اخبار

گفت و گوی بسپار با مهرداد صادقی نکو، مدیرعامل صنایع بازرگانی راهبر پلاستیک: اغتشاشات بازار و درآمدزایی برای دولت!

بسپار/ ایران پلیمر مهندس صادقی نگو در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان تاثیر نوسانات بازار مواد اولیه بر صنعت پلیمر گفت: باید سوال می­شد که چقدر تحت تاثیر قرار نداده! شوربختانه عدم ثبات قیمت و متعاقب آن رانت­های موجود در گرفتن ارز 4200 تومانی و همچنین مواد بورسی با احتساب همین ارز، سودهای کلانی را به جیب یک عده دلال و دلال تولید گرنما واریز کردند. در این بین نهادهای نظارتی و دولتی فقط برخورد قهری داشتند که آن نیز به دلیل ورود شاکیان مدعی العلوم بود.

وی ادامه داد: دوستان باید قبل از اخذ هر تصمیمی، عواقب آن را سنجیده و از قبل راهکارهای نظارتی در نظر می­گرفتند که متاسفانه چنین سیاستی اندیشیده نشد و از طرفی با انگیزه­ ی جلب آرای مردم، قیمت ارز را بطور کاذب در طول چند سال گذشته پایین نگه داشته بودند که به صادرات و تولید محصولات صنایع تکمیلی لطمات زیادی وارد کرد. امروز نیز با فشار تعهد سپاری برای بازگشت ارز و تصمیمات مخرب دیگر عملا صادرات را تعطیل کرده­اند چراکه با توجه به تحریم­ها اصلا راهی برای آوردن ارز وجود ندارد مگر با ریسک بالا.

صادقی نگو درباره­ ی بازداشت­های اخیر در صنعت پلیمر اذعان داشت: این بازداشت­ها و دستگیری­ها اگر منوط به دولت بود با روند سابق ادامه پیدا می ­کرد و برخوردی صورت نمی­گرفت. این امر اکنون باعث شده تولیدکنندگان واقعی که مواد خود را از بازار آزاد و همین دلالان تهیه می­کردند حال با مراجعه به صمت و بورس مواد خود را مستقیما دریافت کنند. از آنجا که خرید و فروش مواد اولیه داخلی جرم محسوب شده و حتی گران­ترخریدن آن از قیمت­های مصوب بورسی به دلیل کمک به بازار آزاد و افزایش قیمت جرم تعزیراتی تلقی می­شود، اگر این روند ادامه پیدا کند و دولت و بانک مرکزی بتوانند قیمت دلار را تثبیت کنند با ثبات قیمت روبرو خواهیم بود.

با تثبیت قیمت ارز و نظارت دقیق و صحیح و جلوگیری از رانت­های طلایی و حذف مصوبات کارگروه تنظیم بازار باید قبل از وقوع جرم از وقوع آن جلوگیری کرد. باید عدالت برای همه یکسان باشد. یا همه در بورس و یا همه مستقیم خرید کنند. به نظر من متاسفانه دولت همه چیز را می­داند اما اجازه می­دهد جرم صورت گیرد و بعد با جرایم برای خود درآمد ایجاد می­کند. اجازه دهید مثالی بزنم. در دهه هفتاد برای انگشت نگاری و دریافت سو پیشینه به نیروی انتظامی زیر پل سیدخندان رفته بودم. فردی قاچاق فروش را دستگیر کرده بودند. به او گفتم لابد الان وضع مالی خیلی خوبی داری اینطور نیست؟ پاسخ داد نه، ما کارمند دولت هستیم و برای دولت کار می­کنیم. می­فروشیم… جمع می­کنیم و یکدفعه بازداشت می­شویم و جریمه­مان می­کنند و دار و ندارمان را می­گیرند. و دوباره می­رویم سرکار.

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 198ام بسپار که در نیمه اسفندماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا