه استاندارد اجباری پیشرفت خوبی داشته اند.

 

بسپار- صنعتگران پلیمر از شما به عنوان نماینده بخش خصوصی که در بستر ارتباط با دولت صاحب کرسی هستید، چه انتظاراتی دارند؟

میربلوک:


(ادامه  دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 182ام ماهنامه بسپار که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا