اخباراخبار ویژه

گفت و گو با امیر رضوانی، عضو هیات علمی دانشگاه سهند: دچار تب جامعه برای تاسیس شرکت‌های استارت‌آپی و دانش بنیانی نباشیم

بسپار/ایران پلیمر  امیر رضوانی مقدم با مدرک دکترای مهندسی رنگ و پوشش، استادیار دانشگاه صنعتی سهند و عضو هیات علمی این دانشگاه است. بعد از برگذاری استارت‌آپ ویکندها و TED X و چندین و چند فعالیت مرتبط در این حوزه در سال 1391 استارت‎‌آپ ایده‎بازار را در دل دانشگاه امیرکبیر بنیان‌گذاری کرده و هم‌اکنون جزو هیات مدیره این استارت‌آپ می‌باشد.

رضوانی: ایده بازار یک زیست‌بوم دانش‌بنیان است. یک اکوسیستمی است که یک نگرش نوآوارانه و خلاقانه دارد و با استفاده از به‌روز‌ترین و کارآمد‌ترین روش‌های انتقال فناوری، تجاری سازی، توسعه کارآفرینی، افزایش ثروت ملی و سرمایه اجتماعی را مطالعه می کند که بتواند یک سری روش‌های بومی شده را برای عرضه و تقاضا در محصولات دانش بنیان ارائه دهد. ما از ابتدا دنبال استاندارد‌سازی در عرضه و تقاضای محصولات دانش بنیان برای جذب سرمایه‌گذار و تجاری سازی و از همه مهم‌تر دنبال خلق ثروت ملی و سرمایه اجتماعی هستیم. ماموریت شرکت ما ایجاد بستری برای شناسایی و برند سازی ایده‌ها و فناوری‌های نوین ایده‌پردازی و مخترعان برتر، ارائه مشاوران مالی و حقوقی به ایده پردازان و سرمایه گذاران، ایجاد بستر برای فعالیت سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم به صورت ملی و هم به صورت بین المللی، تسهیل و تسریع دسترسی فعالان اقتصادی و صنایع کشور به ایده ها و فناوری های نوین و تجاری سازی و انتقال فناوری نوین می‌باشد. چشم انداز ما تبدیل شدن به موفق‌ترین و موثر‌ترین زیست‌بوم کسب و کار در عرصه خلق ثروت مادی و معنوی هست و تبدیل شدن به جامع‌ترین و امن‌ترین شبکه تبلیغات و حراج فناوری‌های نوظهور و دانش بنیان هم در کشور و هم در منطقه.

دکتر رضوانی در ادامه می گوید: فعالیت های ما تا کنون در قالب رویداد ایده بازار، آموزش و توانمند سازی، دفتر سرمایه‌گذاری، کارگزاری تبادل فناوری، همتا‌یابی‌های تجاری، برگذاری رویداد‌های پل کسب و کار، ارزیابی و جایابی شرکت‌های دانش بنیان و صنعت‌بازار بوده است. رویدادهای ایده بازار به منظور شناسایی ایده‌ها و ایده‌پرداز های برتر انجام می‌شود. در واقع فضای رقابتی و مهیجیی فراهم می‌شود که ایده پرداز‌ها و مخترعان در حضور سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت مرتبط به رشته خودشان ایده خود را عنوان کنند. از میان ایده‌های ارائه شده، سرمایه‌گذار‌ها و صاحبان صنعت ایده‌های برتر را انتخاب کرده و ما آن‌ها را به دفتر سرمایه گذاری ایده بازار معرفی می‌فرستیم و بحث پیدا کردن سرمایه‌گذار اتفاق می‌افتد.
در حوزه توانمند‌سازی و آموزش به منظور بهتر شدن و بیشتر شدن طرح‌های موثر دوره های آموزشی برگزار می‌کنیم. تحلیل ما از عدم تجاری‌سازی بسیاری از که اختراعاتی که اتفاق میافتد بحث عدم بیان موثر است. دلیل این امر هم تفاوت در زبان بین دانشگاه و صنعت می‌باشد. نحوه نگارش توجیه اقتصادی، نحوه مالکیت فکری و نحوه بیان موثر برای صنعت و استاندارد سازی این بیان را برای فناوران و ایده‌پردازان انجام می‌دهیم. در دفتر سرمایه‌گذاری که حلقه تکمیل‌کننده فرآیند ایده تا محصول و خلق ثروت می‌باشد، بستر و مقدمات سرمایه‌گذاری مشترک را بین ایده پرداز و سرمایه گذار ایجاد می‌کنیم.
در این مرحله تعیین سطح آمادگی فناوری و اختراع را تعیین کرده، معرفی سرمایه‌گذار مناسب برای هر طرح و طرح توجیه اقتصادی و مدل های اقتصادی انجام داده و مشاوره های حقوقی و قیمت گذاری فناوری ارائه می‌دهیم. فعالیت دیگر در ایده بازار کارگزاری تبادل فناوری هست که شرکت‌ها و صنایعی که نیازی در صنعت خود دارند و دنبال رفع آن از طریق دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری هست می‌توانند از ما در این زمینه کمک بگیرند.
ما کارگزار رسمی وزارت بهداشت هستیم که طبق اعلام نیاز آن‌ها طرح‌های موجود و مناسب را به آن‌ها اعلام می‌کنیم. همچنین برای وزارت علوم و جهاد کشاورزی نیز کارگزار رسمی تبادل فناوری هستیم. در بخش همتا‌یابی تجاری، یک مساله محوری را از طرف یک نهاد دولتی یا وزارت‌خانه دریافت می‌کنیم، ابتدا ایده‌ها را با توجه به صورت مساله استاندارد‌سازی می‌کنیم؛ در مرحله بعد توانمند‌سازی آن را انجام می‌دهیم و در آخر یک نشست مشترک با بهره‌برداران یا مشتریان طرح برگذار می‌کنیم که در واقع این همتای تجاری را پیدا کرده و ارتباط آن‌ها را برقرار می‌کنیم. با توجه به اینکه کارگزار رسمی تبادل فناوری در وزارت خانه‌ها هستیم و به شبکه بزرگ فناوران متصل می‌باشیم؛ صاحبان صنایع و تولید، چالش موجود در صنعت خود را به صورت موردی به ما بیان می‌کنند و ما در آن حوزه ایده‌ها را بررسی کرده و مشکل را حل می‌کنیم که به آن گام معکوس می‌گوییم. در بحث ارزیابی و تعیین سطح فناوری، ایده‌ها را بررسی می‌کنیم و فناوری آن‌ها را به صورت دقیق و کمی گزارش میدهیم که آن را در قالب گواهینامه در اختیار آن ها قرار می‌دهیم. ما در ایده بازار دپارتمانی تحت عنوان صنعت و بازار داریم. در این دپارتمان با توجه به نیازهای صنایع مشاوره‌های فنی تخصصی دقیق و آموزش را با استفاده از اطلاعات و کمک پتروشیمی‌ها و شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهیم. این آموزش از اساتید، مشاوران، صنعت‌گران با هزینه بسیار کم اما سودمند انجام می‌شود.

رضوانی همچنین به برخی از دستاوردهای فعالیت مجموعه اشاره می کند: از جمله دستاورد‌های ما تشکیل شبکه سرمایه‌گذاری و ایده‌پردازی بود که بیش از 30 مورد طرح فناورانه را تجاری سازی کردیم، بیش از 5000 هزار طرح فناورانه از سراسر کشور دریافت و بررسی کردیم، 35 رویداد ملی در سطح کشور برگذار کردیم و همکاری موثر با وزارت‌خانه‌ها و ارگان ها داشتیم. ارائه محصول فناورانه و مورد بهره برداری در حوزه آب، حمل و نقل، سلامت، غذا و دارو را نیز انجام داده ایم. در حوزه‌های مختلف ایده بازارهایی برگذار کردیم. در زمینه‌های اسباب بازی، تربیت بدنی، پلیمر، رنگ، رباتیک، زیبایی و سلامت، خوراک و نوشیدنی، آب و فاضلاب، حمل و نقل های ریلی، کشاورزی و منابع طبیعی و… . چندین طرح اماده فروش و محصولات و فناوری های آماده فروش داریم که در وبسایت ما وجود دارد که جز محصولات اماده فروش هست که از دل همین فعالیت ها بیرون آمده‌اند.

از او می پرسیم که ویژگی های یک استارتاپ موفق از نظر او چیست؟
رضوانی می گوید: به طور کلی در مورد ویژگی‌های استارت‌آپ موفق به عقیده بنده استارت‌آپ باید بر اساس یک نیاز شکل بگیرد. اگر ما یک استارت‌آپ را ایجاد کنیم و بعد دنبال نیاز باشیم راه اشتباهی را رفته‌ایم. ابتدا باید نیاز را پیدا کرد و با یک استارت‌آپ جواب آن را ارائه داد. استارت‌آپ موفق به نظر من باید بتواند با کمترین هزینه، بیشترین تاثیر،بیشترین عملکرد و بیشترین تغییر را در آن حوزه ایجاد کند. در صنعت پلیمر که به علت خروج فارغ التحصیلان این رشته نوپا و جایگاه میان رشته ای این حوزه اخیرا رو به رشد می‌باشد افق‌های موفقیت استارت‌آپ‌های این زمینه شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

بسپار- برای شروع کار مسایل نیازسنجی، اعتبارسنجی و اینگونه مسایل کلی اولیه را چگونه باید انجام داد؟
رضوانی: اعتبار سنجی و نیاز سنجی در استارت‌آپ‌های حوزه پلیمر و رنگ در غالب همان شناخت نیاز اتفاق می‌افتد. این نیاز بعد از چندین سال فعالیت رسمی در آن حوزه و مراودات و ارتباطات به چشم می‌آید و به راحتی این نیاز‌ها به صورت برجستگی پیدا خواهند شد. فعالیت در حوزه‌ی هدف از عوامل ضروری پیدا کردن نیاز می‌باشد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۴ ماهنامه بسپار که در نیمه امرداد منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا