اخبار

گفت و گو با رییس هیات مدیره شرکت رازین پلیمر: رقبای خارجی به سختی می­ توانند در بازار ایران با تولیدکنندگان برتر داخلی رقابت کنند

بسپار- در زنجیره صنعت خودرو کامپاندهای پلیمری که در تولید قطعات پلیمری خودرو به کار گرفته می­ شوند، نقش به­ سزایی دارند و بنا بر گفته مهندس حامد شهمیرزادی رییس هیات مدیره رازین پلیمر، 77 درصد از پلیمرهای مورد استفاده در یک خودرو کامپاندها و پلیمرهای مهندسی هستند. اهمیت این بخش از صنعت موجب شد با مجموعه رازین پلیمر و شخص مهندس شهمیرزادی مصاحبه ­ای داشته باشیم.

 

شهمیرزادی: شرکت رازین پلیمر از سال 1387 فعالیت خود را در زمینه تولید کامپاندهای پیشرفته پلیمری آغاز کرده است و از بدو فعالیت تمرکز خود را در توسعه تکنولوژی و تولید کامپاندهایی قرار داده که مبتنی بر دانش فنی بالا و استفاده از ماشین­آلات تولیدی پیشرفته باشد.

 

بسپار- از چه تاریخی در زمینه کامپاندهای پلیمری خودرو فعالیت می کنید؟ محصولات شمادر این حوزه چیست؟ چه نوع کامپاندهایی برای کدامیک از قطعات خودرو عرضه می کنید؟ مشخصات فنی این کامپاندها چیست؟

شهمیرزادی: اولین محصول تولیدی این شرکت که در سال 1387 به بازار معرفی شد، کامپاندهای پلی­آمید 6 و پلی آمید 66 بود که با برند (Razamid) به بازار معرفی شد. این محصول طی سال­های اولیه به سرعت توانست جایگاه قابل قبولی را در بازار کسب کرده و سهم رقبا از کشورهای آلمان، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را از آن خود کند. پس از آن و در سال 1389 دو محصول دیگر شرکت رازین پلیمر شامل Razadur (کامپاندهای بی­بی­تی) و Razalen (کامپاندهای پلی­پروپیلن) به بازار عرضه گردید. کماکان علی­رغم وجود چالش­ها و دشواری­های بسیار این شرکت سیاست تمرکز بر محصولات با فناوری بالا را در دستور کار خود قرار داده و هیچ گاه محصولات با ارزش پایین را عرضه نکرده است.

 

بسپار-  دنیای آینده پلیمرها دنیای آمیزه سازی و خلق ویژگی های دلخواه از پلیمرهای موجود  است. این دانش تا چه حد در ایران شناخته شده و بزرگترین بازارش در چه صنعتی پیش بینی می شود؟

شهمیرزادی: پاسخ به این سوال را تنها در ارتباط با فعالیت های شرکت خودمان می توانم تصریح کنم و آن اینکه ما در نهایت با اجرای طرح توسعه این شرکت در سال 1391 زنجیره محصولات شرکت رازین پلیمر را نهایی کردیم و Razablend (آمیزه ­های چند پلیمری شامل ABS/PC، ABS/PA،PBT/PC) نیز به مجموعه محصولات این شرکت اضافه شد. 

 

بسپار –  آمار آمیزه های مورد مصرف در صنایع خودرو چگونه است؟

شهمیرزادی: کامپاندهای فوق الذکر اغلب در صنایع خودرو (با بیش از 70 درصد سهم فروش از محصولات رازین) و صنعت لوازم خانگی (17 درصد) و صنایع برق و الکترونیک (13 درصد) کاربرد دارند.

 

بسپار-  به عنوان  یک تولیدکننده آمیزه های پلیمری چه میزان از مواد اولیه خود را از پتروشیمی ها تامین می کنید؟ کیفیت این مواد را چگونه ارزیابی می کنید؟

شهمیرزادی: در خصوص کامپاندهای بر پایه پلی پروپیلن همه پلی پروپیلن مورد استفاده از پتروشیمی های داخل کشور تامین می شود و کیفیت این مواد مطلوب است.

 

بسپار-  چند درصد از محصولات شما توسط خودروسازان خریداری و چند درصد صادر می­شود؟ این صادرات به چه کشورهایی است؟

شهمیرزادی: طی یک دهه گذشته صنعت تولید آمیزه­ های پلیمری و پلیمرهای مهندسی در ایران با رشد و توسعه بسیار زیادی همراه بوده است. این امر طبیعتاً با تکمیل زنجیره ارزش صنایع کشور و بومی­ سازی نیازهای آن­ها به خصوص در صنایع خودروسازی تحقق پذیرفته است. بی هیچ بزرگ­نمایی در حال حاضر به غیر از شرکت رازین پلیمر چند شرکت دیگر نیز در کشور فعالیت دارند که از نظر سطح تکنولوژی و تنوع محصول در حد برترین­های آسیا هستند. باید در نظر داشت که همیشه مسیر رشد و تعالی وجود دارد و کماکان برای رسیدن به سطح تکنولوژی تولید همتراز با کامپاندرهای برتر آمریکای شمالی و اروپا نیازمند سرمایه­گذاری و کسب دانش فنی و نیز ارتقای دانش مدیریت هستیم.

 ­

بسپار-  در بحث صادرات آمیزه های پلیمری، به نظر می رسد تولیدکنندگان فرصت خوبی داشته باشند، نظر شما چیست؟

شهمیرزادی: صادرات محصولات کامپاندرهای ایران را می توان به سه دسته تقسیم نمود: 1) مواد بر پایه پلیمرهای بازیافت شده که صرفاً به علت قیمت آن­ها در بازارهای صادراتی مورد توجه هستند. 2) محصولات با تکنولوژی متوسط که علاوه بر قیمت رقابتی باید نیازهای کیفی مصرف­کننده را نیز تامین نماید ولی این نیازهای کیفی در حد بالایی نیست. 3) راه سوم محصولاتی هستند که دارای پیچیدگی تکنولوژی و استانداردهای کیفی بسیار بالا هستند. با توجه به اینکه کلیه محصولات رازین پلیمر در رده سوم قرار می گیرد، لذا نفوذ به بازارهای صادراتی نیز با چالش ها و محدودیت های بسیاری روبرو خواهد شد. زیرا از یک طرف صرفاً کشورهایی که از تولیدات صنعتی بالایی برخوردارند، امکان مصرف اینگونه محصولات را دارند و از طرف دیگر سطح کیفی مورد استفاده آنها بسیار بالاست. علی رغم وجود این محدودیت­ها صادرات این شرکت به بازارهای اروپایی پیگیری گردیده و موفقیت های نسبی نیز حاصل شده است. 

 

بسپار-  تحلیل شما از وضعیت بازار آمیزه های پلیمری صنعت خودرو در کشور چیست؟ پتانسیل شرکت های این حوزه را در چه حد می دانید؟

 

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این گفت و گو را می توانید در شماره 170ام ماهنامه بسپار آبان ماه 1395 بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا