اخبار

گفت و گو با بیوک صحاف امین، مدیر عامل گروه صنعتی وحید: راهکاری تا کنون برای تامین کف عرضه وجود نداشته و تامین مواد اولیه به صورت میلی انجام و نوسان قیمت­ها ادامه دارد

بسپار/ ایران پلیمر مهندس صحاف امین نظر خود را در رابطه با اغتشاشات بازار مواد اولیه بیان کرد: تغییراتی که در سال 97 در قیمت ازر و عدم رعایت کف عرضه ­ها در بورس و از سوی پتروشیمی ­ها اتفاق افتاد به صنایع چه برای مصارف داخلی و تامین نیاز تولید داخلی و چه برای برنامه ریزی پروژه ­های صادراتی پتروشیمی مشکلات زیادی ایجاد شد. با نیم نگاهی به گریدهایی که همیشه در بورس با رقابت معامله شده و تصمیمات عجولانه که در وزارت صنعت و معدن برای برداشت سقف رقابت در بورس برداشته می ­شد؛ عده ­ای از تولید کنندگان یا پتروشیمی ­ها دست به اقداماتی زدند که به هیچ وجه به نفع صنعت و تولید نبود. این اقدامات باعث افزایش قیمت مواد اولیه و عذاب صنایع پایین دست در همه ­­ی بخش­ها شد. برای مثال در فصل تابستان که نیاز به ظروف یکبار مصرف و گرید بطری زیاد بود مسایل مختلفی پیش آمد که قطعا دوستان مستحضر هستند و از بیان آن صرف نظر می­کنم.

وی ادامه داد: ایراد اساسی در تامین مواد اولیه واحدهای صنایع پایین دستی، این است که هیچگاه راهکاری برای تامین کف عرضه از طرف شرکت­های پتروشیمی ارایه نشده است. بنابراین تامین مواد اولیه به صورت میلی انجام شده و عرضه سینوسی مواد قیمت­ها را همیشه در نوسان نگاه می­دارد. این نوسانات نیز قطعا به ضرر تولید داخل و صادرات خواهد بود. استمرار قیمت و کیفیت شرط اصلی حضور در بازارهای صادراتی است که با شدت یافتن نوسانات، انتقال آن به خریداران خارجی غیر ممکن بوده و بازار صادراتی از دست خواهد رفت و این بازارها نصیب کشورهای همسایه مانند ترکیه می­شود.

صحاف امین در راستای دستگیری­های سال 97 در صنعت پلیمر اظهار کرد: این رویدادها از طرفی اثرات خوب و از طرفی اثرات منفی داشته است. متاسفانه زمانی که کار از کار گذشت به فکر می­افتیم و گمان می­بریم که با دستگیری و اقدامات قهری، مشکلات حل خواهند شد. این رویکرد نه تنها کمکی به تسکین بازار نمی­کند بلکه التهابات آن­را تشدید خواهد کرد. پخش کنندگان مواد در کشور اگر ضابطه مند و دارای نظارت بودند شاید می­شد بازار را در کنترل داشت و از رسیدن به چنین شرایطی اجتناب ورزید. مسلما با چنان تفاوت قیمتی (بین ارز دولتی و آزاد) و بدون هیچ کنترلی، افراد خواسته یا ناخواسته وارد مسایلی خواهد شد که به دستگیری­های این چنینی ختم شد. قطعا اشکالاتی وجود داشته اما روزی که تصمیم گیری شد که چنین اختیاری به بخش­های مختلف اعطا شود باید ضوابط آن نیز در نظر گرفته می­شد. از نظر من این کار با تفکر مناسبی صورت نگرفته بود. در همه­ی دنیا نیز قسمت­های مختلف برای خرده فروشی اما تحت ضوابط و با فاکتور وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی انجمن­ها می­توانند در بخش توزیع مواد کمک کننده باشند چرا که اطلاعات کاملی از شرکت­های عضو و میزان نیاز دارند. اگر عوامل رسانه نیز به شفاف گری دقت کنند، کار انجمن­ها راستی آزمایی شده و می­تواند راهگشای معضل توزیع باشد. برای مثال از طرف انجمن ملی چندین بار اعلام شد که تخصیص مواد اولیه به اعضای بهین یاب باید مشروط به گزارش ارزش افزوده و تامین اجتماعی باشد. چندین بار از وزارت صنایع درخواست شد که اگر گزارش تولید ماهانه شرکت­ها به بورس اطلاع رسانی نشود کدهای آن­ها بسته شود اما این موضوع آنقدر عملیاتی نشد تا زمان گران شدن ارز و بحران PET. حدود دوسال است که همه ­ی ­پلی­پروپیلن­های عرضه شده در بورس با رقابت خریداری می­شود. چون نحوه ­ی تخصیص سهمیه آن­ها به شرکت­ها صحیح نیست. برای مثال کارخانه­ های گونی بافی سهمیه بالایی از این ماده دارند و اقدام به خرید عمده­ ی انواع گریدهای نامربوط نیز می­کنند. مشخصا در این صورت به سایر تولید کنندگان اختصاص نیافته و دیگران مجبورند با رقابت بسیار بالاتری مواد را خریداری کنند. متاسفانه موضوع خرید گرید اختصاصی نیز همچنان عملیاتی نشده و از طریق انجمن ملی پیگیری می­شود.

همچنین اگر مطبوعات گزارش­هایی از تامین مواد اولیه و نحوه تخصیص آن، چه به شرکت­های بزرگ و چه کوچک، تهیه می­ کردند، می­توانست مشکلاتی که در این چرخه در حال رخ دادن بود زیر ذره بین ببرد. در این صورت بخش پایین دست به عملکردش دقت می­کرد و بالادست هم به سایر مسایل اشراف بهتری پیدا می­کرد. به این ترتیب شاید راهکاری اندیشیده می­شد و کار به دستگیری و غیره نمی­کشید. شاید کمبود اینگونه نظارت­ها و اطلاع رسانی­ ها از سمت انجمن­ها و مطبوعات در صنعت محسوس بود. امروزه بیشتر انرژی و توان واحدهای تولیدی به رد شدن از پیچ و خم هایی که دولت برایشان ایجاد کرده صرف می­شود و حدود 20 درصد آن به تولید اختصاص یافته است!

صحاف امین در پایان بیان کرد: در وجود اخلال شکی نیست و ارگان­های مسوول همیشه مورد شکایت اعضا و صنایع پایین دستی بودند. اما حد و مرز آن و عمق فاجعه را باید منتظر بود و دید که در گزارش­­ های  آینده چگونه منعکس خواهد شد. شخصا اطلاعاتی ندارم که اظهار نظری انجام دهم اما با توجه به ایرادات موجود در سیستم، بروز اخلال قابل پیش بینی بود.

 

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 198ام ماهنامه بسپار منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا