اخبار

گفت و گوی بسپار با مهدی حاجی بابا، مدیرعامل رزیتان: در تاریکی حرکت می کنیم

بسپار/ ایران پلیمر شرکت رزیتان در سال 1360 با هدف تامین رزین های فنولیک ریخته گری تاسیس و در سال 1373 به بهره برداری رسید. این شرکت از جمله کارخانه هایی است که توسط علی اصغر حاجی بابا، چهره ی ماندگار صنعت ایران تاسیس شده و با توجه به این که زمینه ی فعالیت صنفی این خانواده در حوزه   ریخته گری به سال 1345 باز می گردد، رزیتان نیز با هدف کمک به توانمندسازی هر چه بیشتر کشور در صنعت ریخته گری تاسیس شد. هم اکنون این شرکت پس از گذشت دو دهه با اجرای فازهای متعدد توسعه ای بیش از 10 گونه ی مختلف از انواع رزین های فنولیک، فورانی، الکید، پلی استر اشباع و غیر اشباع، آمینو رزین، اپوکسی جامد، وینیل استر و نیز اسید چرب و گلیسیرین را در سبد محصولات خود دارد.
در این شماره پوشرنگ از گروه مجلات بسپار، گفت و گویی با مهدی حاجی بابا، مدیرعامل شرکت رزیتان و سومین نسل از این خانواده ی کار آفرین داشتیم که می خوانید.

بسپار- رزیتان بر روی رزین های مختلفی سرمایه گذاری کرده است، این سرمایه گذاری ها با چه هدفی صورت گرفته و آیا دستاوردهای شرکت حاصل تیم تحقیق و توسعه ی داخلی بوده و یا این که دانش فنی را به کشور منتقل کرده اید؟
حاجی بابا: رزیتان با در نظر گرفتن نیازهای بازار برنامه هایی را برای  ایجاد تنوع در محصولات خود انجام داده است. طرح اولیه ی تولیدی ما رزین های فنولیک و باکالیت بود و به مرور الکید و پلی استر و دسته ای از آمینو رزین ها به آن اضافه شد. در سال 1385 برای گسترش محصولات و تکمیل سیکل تامین مواد اولیه ی شرکت طرح توسعه ای را به اجرا در آوردیم تا علاوه بر رزین های فعلی سبدی کامل از رزین های پلی استر اشباع، رزین های پلی استر پودری (محصولات مورد نیاز صنعت رنگ)، رزین های آکریلیک پایه آبی و حلالی، اپوکسی پودری، وینیل استر و خط توسعه ی آمینو رزین ها، اسید های چرب و گلیسیرین را داشته باشیم.
باید اضافه کنم که خط اسید چرب به واسطه ی رشد رزین های الکید در کارخانه ایجاد و تکنولوژی  تولید و تجهیزات آن از خارج از مرز ها به کشور منتقل شد. توانستیم از کشور آلمان تجهیزات رزین و از کشور ایتالیا تجهیزات تولید اسید چرب را به کشور منتقل کنیم. این تکنولوژی ها از جمله به روز ترین تکنولوژی های دنیا هستند. دانش فنی این موضوع نیز قدری از خارج و ما بقی آن نتیجه ی بومی سازی و ارتقا ان توسط متخصصان واحد تحقیق و توسعه ی این مجموعه بوده است. البته گروهی از محصولات تولید ی این شرکت نیز تماما” به دست متخصصان شرکت ساخته و روانه ی بازار شده است.

بسپار- ظرفیت تولید و سهم رزیتان از بازار های داخلی و بین المللی  چقدر است؟ آیا رزیتان آن گونه که گفته می شود، بزرگترین تولید کننده ی رزین در کشور و خاورمیانه است؟
حاجی بابا: کارخانه ی رزین سازی  در حد و اندازه ی رزیتان در کشور وجود ندارد و می توان گفت رزیتان یکی از بزرگترین شرکت های رزین سازی در خاورمیانه نیز هست. در حال حاضر  ظرفیت تولید ما نیز بسته به فرمول و نوع ماده متفاوت است و تا 80 هزار تن  رزین در سال می تواند متغیر باشد.  در حال حاضر ظرفیتی که دنبال می کنیم 70 هزار تن است که از این میزان 40 هزار تن آن به رزین های الکید اختصاص دارد. برای اسید چرب این میزان 25 هزار تن و گلیسیرین نیز 5 هزار تن در سال است.  در کشور در تمام زمینه ها رقبایی داریم در برخی از موارد تعداد رقبا کم تر از انگشتان یک دست هستند مانند رزین های فنولیک و باکالیت ولی در زمینه ی رزین و اسید چرب رقبا بیشترند، هر چند رزیتان از نظر تکنولوژی و تخصص با این شرکت ها تفاوت چشم گیری دارد.

بسپار- در سال 1397 شرکت یک آتش سوزی را پشت سر گذاشت در این خصوص چه توصیه ای  به واحد های رنگ و رزینی که در معرض خطرات این چنینی هستند دارید؟
حاجی بابا: اصل اول در نظر گرفتن حساسیت بالای صنایع شیمیایی و نگهداری درست مواد اولیه است. در رزیتان وسواس شدیدی در اجرایی کردن این موارد داریم و یکی از مفاد طرح توسعه ای شرکت به کارگیری سیستم اتفای حریق پیشرفته با CO2  بود که البته متاسفانه به خاطر تحریم ها تامین تجهیزات آن با چالش مواجه شده چرا که این تجهیزات را از یک شرکت آمریکایی خریداری کرده بودیم. سال گذشته در این صنعت دو یا سه شرکت دیگر نیز دچار اتش سوزی شدند و باید بدانیم که رعایت نکات ایمنی هزینه بر است اما رزیتان آن را به جد رعایت می کند. نکته ی بعدی برای حداقل کردن لطمه ناشی از این گونه خسارات، عقد قرار داد های بیمه ای مناسب است و باید نوع قرار داد توسط متخصصان صنعت بیمه مورد بررسی قرار گیرد چرا که عقد قرارداد و چگونگی نگارش آن از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه ی من به همکارانم رعایت سخت گیرانه ی نکات ایمنی است و امید وارم که این اتفاق برای هیچ یک از همکارانمان رخ ندهد.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 207  دوماهنامه پوشرنگ که در پایان دی ماه منتشر شده، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا