اخبار

گفت و گو با دکتر سعید بازگیر، رییس دانشکده نفت و شیمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی: واحد علوم و تحقیقات در کورس رقابت با دانشگاه­های تراز اول دولتی است

بسپار/ ایران پلیمر دکتر سعید بازگیر با کارنامه ­ی درخشان خود در امر آموزش و پژوهش، هم اکنون یک سال است که به ریاست دانشکده نفت و پتروشیمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در تهران منصوب شده است. وی پس از دریافت دکترای خود در رشته مهندسی صنایع پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از محیط علمی و پزوهشی فاصله نگرفت و از سال 82 تا کنون در واحد علوم تحقیقات مشغول به کار بوده است. پژوهش­های تیم تحقیقاتی وی در سال 94 به تولید یک نانوکامپوزیت برای بهبود بازده برداشت نفت از مخازن انجامید.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران  در شمال غرب شهر تهران است که بزرگترین واحد این دانشگاه آزاد اسلامی  هم محسوب می‌شود. این دانشگاه در جوار ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته‌است. واحد یاد شده یک دانشگاه جامع‌مستقل محسوب می شود و دارای مراکز متعدد تحقیقاتی و آزمایشگاهی به روز و  متمرکز برمقاطع تحصیلات تکمیلی است.

این دانشگاه دارای بزرگترین کتابخانه ­ی دانشگاهی ایران با بیش از یک میلیون کتاب است. مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما یکی از دو مرکز تحقیقاتی در زمینه گداخت هسته‌ای در ایران است. گروه پلیمر زیرمجموعه دانشکده نفت و شیمی در این واحد است.

 

بازگیر: مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی شیمی گرایش پلیمر در دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رساندم و مقطع ارشد و دکترا را در رشته صنایع پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر به پایان بردم.  

در سال 1382 جذب واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی شدم و از آن پس در رده ­­های مختلف آموزشی به فعالیت پرداختم. از سال 84 تا 87 به عنوان مدیر پژوهشی دانشکده فنی مهندسی و از سال 94  تا 96 مدیر گروه تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) در رشته پلیمر به کار مشغول بودم و حدود یکسال است که سمت ریاست دانشکده نفت و شیمی این واحد را بر عهده دارم.

 

بسپار- گروه پلیمر واحد علوم و تحقیقات از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟

بازگیر: این گروه از سال 82 با ایجاد مقطع کارشناسی پلیمر شکل گرفت. سال 87 دوره­ ی کارشناسی ارشد به آن اضافه شد و دو سال پیاپی است که در مقطع دکترا نیز دانشجو می­پذیرد.

 

بسپار- چه تعداد دانشجوی پلیمر در چه مقاطعی هر ساله از این واحد دانش آموخته می شوند؟

بازگیر: آمار فارغ التحصیلان در هر سال متغیر است. اما در دوره­ی  کارشناسی سالانه بین 60 تا 100 فارغ­التحصیل داریم. در مقطع ارشد نیز این رقم بین 25  تا  35  نفر است. در مقطع دکترا هنوز فارغ ­التحصیل نداشته ­ایم اما پذیرش در سال 96 چهار نفر در گرایش فرآورش و در سال 97 چهار نفر در گرایش نانو و یک نفر در گرایش فرآورش بوده است.

 

بسپار- دوره دکترای پلیمر هم اکنون توسط چه مراکزی از دانشگاه  آزاد ارایه می شود؟

بازگیر: هم اکنون دوره­ ی دکتری توسط واحد علوم و تحقیقات و واحد تهران جنوب ارایه می­شود. در واحد تهران جنوب در گرایش فرآورش و کامپوزیت ارایه می­شود اما تا جایی که من اطلاع دارم در گرایش کامپوزیت هنوز دانشجویی نگرفته است. در واحد علوم و تحقیقات نیز گرایش بایومتریال ارایه شد و یک دانشجو هم جذب کرد اما با انصراف وی، این گرایش بدون دانشجو ماند.

 

بسپار- هزینه متوسط تحصیل در دانشگاه آزاد در رشته پلیمر در مقاطع مختلف چه قدر است؟

بازگیر: همانطور که می­دانید شهریه دانشگاه آزاد اسلامی به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می­شود. بنابر وضعیت اقتصادی جامعه و مصوبات وزارت علوم، معمولا با ضریب 10 الی 20 درصدی سالانه افزایش می­یابد.

در حال حاضر شهریه ثابت کارشناسی در هر ترم 900 هزار تومان، شهریه  متغیر به ازای هر واحد نظری 35 هزار تومان و هر واحد عملی 150 هزار تومان است. یعنی چیزی قریب به یک میلیون و ششصد هزار تومان در هر ترم.

شهریه ثابت کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان است و شهریه متغیر به ازای هر واحد 130 هزار تومان. از آنجایی که تعداد واحد انتخابی این مقطع بین 9 تا 12 واحد است، شهریه حداکثر چیزی حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان تمام می­شود.

برای دوره­ ی دکترا شهریه ثابت 6 میلیون تومان و شهریه متغیر برای هر واحد 400 هزار تومان است. در این مقطع دانشجویان مجاز به انتخاب بین 6 تا 9 واحد در هر ترم هستند که شهریه این مقطع را به ترمی 10 میلیون تومان می­رساند.

 

بسپار-کیفیت آموزش در واحد علوم و تحقیقات را در مقایسه با سایر مراکز آموزشی پلیمر در کشور چگونه ارزیابی می کنید؟ چه تعداد تقریبی از دانشجویان در مقاطع بالاتر جذب مراکز سراسری می شوند؟

بازگیر: تمامی واحدهای تدریسی در مراکز دانشگاه آزاد طبق مصوبه­ی وزارت علوم بوده و در واحد علوم تحقیقات که خودم از آن اطلاع کامل دارم به جرات می­توان گفت با دانشگاه­های سراسری برابری می­کند. کادر مجرب و پر تلاش هیات علمی علاوه بر امکانات متناسب دانشگاه باعث خروجی­های مطلوب این واحد شده و حتی رتبه یک کنکور ارشد امسال از واحد علوم و تحقیقات بود.

جدا از افرادی که هر ساله بدون کنکور و با معدل بالا (استعدادهای درخشان) جذب دانشگاه­های برتر دولتی می­شوند، تقریبا نصف یا بیش از 50 درصد دانشجویان این مقطع در کارشناسی ارشد جذب دانشگاه­های سراسری مانند امیرکبیر، پژوهشگاه پلیمر، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، صنعتی شریف و غیره می­شوند. هنگامی که به این دانشگاه­ها می­رویم احساس غریبی نمی­کنیم و دانشجویان خود ما که جذب این مراکز شدند در اکثریت هستند. هرچند که شاید در ابتدا دانشجویان قوی تر جذب دانشگاه سراسری شوند اما با تاکید بر کیفیت آموزشی، در نهایت خروجی راضی کننده­ای داریم. هرچند چون در مقطع ارشد، پذیرای دانشجویان از مراکز مختلف هستیم کمی نسبت به کارشناسی ضعیف تر هستند اما به طور کلی از نظر کیفیت آموزشی هم رده با دانشگاه­های دولتی هستیم.

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا