اخبار

گفت و گو با دکتر شکرخدایی، پایه گذار و طراح مرکز رتبه بندی اتاق بازرگانی: مدعی هستم این نظام، بهترین نظام رتبه ­بندی خاورمیانه است/ رتبه واحدهای پلیمری را ببینید

بسپار- رتبه ­بندی یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد بنگاه­های اقتصادی است که با این روش می­توان به تصویری از صنعت کشور و جایگاه هر بنگاه در آن دست یافت. شناخته شده  ­ترین نظام رتبه­ بندی کشور رتبه­ بندی IMI-100 سازمان مدیریت صنعتی است. با این وجود از سال 1390 اتاق بازرگانی رتبه ­بندی دیگری را به مرحله اجرا رسانیده است. رتبه­ بندی که بنا به گفته شکرخدایی پایه گذار و طراح مرکز رتبه­ بندی اتاق بازرگانی، با بیش از 80 شاخص به صورت جامع عملکرد بنگاه ­های اقتصادی را بررسی می­کند. برای آشنایی بیشتر با چند و چون این نظام رتبه­بندی به دفتر شکرخدایی سری زدیم و سوالات خود را با او در میان گذاشتیم. شکرخدای با همان نظم ظاهری و کلامی که می­توان از یک فعال رتبه ­بندی انتظار داشت به سوالات بسپار پاسخ گفت و همچنین به تشریح جشنواره ملی بهره ­وری پرداخت.

فرشید شکرخدایی مدیرعامل هولدینگ پارسیان هوشمند، دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی است. وی نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران و دبیر جشنواره ملی بهره ­وری است. همچنین وی که اداره دفتر رتبه ­بندی اتاق بازرگانی را برعهده دارد،  پایه ­گذار و طراح مرکز رتبه ­بندی اتاق بازرگانی است. شکرخدایی کیفیت­، بهره ­وری و رقابت­ پذیری را حوزه­ های تخصصی کاری خود می­داند و مرکز توسعه رقابت­ پذیری تصویر نهایی پازلی می­داند که در حال تکمیل آن است.


شکرخدایی: طرح رتبه ­بندی فعالان اقتصادی از سال 1385 آغاز شده است. مبنای این طرح ایجاد تمایز بین فعالان اقتصادی با هدف توسعه آنان، ایجاد بستری قابل اعتماد برای اعطای تسهیلات، ویژگی­ها و امتیازات و همچنین توسعه کسب و کار بین تجار ایرانی داخل و خارج کشور بود. در سال 1388 اولین مصوبه قانونی در این زمینه را در بازنگری قانون صادرات و واردات شکل گرفت. در این بازنگری بحث رتبه­ بندی فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی الزام شد و در سال 1391 در قانون استفاده حداکثر از توان داخلی، موضوع تعیین صلاحیت شرکت­ های ایرانی برعهده اتاق بازرگانی ایران گذاشته شد. از سال 1390 دفتر رتبه­بندی آغاز به کار کرده و تا کنون 1300 شرکت در این طرح شرکت کرده و رتبه­ بندی شده­اند. برخی شرکت ­ها بیش از چهار سال رتبه­ بندی شده ­اند، رتبه ­بندی سالیانه است و مدل جامعی دارد.

همچنین به اطلاع می­ رساند رتبه­ بندی شرکت­ها به صورت مداوم در طول سال انجام می­ گردد و ارزیابی­ های مربوط به هر شرکت و بررسی عملکرد آن­ها و گزارشی که تهیه می­شود به صورت سالیانه است. گزارش عملکرد موجود در سایت که به صورت فصلی در سایت رتبه­ بندی اتاق منتشر می­شود، عملکرد دفتر رتبه ­بندی را در طی مورد بررسی نشان می دهد. ضمنا برای ثبت نام در طرح رتبه ­بندی عضویت در اتاق بازرگانی الزامی نیست ولی سابقه عضویت در اتاق بازرگانی امتیازآور است.

اسامی شرکت­ها و جزییات در سایت رتبه­ بندی اتاق (www.r4b.ir) منتشر شده و به ­روز می­شود و علاقمندان به تفکیک صنعت، استان و امتیاز 

می توانند رتبه ­ها را مشاهده کنند.


بسپار- چرا اتاق بازرگانی به فکر انجام این طرح افتاد؟

شکرخدایی: همه فعالان اقتصادی در فضای کسب و کار امروز کشور با یکدیگر برابرند. بین فعالی که مالیت پرداخته با فردی که مالیات نپرداخته، بین آنکه بهره ­وری بالایی دارد با آنکه بهره ­وری پایینی دارد و … تفاوتی نیست. اما اگر عدالت را به معنای قرارگرفتن هر چیز در جای خود در نظر بگیریم، عدالت چنین حکم نمی­ کند. بنابراین باید تلاش کنیم که رتبه­ بندی ­های موثری از فعالین اقتصادی تهیه کنیم و وضعیت رقابت و شفاف­ سازی کسب و کار مشخص شود.


بسپار- این رتبه­ بندی با رتبه ­بندی IMI-100 سازمان مدیریت صنعتی چه تفاوت­هایی دارد؟

شکرخدایی: رتبه­ بندی ما بیش از 80 شاخص دارد، که فروش یکی از این شاخص­ه است. در چهار حوزه اصلی صلاحیت حرفه­ای و اهلیت، عملکرد مالی، بازرگانی خارجی، مسوولیت پذیری اجتماعی در 19 معیار اصلی و چندین معیار فرعی بررسی صورت می­ گیرد. تفاوت عمده در تعداد شاخص­های رتبه ­بندی است. رتبه­ بندی IMI-100 مثل رتبه­ بندی فورچون تنها بر مبنای یک شاخص یعنی فروش است اما مدل ارزیابی ما جامع است و بنابراین رتبه ­بندی ما رتبه ­بندی فراگیر جامع از ارزیابی بنگاه است و همین نکته این رتبه­ بندی را از سایر رتبه ­بندی­ های کشوری متمایز می­ کند.

تفاوت عمده دیگر تعداد مخاطبین است. در رتبه ­بندی اتاق بازرگانی حدود 1300 شرکت حضور دارند که عدد بزرگی است.


(ادامه دارد …)


متن این گفت و گوی مفصل را همراه با نام و رتبه واحدهای صنعت پلیمر در شماره 167ام ماهنامه بسپار مردادماه 1395 می خوانید.

(برای دریافت نمونه رایگان مجله و یا دریافت اشتراک با شماره 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید.)


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا