اخباراخبار ویژه

گفت و گوی اختصاصی بسپار با امیر علیزادمنیر، دبیر انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاندهای پلیمری: ارزش ده ها برابری صادرات صنعت مستربچ و کامپاند در مقابل خام فروشی

بسپار/ایران پلیمر سنگ بنای انجمن تولید کنندگان مستربچ ایران در سال 1389 توسط آقایان ملکوتی، پیروزفر، گنجی، گودرزی، کوشکی و شایسته به عنوان هيات موسس گذاشته شد تا مکانی برای هم اندیشی و همکاری صنعتگران در این حوزه به جهت فائق آمدن بر مشکلات و مسایل روز صنعت مستربچ کشور باشد.
انجمن در نهایت در تاریخ 6 اسفند سال1391 در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران به ثبت رسید.
شروع رسمی فعالیت انجمن 11 تیر ماه 1392 و پس از طی مراحل قانونی ثبت در اداره ثبت شرکت ها و انتخاب اعضای اصلی هیات مدیره، بازرس و دبیر بود.
انجمن یاد شده به مدد همت اعضای هیات مدیره و همراهی همکاران و مدیران این صنعت از 17 عضو اولیه، امروز با حدود ۱۵۰ عضو به تشکلی توانمند تبدیل شده که فعالیت های موثر بسیاری را در کارنامه دارد.
مهندس امیر علیزادمنیر، دانش آموخته ارشد مهندسی بسته بندی و دبیر انجمن یاد شده، در گفت و گویی با بسپار به برخی سوالات ما پاسخ داد که در ادامه می خوانید:

بسپار- انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند در سال جاری که سالی بسیار خاص و ویژه در اقتصاد ایران و البته جهان به دلیل همه گیری کرونا بوده، چه دستاوردهایی برای خود و اعضا داشته است؟
علیزادمنیر: فعالیت ها و خدمات انجمن علیرغم شیوع ویروس کرونا بسیار متنوع و گسترده بوده است. برگزاری جلسات منظم کمیسیون های فنی، بازرگانی، صادرات و آموزش، تدوین استاندارد ملی تعیین ماهیت و شناسایی آمیزه های پلیمری طی قرارداد با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تدوین سند چشم انداز صنعت مستربچ و کامپاند طی قرارداد با موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، طرح رتبه بندی اعضای انجمن، برگزاری نخستین رویداد بزرگ مجازی در صنعت پلیمر کشور “پنجمین کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری” تحت نرم افزار زوم، برنامه ریزی برای برگزاری میز ساخت داخل، برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای انجمن با موضوعات: ” کاربرد آنالیز حرارتی در شناسایی آمیزه های پلیمری” با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، ” اصول و مبانی اندازه گیری و کنترل رنگ” با همکاری پژوهشگاه رنگ، “فرآیندهای اکستروژن واکنشی” با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، حضور فعال در جلسات متعدد مربوط به تدوین استانداردهای ملی لوله های پلی اتیلن، پوشش لوله های فولادی و … و حضور در نخستین نمایشگاه مجازی ایران، عضویت در هیات نمایندگان اتاق ایران، عضویت در کمیسیون صنایع اتاق تهران، عضویت خانه صنعت و معدن و کنفدراسیون صادرات از فعالیت هایی بوده که در سال جاری انجمن مبادرت به انجام آنها کرده است.
تفاهم نامه های متعددی با پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، ستاد ویژه توسعه فناوری های نانو، پژوهشگاه رنگ و انجمن متخصصین نساجی نیز جهت ارائه خدمات تخصصی به اعضای انجمن و انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی منعقد شده است. تاسیس تعاونی تامین نیاز فرااستانی صنعت مستربچ و کامپاند کار بزرگ دیگری ست که طی سال جاری انجام گرفته و مجمع آن در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

بسپار- آمار و ظرفیت تولید مستربچ و انواع آمیزه های پلیمری پرمصرف به تفکیک در کشور چه قدر است؟ و سهم اعضای انجمن در این آمار چگونه است؟
علیزادمنیر: همان طور که در سخنرانی افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری اعلام شد، صنعت مستربچ و کامپاند با بیش از 600 شرکت فعال، دارای یک ظرفیت سه و نیم میلیون تنی در کشور است که 35 شرکت از این تعداد هر کدام ظرفیتی بیش از 20 هزار تن تولید مستربچ و کامپاند دارند. عمده این شرکت ها هم با ظرفیتی بین 5 تا 10 هزار تن به تولید مشغول هستند.
رشد تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده در این صنعت طی سال های اخیر نشان از رشد و توسعه صنعت مستربچ و کامپاند دارد. صنعت مستربچ و کامپاند به واسطه جوان بودن و داشتن مدیران دانشگاهی همواره در مسیر نوآوری و حل مشکلات صنایع تکمیلی گام برداشته و طی 10 سال اخیر از معدود صنایعی ست که علیرغم تحریم های شدید و انزوای صنعتی کشور، توانسته یک رشد قابل ملاحظه ی 20 درصدی را تجربه کند. جذب بیشترین فارغ التحصیل پلیمر و بالاترین میزان تولید مقاله و علم، در صنعت پلیمر مربوط به کامپاندینگ است.
از سوی دیگر تعدد واحدهای دانش بنیان در انجمن که در کمتر تشکلی در کشور مشاهده می شود، گواه حرکت صنعت مستربچ و کامپاند در مسیر نوآوری، خلاقیت و حل مسایل گسترده صنایع تکمیلی است. با اتکا به دانش مدیران و تحقیق و توسعه مداوم در واحدهای تولیدکننده مستربچ و کامپاند، این صنعت توانسته است کیفیت محصولات پلاستیکی را ارتقا بخشد و کمکی بزرگ برای تولیدکنندگان صنایع تکمیلی پتروشیمی در کاهش قیمت تمام شده و کاهش سرمایه در گردش  به دلیل دسترسی و فروش های اعتباری باشد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 220 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 99 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا