اخبار

گفت و گو با سعید صدرنیا، مدیر عامل باصکا و هورست رودر نماینده EREMA و مرلین ون اسن نماینده PURELOOP: بازیافت امروز یکی از اهداف زیست محیطی بسیاری از کشورهاست

بسپار/ ایران پلیمر   باصکا، خلاصه ی نام بسپار صبا کار است  که  در سال 2016 برای ارایه خدمات فنی، نصب و راه اندازی شرکت­های زیر مجموعه  EREMAGROUP   تاسیس شد. باصکا مسوولیت ارایه خدمات فنی برای شرکت­­های EREMA، PURE LOOP، PREVIERO، SOREMA، WEIMA و FRIGOSYSTEM را  نیز بر عهده دارد. گفت و گوی ما با این مجموعه در نمایشگاه ایران پلاست انجام شد. مدیران یاد شده با ذوق و حوصله مراحل بازیافت و اهمیت آن در زندگی امروز انسان را شرح دادند.

 

صدرنیا: فعالیت من از سال 2006 با  ارایه خدمات پس از فروش و فنی برای  ماشین آلات بازیافت شرکت EREMA آغاز شد. بازیافت ترموپلاستیک­­ها فعالیت عمده­ ی  حال  حاضر ما را تشکیل می­دهد و پلاستیک­های خانواده­ی ترموست مانند PVC در دستور کار ما قرار ندارند چرا که در مقابل ذوب شدگی  مقاوم هستند و نمی­توان فرآیندی روی آن اعمال کرد.

در سال 2006 و در همین نمایشگاه ایران پلاست با نماینده EREMA ملاقات کردم و سپس به صورت محدود شروع به ارایه خدمات این شرکت در سطح کشور و بعدها منطقه کردیم. خوشبختانه کار خدمات نصب و راه اندازی به تدریج بین المللی شد و با تاسیس باصکا گسترش یافت. از ابتدای دسامبر 2016 در در نمایشگاه K آلمان، سیاست جدیدی در پیش گرفته شد و ما به عنوان نماینده­ یا مسوول دفتر EREMA در ایران انتخاب شدیم. بنابراین برای پیگیری امور شرکت در ایران و راه اندازی دفتر در ایران، باصکا را تاسیس کردیم.

این شرکت در 1983 توسط سه  مهندس بخش تحقیق و توسعه­ی شرکت کراسمافای تاسیس شد. این سه نفر  اولین دستگاه بازیافت پلاستیک را ساختند ولی در آن زمان استقبالی از دستگاه صورت نگرفت. چرا که در آن زمان بازیافت با توجه به نازل بودن بهای پلیمر توجیهی  نداشت و به شکل  امروز یکی از اهداف زیست محیطی اکثر کشورها نبود. این سه مهندس Georg Wendelin، Helmut Bacher  و  Helmuth Schulzبودند. آن­ها با فروش و یا ترهین دارایی­های شخصی از قبیل خانه، قایق تفریحی و اخذ وامهای بانکی  فعالیتشان را آغاز کرده  و با مشقت فراوان داخل یک کانتینر فلزی اولین ماشین به دست این سه  مهندس ساخته شد و شرکتی پایه گذاری شد که  امروزه بزرگترین تولیدکننده­ی ماشین آلات و خطوط بازیافت ترموپلاستیک در جهان است. به عبارت دیگر، بنیان گذار بازیافت ترموپلاستیک در جهان شدند. امروزه این شرکت پنج هزار و پانصد خط فعال در دنیا دارد. این گروه شامل شرکت­های EREMA، PURE LOOP، UMAC، Keycycle،Powerfil و شرکت 3S است.

شرح مختصری از فعالیت شرکتهای زیر مجموعه EREMA GROUP

  1. شرکت EREMA

تولید کننده دو دسته از ماشین آلات با نامهای تجاری INTAREMA   و VACUREMA   است که دسته ی اول مجهز به کاتر کامپکتور در فشار اتمسفر بوده و مناسب برای بازیافت پلی پروپلین، پلی اتیلن، پلی استایرن، ABS و PET (بدون افزایش ویسکوزیته ی ذاتی IV ) است.

دسته دوم مجهز به کاتر کامپکتور یا راکتور در شرایط خلاهستند که مختص بازیافت پلیمر PET   بوده و قادر به حفظ یا افزایش ویسکوزیته ذاتی (IV) است.

گروه VACUREMA  به سه زیر شاخه  BASIC، ADVANCE و PRIME تقسیم می­شوند.

شکل مواد ورودی به ماشین­های گروه EREMA   بیشتر متشکل از فیلمهای نازک، پرک و یا مواد آسیاب شده است.

  1. شرکت  PURELOOP

این بخش سازنده ی ماشینی با نام تجاری ISEC (INTEGRATED SHREDDER EXTRUDER COMBINATION ) که مناسب برای بازیافت انواع پلی اولفین ها به استثنای PET  بوده و مزیت این ماشین انعطاف پذیری در شکل و فرم مواد ورودی از جمله کلوخه، الیاف، قطعات بزرگ تزریقی، پوشال پلیمر و فیلم  بدلیل مجهز بودن به یک آسیاب در ابتدای ماشین است. این آسیاب دارای موتور مشترک با اکسترودر بوده و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی الکتریکی دارد.

  1. شرکت  UMAC

این شرکت ماموریت بازخرید، بازسازی و فروش تجهیزات دست دوم گروه را عهده دار بوده و مناسب برای مشتریانی می باشد که بودجه ی محدود جهت تامین خط داشته یا مشتریانی که قصد خرید ماشین با ظرفیت بالاتر داشته و ماشین موجود آنها را بعنوان بخشی از بهای خط جدید لحاظ می­کنند.

شایان ذکر است که ماشین آلات دست دوم  پس از بازسازی با گارانتی تسلیم مشتریان می­شود.

  1. شرکت 3S

این شرکت سازنده ی تمامی قطعات حساس خطوط ازقبیل مارپیچ،  سیلندر اکسترودر، فیلترها و قطعات آسیاب است.

شرکت 3S علاوه بر تامین  نیاز گروه EREMA بخشی از تولیدات خود را به سازندگان صاحب نام هم ارائه کرده و مته حفاری صنعت نفت و گاز را نیز در سبد محصولات خود دارد.

  1. شرکت POWERFIL

این شرکت متخصص در طراحی و ساخت انواع فیلترهای مخصوص پلیمر مذاب بوده که در تمامی محصولات گروه EREMA استفاده شده و گاهی به سایر صنایع مشابه به جهت نصب بر روی تجهیزات تولیدی آنها ارایه می شود.

  1. شرکت KEYCYCLE

این بخش از گروه یک شرکت مهندسی و طراحی است و نیاز مشتریانی را که تمایل به اجرای پروژه­های کلید در دست در زمینه­ی بازیافت پلیمر را دارند را مرتفع می سازد. در این بخش ممکن است از تجهیزات سایر تولیدکنندگان مرتبط به طور مثال خطوط شستشو نیز استفاده شود.

 

بسپار- از فعالیت های منحصر و مختص بازار ایران هم برای خوانندگان بسپار بفرمایید.

رودر: ما 15 سال است که در بازار ایران حضور داریم و نزدیک به 65 خط  بازیافت در ایران نصب و راه اندازی کرده ایم. با توجه به شرایط سیاسی اخیر، کمی محدود شده­ایم اما با دورنمایی که از بازار ایران داریم، این بازار مستعد بازیافت ضایعات بلا استفاده است که دفن، سوزانده شده و یا در طبیعت رها می­شود. در اروپا  قانونی برای این مساله وضع شده و هر تولید کننده موظف است 10 درصد از مواد مصرفی خود را از مواد بازیافتی تامین کند. بنابراین سرمایه گذاری­های مطلوبی در این بخش صورت گرفته که منجر به  پاکسازی محیط زیست و هدر نرفتن این قابلیت شده است. این آینده را در بازار ایران نیز مشاهده می­کنیم و همانگونه که در اروپا و آمریکا بازار مصرف محصولات بازیافتی را افزایش دادیم، در ایران  هم به این هدف جامعه عمل خواهیم پوشاند.

البته طبیعتا این آینده با مسایل سیاسی گره خورده و به روابط سیاسی کشورها بستگی دارد.

 

بسپار- تفاوت بازیافت ترموپلاست و ترموست در چیست؟ آیا ترموست­ها غیر قابل بازیافتند؟

ون اسن: به طور کلی پلاستیک­ها به دو دسته­ی ترمو پلاست و ترموست تقسیم می­شوند. ترموپلاست ها مانند پلی آمید، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی کربنات (مثلا در بازیافت چراغ­های خودرو) امکان ذوب دارند یعنی در میزان مشخصی از حرارت، زنجیره های خطی آن­ها اجازه ذوب می­دهد. اما دسته دیگر که ترموست نام دارند و معروف ترین آن­ها PVC است، علاوه بر پیوند افقی، به شکل عمودی نیز با هم پیوند خورده اند که به پیوند تقاطعی(CROSS LINK) معروف است. بنابراین هرچقدر به آن حرارت وارد کنید ذوب نخواهند شد و در نهایت ژل شده یا خواهند سوخت. و اگر ذوب اتفاق نیفتد بازیافت نیز میسر نخواهد بود. بنابراین بهترین کار خرد کردن آن­ها و استفاده­ی دوباره در فرآیندی جدید است. پلی اتیلن با وزن مولکولی خیلی سنگین (HMWPE) نیز از دسته ترموست­ها است. لایه­های عایقی که بین صفحات سرب  باتری خودرو استفاده می­شود از این جنس هستند. در حال حاضر بازیافت ترموست­ها به معضل بزرگی تبدیل شده و بعنوان یکی از چالش­های پیش رو برای ما محسوب می­شود.

 

بسپار- هریک از ماشین­ الات ارایه شده چه دسته از پسماندها را دربر می­گیرد؟

رودر: 4 گروه ماشین آلات توسط EREMA به بازار ارایه می­شود. گروه اول برای بازیافت ضایعات تولید شده در کارخانه­ها و به اصطلاح پسماندهای صنعتی است که بسیار تمیز بوده و در نهایت حدود نیم الی  2 درصد آلودگی دارد و برای این منظور ماشینی را ارایه می­کنیم که گرانول حاصل از  بازیافت این ضایعات را قابل اختلاط با مواد اولیه نو می­کند و با همان کیفیت و MFI اولیه به چرخه تولید بازگشت داده می­شود. شرکت PURE  LOOP اختصاصا در این زمینه  فعالیت می­کند.

گروه دوم ماشین آلات بازیافت برای پسماندهای پلاستیک  خانگی است که ابتدا در خطوط مخصوصی شست و شو و تفکیک شده، سپس به صورت پرک در آمده و وارد دستگاه گرانول سازمی­شود. این مواد  بعد از بازیافت از 30 تا 100 درصد خواص اولیه را پیدا کرده و در تولید نایلون­های دستی، کیسه­های زباله و دیگر محصولات تولید شده با روش تزریق پلاستیک استفاده می شود. دستگاه توصیه شده برای این امر  INTAREMA TVE plus است.

گروه سوم ماشین آلات اختصاصی PET است. این دستگاه مواد پت زباله را به گونه­ای بازیافت می­کند که به  گرانول قابل استفاده در صنایع غذایی تبدیل شود و می­تواند گواهی استانداردهایی مثل FDA و کوکا  کولا را اخذ کند.

گروه چهارم خطوط فیلتر است که برای استفاده­ی سایر تولیدکنندگان که تخصص کافی در  طراحی و ساخت فیلتر ندارند مناسب است.

 

بسپار- شرکت PURE LOOP با چه روندی بازیافت پسماندهای صنعتی را انجام می­دهد؟

ون اسن: هرچند شرکت ما در زمینه پسماندهای تمیز کارخانه­ای فعالیت می­کند اما مزیت آن این است که مواد بازیافتی به هر شکلی می­تواند در ورودی دستگاه مستقیما و بدون خرد شدن وارد دستگاه شود و دستگاه پیورلوپ  با نام تجاری ISEC عملیات بازیافت را انجام داده و سپس فیلتراسیون و گاز گیری  در فاز مذاب کرده و در نهایت آن را تبدیل به گرانولی می­کند که می­تواند مجددا با مواد اولیه مخلوط شده و مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین بدون نیاز به انجام پروسه­ی قبلی، هر شکلی از مواد را بازیافت می­کند. این ماشین از قبل به COAX  معروف بوده و از سال 2014 PURE LOOP به شکل شرکت خواهر در  EREMA تاسیس شد و مسوولیت ارایه این نوع ماشین آلات را بر عهده گرفت. از آن پس این دستگاه ها با نام ISEC به بازار عرضه شد.

با تمرکز بر نیاز و انتظارات مشتری، بهبود چشم گیری در این دسته از خطوط بازیافت ایجاد شد. در حال حاضر بهترین ماشین در جهان است که می تواند بار زنده ورودی را به هر شکلی پذیرفته و حسن شهرت این ماشین آلات به دلیل کیفیت بالای خروجی آن است.

 

بسپار- در مورد فرآیند گاز گیزی و فیلتراسیون در روند بازیافت و اهمیت آن توضیح بیشتری می دهید؟

رودر: امروزه فرآیند گاز گیری به یک مساله­ی مهم در پروسه­ی بازیافت تبدیل شده است. فیلم­های چندلایه که بسیار در بازار متداول است و همینطور پسماندهای دارای چاپ در زمان ذوب شدن ایجاد گاز می­کنند. پسماندها پس از شسته شدن معمولا خیس هستند که با تبخیر آب در فرایند ذوب شدن ایجاد گاز می­کنند. این گازها در مواد ذوب شده ایجاد حباب­­های ریز کرده و اگر گرانول بازیافت شده از این مواد را در تولیدات حساس مانند فیلم­های بسیار نازک  مورد استفاده قرار دهید اثر و خط­ های ناهماهنگ، سوراخ شدگی محصول یا پر نشدگی در عمل تزریق در آن روی می­دهد. EREMA در زمینه­ی این تکنولوژی پیشتاز بوده و گرانول را کاملا بدون گاز بازیافت می­کند و ماشین خاصی نیز برای این فرآیند در خطوط بازیافت آن تعبیه شده است و INTAREMA TVE نام دارد.

ون اسن: چند دسته از فیلترها با توجه به نوع مواد ورودی توسط شرکت ارایه می­شود. ساده ترین آن­ها که فیلترهای دستی هستند برای مواد تقریبا تمیز به کار می­روند. طبییعتا با کثیف شدن این فیلترها افت فشار و  افت جریان مواد اتفاق می­افتد. در مقابل، بالاترین کیفیت را فیلتر لیزری دارد که خروجی و فشار ثابت را در فرآیند تضمین می­کند. یک هفته الی  ده روز بدون کوچکترین تعمیر یا تعویض به کار ادامه می­دهد و حتی وقتی فیلتر نیاز به  تعویض دارد، جریان مذاب به فیلتر دیگری هدایت شده و نیاز به توقف پروسه نیست. با فیلترهای لیزری می توان مواد خارجی مثل شن و  ماسه، چسب، چوب و باقیمانده­های غذا را فیلتر کرد. در واقع فیلتراسیون پیوسته را انجام داده و معمولا در بازیافت  پلاستیک­های ناشی از پسماند استفاده می­شود و  آلودگی­های تا 5 درصد را کاملا از بین می­برد. نوع دیگری از فیلترها به  نام Direct  flow نیز وجود دارد که دو پیستون دارد و بدون توقف دستگاه، تعویض فیلتر صورت می­گیرد. فیلترهای Auto Back Flash نیز نوع دیگری هستند که در صورت کثیف شدن،  بصورت خودکار با تغییر جهت مواد تا 30 بار می­توانند صفحات فیلتر را عاری از آلودگیهای فیلتر شده نموده و مجددا در معرض استفاده قرار گیرند.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 193ام ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا