اخبار

گفت و گو با حسن مقدسیان، مدیرعامل پارس کوره: وقتی رقابت در قیمت میسر نیست، باید در کیفیت رقابت کرد!

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، در این شماره تصمیم داریم با توجه به اهمیت و نقش خطوط و تجهیزات تولید و اعمال رنگ، با برخی از عرضه کنندگان آنها در کشور آشنا شویم.صنایع پارس کوره از سال 1386 تا کنون با همکاری و ادغام کار گروه های تخصصی در زمینه نصب و راه اندازی خطوط رنگ پودری الکترو استاتیک و رنگ مایع از طراحی تا اجرا و تعمیرات و ارایه قطعات OMEGA   فعالیت دارد.

 

مقدسیان: دستگاه پاشش پودر امگا، کوره باکسی، کوره کانوایری، ساکلون CYCLONE، کابین رنگ، آبشار رنگ POWDER COATING WATER FALL، سیستم شستشوی قطعات WASHING BOTH،  سیستم پاشش اتوماتیک، رطوبت گیر، کانوایر از نوع IBEAM با زنجیر فورج و … این محصولات در زمینه ی رنگپاشی همه نوع قطعه از قطعات لوازم خانگی تا قطعات خودرو و ساختمان کاربرد دارند. در حال حاضر رنگ مایع فقط برای داخل سازه ها و رویه ی خودرو استفاده می­شود. حدود 90 درصد رنگ های استفاده شده در صنایع، پودری هستند که گرچه قیمت آن نسبت به رنگ مایع بیشتر است اما کیفیت و دوام بالاتری دارد.

 

بسپار- با توجه به اینکه سازنده این تجهیزات هستید، روندها و نوآوری ها در این خصوص چیست؟

مقدسیان: تکنولوژی ها به روز شده اند اما نوآوری خاصی صورت نگرفته است. ما بیشتر بر افزایش کیفیت تمرکز داشتیم. هرچند از پنج سال گذشته تا کنون با افزایش نرخ دلار امکان بهبود کیفیت و پایین نگه داشتن قیمت سخت شده است. در نتیجه ملاک انتخاب مشتری قیمت کمتر است و در نتیجه از کیفیت محصولات موجود در بازار کاسته شده است. این روز ها اکثر تولید کنندگان بر سر دوراهی مانده اند که آیا تعداد کم و با کیفیت بفروشند یا با کیفیت پایین و قیمت پایینتر به بازار وارد شوند تا فروش بیشتری داشته باشند.

 

بسپار- از نظر شما نقش و کیفیت تجهیزات رنگ تا چه حد در کیفیت پوشش نهایی تاثیر دارد؟

مقدسیان: مسلما تاثیر بسزایی دارد. هرچند در تولیدات ما بخصوص بخش ربات ها و کوره ها می­توان در کیفیت دست برد و در نتیجه قیمت را پایین آورد.

اما تصمیم گرفته ایم به جای رقابت در قیمت، به سمت رقابت در کیفیت برویم. از این رو شرکت های خرد به ما مراجعه نمی کنند و مشتریان ما معمولا شرکت هایی هستند که قصد خرید تجهیزاتی  با کیفیت بالا دارند.

 

بسپار- محصولات ارایه شده توسط پارس کوره چه تفاوتی با محصولات مشابه در بازار دارند؟

مقدسیان: ما سعی داریم تا در تولیدات خود بالاترین کیفیت ممکن را به مشتریان عرضه کنیم. هرچند دست بردن در کیفیت و پایین آوردن قیمت در تولیداتی نظیر کوره و حوزه ی فعالیت ما مشهود نیست. برای مثال، برای کوره ی پخت باید از استیل نسوز استفاده شود. یا درون دستگاه باید از جوش  آرگون و استیل به جای  CO2 استفاده شود. به همین جهت تغییرات در کیفیت شاید در نگاه اول مشهود نباشد اما برای مشتریان توضیحات لازم را ارایه می­کنیم. این نوع کاهش کیفیت گاهی قیمت یک دستگاه بیست میلیون تومانی را تا چهار میلیون کاهش می­دهد و به تبع آن کیفیت هم کاهش پیدا می­کند، اما پارس کوره از بهترین مواد و فناوری در دسترس برای ارایه محصولاتش استفاده می­کند.

 

بسپار- خدمات پس از فروش در پارس کوره به چه صورت است؟

مقدسیان: ما برای مشتریان یکسال گارانتی بی قید و شرط و 10 سال گارانتی قطعات و خدمات ارائه می کنیم. حتی قطعات الکترونیکی هم تا یکسال شامل گارانتی می­شوند.

 

بسپار- جایگاه محصولات خود را در بازار داخلی چگونه ارزیابی می کنید؟

مقدسیان: فکر می کنم بازار رنگ های پودری و الکترواستاتیک در داخل اشباع شده و رشد خود را داشته است. حدود بیست سال است که از این نوع رنگ در صنایع مختلف استفاده می شود و زمانش رسیده تا یک نوآوری جدید جایگزین آن شود.

هرچند رنگ های جدید شبیه آبکاری و مخمل پاش و … از اروپا وارد می شوند اما به گونه ای نیست که بتوانند جایگزین رنگ های پودری شوند.

مزیت رنگ های پودری اول در بازیافت رنگ است. وقتی قطعه ای تحت پاشش رنگ مایع قرار می­گیرد، احتمال دارد تا 30 درصد آن جذب قطعه شود و 70 باقی چه در آبشار و چه در محیط به هدر می رود. اما رنگ های پودری تا 99 مورد استفاده قرار می­گیرد چرا که میزان رنگ جذب نشده بازیافت می شود و دوباره داخل دستگاه رنگ قرار گرفته و استفاده می­شود.

همچنین به دلیل عدم وجود چون حلال ها، کم خطر است. تنوع رنگ بالایی دارد و شامل مواردی چون رنگ های ضد ضربه و ضد حرارت می شود.

 

 

(ادامه داد..)

 

متن کامل این مصاحب را در شماره 182ام دوماهنامه پوشرنگ که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا