اخبار

گفت و گوی بسپار با هرویک یاریجانیان، رییس هیات مدیره انجمن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری: تهران پلاست تا دو سال دیگر رقیب جدی ایران پلاست می شود

بسپار می نویسد، یک بار دیگر میهمان یک هموطن ارمنی بودیم. هرویک یاریجانیان را در ساختمان نوساز “کران سیمافام” (نمایندگیkraussmaffei) که با سلیقه و علاقمندی خاصی طراحی و دکور شده بود، می بینیم و با او به گفت و گو می نشینیم.

برادر کوچک یاریجانیان ها، ریاست هیات مدیره این دوره از انجمن ماشین­سازان و تجهیزات پلیمری ایران را برعهده دارد و طی روزهای اخیر به ریاست هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان نیز انتخاب شده است.

 

بسپار- آقای یاریجانیان تقریبا از زمستان سال 95 مسوولیت اداره هیات مدیره انجمن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری را بر عهده گرفتید. در این مدت عملاً چه فعالیت هایی در انجمن داشته اید؟

یاریجانیان: از تاریخ 30 آذر سال 95 فعالیت جدید انجمن ماشین­سازان، با مسئولیت بنده آغاز شد. متاسفانه تا امروز بیشتر درگیر اصلاح فعالیت ­های گذشته بوده­ ایم.

برگزاری نمایشگاه تهران­ پلاست از مهم­ترین اقدامات صورت گرفته در این دوره بود و هم ­اکنون هم در حال آماده شدن برای شرکت در ایران­پلاست هستیم. همچنین برنامه ای را جهت تفکیک اعضای خوش حساب و بد حساب طراحی کرده­ ایم تا فعالان صنعت ماشین ­سازی درگیر این قضایا نشوند. در واقع اکنون با وضعیت دشوار کاری و هزینه­ های گزاف (امور حقوقی و وکالت و … برای به اجرا گذاشتن چک های برگشتی) عملاً شرایطی به وجود آمده که  ما باید به طور جدی بتوانیم منافع اعضای خود را در مقابل این آسیب ها تا حدودی حفظ کنیم.

همچنین با تشکلی به نام EMAG اسپانیا که چندین سال است پیگیر همکاری با آن هستیم، توافقن امه­ای را تا آذرماه سال جاری امضا خواهیم­کرد. واحدهای عضو این اتحادیه به برخی از محصولات ایرانی (به عنوان مثال به برخی مصنوعات پلاستیک، سیلندر مارپیچ، آسیاب، تیغ آسیاب و…) نیاز دارند. اگر بتوانیم مسایل بانکی را رفع کنیم که البته با بانک سپه هامبورگ به تعامل­ هایی رسیده ایم، می­توانیم صادرات خوبی از طریق ایجاد این همکاری داشته­ باشیم. درطی سفرهایی که به آنجا داشتم فکر می­کنم به نتایج خوبی خواهیم­رسید.

 

بسپار- به نظر فضای جدیدی می رسد. صادرات قطعات و لوازم ماشین آلات فرآیندی خصوصا در بازارهایی غیر از منطقه و به کشور های صاحب تکنولوژی دست کم تا به حال متداول نبوده است،.

یاریجانیان :بله و شاید برای شما جالب باشد بدانید، اکنون از روسیه متقاضی قالب ساخته شده در ایران داریم. طبق بررسی هایی که انجام گردیده قالب­ های سطل رنگ ایران علاوه بر ارزانی از نمونه چینی قابل دسترس­تر نیز است.

در این زمینه مذاکرات بین­ المللی بسیار خوبی انجام داده­ایم و افق های روشنی پیش روی ما گشوده شده است.

در ادامه فعالیت های انجمن باید اشاره کنم که با نمایشگاه چاینا­پلاس هم به تعاملات بسیار خوبی رسیدیم. متاسفانه امسال به دلیل پاره­ای از مسایل پیش­ آمده نتواستیم برای ماشین ­سازان غرفه بگیریم. ولی اکنون با­ آن­ها در ارتباط و مکاتبه هستیم و تا سال آینده، اطلاع­ رسانی بیشتری در این مورد انجام می دهیم. قصدمان این است اعضای انجمن و دوستانی که در سفرهای نمایشگاهی با ما همراه بوده اند، از دستاوردهای بیشتری بهره­مند شوند و صرفا بازدیدکننده نمایشگاه نباشد، بتوانند از طریق مترجم در افتتاحیه­ ها، کارگاه ­های آموزشی و غیره شرکت کنند.

 

بسپار- انجمن ماشین ­سازان در رابطه با ارتباط بین تشکل­ ها، چه میزان انرژی و زمان گذاشته ­است؟ آیا اصلا فلسفه اینکار را لازم می­دانید یا خیر؟

یاریجانیان: به نکته خوبی اشاره کردید، یکی از دوستانم می­ گفت، آدم توانمند بسیار ولی پای ­کار کم است. اگر کسی بخواهد در تشکل فعال باشد، باید پای کار باشد. بسیار انرژی ­بر است. شما باید تنها برای خودتان بلکه  برای یک اجتماع صنفی کار کنید. شخصاً فکر می­کنم اگر یک اپسیلون کم­تر از انرژی اکنون، انرژی بگذاریم، این انجمن شکست خواهد­خورد. باید انرژیمان را مضاعف کنیم و تا یاری اعضای خوبمان بتوانیم به نتایج مطلوب­تری دست یابیم.

 

[EasyDNNGallery|19190|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]


بسپار- ارتباط سازمان­ یافته ­ای با دیگر تشکل­ های داخلی و خارجی دارید؟

یاریجانیان: دو جلسه با انجمن صنایع همگن پلاستیک داشته­ ایم. در چند روز آینده با انجمن ظروف یکبارمصرف نیز جلسه­ خواهیم داشت. باید اعضای انجمن­ ها با یکدیگر ارتباط بگیرند، انجمن صنایع همگن پلاستیک استارت این کار را در طراحی دیدوبازدید­های نوروزی زد. هدف ما این است این قضیه را کارآمدتر کنیم. با کمک دوستان در انجمن صنایع همگن پلاستیک، ظروف یکبار مصرف، اتحادیه تهران و ری، اعضا را به یکدیگر معرفی کنیم. فقط در قالب یک روز نباشد.

از دیگر دستاوردهایی که انجمن ماشین­سازان به دنبال آن است و سال گذشته آن را اجرا کردیم مراسم افطاری بود که سایر هیات­مدیره تشکل­ها، اعضای انجمن ماشین ­سازان و هیات ­مدیره تشکل ­ها را جهت آشنایی با یکدیگر دعوت کردیم و بازخوردهای بسیار خوبی هم داشت. امسال قصد داریم بیشتر بر روی آن تمرکز کنیم. معنی تشکل ارتباط است. اگر هیات مدیره با اعضای خودش ارتباط داشته ­باشد، موفق است، اگر بتواند با اعضای سایر تشکل ­ها و بخصوص هیات­ مدیره ­ی آن­ها ارتباط داشته ­باشد، بسیار خوب خواهد بود.

 

بسپار- هیچگاه فعالیت تشکل های کارآمد مشابه در خارج از کشور را رصد کرده اید و مکاتباتی با آنها داشته اید؟ نتیجه چه بوده است؟

یاریجانیان:

(ادامه دارد…)


 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 180 ام ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه (ویژه ایران پلاست) منتشر شده است بخوانید.



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا