اخبار

گفت و گوی بسپار با رضا آقایی متین، مدیرعامل ماشین سازی متین: ساخت ماشین آلات در کشور نیازمند واردات تجهیزات ساخت دقیق است

بسپار/ایران پلیمر رضا آقایی متین، مدیرعامل شرکت ماشین سازی متین است. او در گفت و گو با خبرنگار بسپار که در زمینه ساخت خطوط ماشین آلات بازیافت پلاستیک از او پرس و جو می کرد، گفت: کارخانه ما واقع در کیلومتر چهار جاده قدیم قم است. از سال 1378 فعالیت خود را در زمینه ساخت دستگاه های فرآیند پلاستیک و همچنین بازیافت مواد پلاستیکی شروع کرده ایم. در ابتدا با تولید دستگاه های شستشو و screen changer ها کار را آغاز کردیم. بعد از حدود 4 سال اقدام به ساخت دستگاه های اکسترودر پلاستیک کردیم. با توجه به جلب رضایت مشتریان و کسب موفقیت در این زمینه، توانستیم با پیاده سازی مکانیزم های بهتر برای افزایش تولید و بهره وری دستگاه ها، جزو اولین سازنده های دستگاه های هوا خشک در ایران باشیم. از جهت دیگر هم توانستیم به عنوان بهترین تولید کننده اسکرین چنجر ها در کشور شناخته شویم.

بسپار- چند خط تا امروز در کشور فعال کرده اید در شرکت های مختلف؟ با چه ویژگی ها و ظرفیت هایی؟
متین: تا به امروزه توانسته ایم به بیش از 1000 خط تولید با ظرفیت های بزرگ و کوچک در صنعت پلاستیک خدمات و محصولات مختلف را در زمینه صنایع بازیافت پلاستیک عرضه کنیم.
هدف ما در تولید ماشین آلات به گونه ای بود که بتوانیم با الگو برداری و مهندسی معکوس دستگاه های اروپایی، ماشین آلاتی را تولید کنیم که مناسب کاربردهای بومی و استفاده های اقلیمی کشور باشند. زیرا نیاز صنعتگران داخلی را با کسب تجارب مختلف طی سالیان متمادی با کار در این صنف، سنجیده بودیم و با اطلاعات کامل وارد عمل شدیم.
با گذر زمان با توجه به تخصصی که در ساخت دستگاه اکسترودر کسب شد، تولید دستگاه های شستشو را کنار گذاشته و بیشتر تمرکز را بر ساخت دستگاه های اکسترودر تولید موادی همچون PE ، PP ، PVC گذاشتیم. با توجه به بازخوردی که از مشتریان دریافت می کردیم، تصمیم به گسترش و توسعه تولیدات و ساخت دستگاه های بیشتری از قبیل اکسترودرهای دو ماردان همسوگرد و موازی، تک ماردان، دو مرحله ای و سایر تجهیزات بازیافت از قبیل سانتریفیوژ خشک کن، کاتر واتر رینگ و آندرواتر، فورس فیدر جانبی دستگاه اکسترودر و سایر تجهیزات کوچک گرفتیم. با افزایش سطح دانش و جذب مهندسین مجرب توانستیم قادر به تولید ماردان سیلندر های تخصصی و سفارشی نیز بشویم. از حوزه هایی که در حال وارد شدن به تولید آن هستیم، تولید دستگاه های تخصصی شستشو است. همچنین در حوزه تولیدات مصرفی از قبیل لوله های پلی اتیلن آبرسانی و عایق PVC برق نیز در حال شروع تولید هستیم.
لازم می دانم اضافه کنم که پربازده ترین شیوه تبلیغاتی ما، تبلیغات بر اساس انتقال حس رضایت مشتریان از ویژگی های دستگاه، به همکاران به صورت کلامی بوده است.
برخی از ویژگی های منحصر به فردی که مشتریان را مجاب به خرید دستگاه از ما می کند از قبیل دانه بندی منظم و مرتبط دستگاه ها، مصرف انرژی کم، پخت و میکس کامل مواد و مشتری مداری ما بوده است. این امر سبب شده تا تمرکز خود را بر تولید دستگاه اکسترودری بگذاریم که نیاز اصلی مشتری را برطرف کند. در کشورهایی که از منابع نفتی بهره مند نیستند، مواد بازیافتی به جای قرار گیری در چرخه بازیافت، به عنوان سوخت در صنایع استفاده می شوند. اما در کشور ما که منابع نفتی به اندازه کافی وجود دارند، مواد پلاستیکی بازیافتی در تعداد دفعات بیشتری در چرخه بازیافت محصول قرار می گیرند. از این رو فرآیند بازیافت و مکانیزم دستگاه های مورد استفاده بسیار حائز اهمیت است. همانطور که اشاره شد، مهندسی دستگاه های ما از بهترین تولیدکنندگان اروپایی بهره مند شده است. زیرا با استفاده از مکانیزم بهینه و فناوری پیشرفته تر، می توان مواد بازیافتی با کیفیت تری تولید کرد که این امر برای مصرف کنندگان، محیط زیست، چرخه بازیافت و حتی تولیدکنندگان نیز ارزشمند است. همچنین در صورتی که عمل بازیافت به درستی صورت نگیرد، خواص مواد کاسته شده و کیفیت کم می شود.

بسپار- آیا در سال جاری در ماشین آلات تجهیزات یا قطعات مصرفی نوآوری یا داخلی سازی و بومی سازی داشته اید؟
متین: یکی از تولیدات نوآورانه ما که دغدغه خیلی از تولید کنندگان بوده، فشار دهنده جانبی مواد (فورس فیدر) است. در اصطلاح به این دستگاه، زنده خور گفته می شود که مواد نیازی به خرد شدن و یا دانه دانه شدن ندارند و این دستگاه قادر است به صورت درسته قطعات را به داخل اکسترودر تزریق کند. این دستگاه توسط گروه مهندسی ما در نوع خود برای اولین بار در ایران ساخته و تولید شده است. نمونه های خارجی این محصول هم وجود دارند که قابل مقایسه نیستند و کیفیت و توان تولید بسیار کمتری دارند.

بسپار – کرونا چه اثراتی روی کسب و کار شما داشته است؟ آیا در سال جاری تحریم ها و سختگیری های واردات در سایه نرخ ارز باعث رونق تولیدات شما شده است؟ پیشنهاد شما برای آینده چیست؟
متین: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، فشار زیادی بر تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی وارد شده. نوسانات داخلی ارز و تورم بازار نیز از جهتی اختلالات متعددی را ایجاد می کند. اما امروزه با معضل سخت تری روبرو هستیم با عنوان ویروس کرونا. با شیوع این بیماری در سطح کشور، فشار های بیشتری از جوانب مختلف بر بنگاه ها تجاری و تولیدی وارد شده که ما نیز از این مشکل بوجود آمده بی نصیب نبوده و ضرر و زیان بسیاری ناشی از شرایط محدودیت به کار گیری نیروی انسانی، تامین منابع تولید، شرایط فروش و … دیده ایم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 220 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا